Gierende resonantie bij bepaalde toerentallen

Ik rij zelf zo'n 20-22 duizend kilometer. Ik ben iets duurder uit maar het scheelt niet zo heel veel als per 1 jan 2014 ook weer wegenbelasting moet worden betaald. Deze 1.2 TSI is een veel vlottere auto en ook aanzienlijk stiller als mijn diesel.

Het probleem wat ik met de Greenline had is toch gecompliceerder als ik aanvankelijk dacht. Het wisselen van de versnellingsbak heeft geen enkele verbetering gebracht. Ook het geluid is niet veranderd door die actie. Het is overduidelijk ergens een nare resonantie waar ook PON geen raad mee wist. het idiote is dat op de bijrijdersplaats bijna niets te horen was van die resonantie, alleen op de bestuurdersplaats. Als ik mijn hoofd op de bestuurdersplaats naar het linker raam bracht werd de resonantie nog erger. Kan ook werkelijk van alles zijn en in eindeloos gesleutel had ik ook geen zin. Had PON gesierd om mij dan met een nieuwe auto financieel tegemoet te komen maar in plaats daarvan komen ze met een enorme smoes, temeer om dat de demo Greenline dit probleem totaal niet had.

Het lijkt ook niet echt een defect, de auto functioneert verder goed maar maakt alleen wat extra lawaai. De gang naar de rechter is een langdurige kwestie en in dit geval is de uitkomst, omdat er niets defect lijkt, uiterst onzeker. Bovendien was ik die Greenline door al dat gedoe meer dan zat, ik was mij iedere keer weer aan het ergeren over dat geluid, je gaat er op rijden. Zoals is al schreef, pijn in de portemonnee is maar tijdelijk maar de ergernis blijft.

Ik ben tevreden met de deal die ik gemaakt heb en kijk al uit naar de aflevering om vervolgens weer met veel plezier te kunnen autorijden.

@piair1982 Nee het was niet de airco, stilstaand in vrij was het geluid niet op te wekken bij genoemde toerentallen.
 

piair1982

Forumguru
Uiteindelijk heb je een auto zonder problemen. Typisch dat er zo moeilijk over gedaan werd. De TSI is een erg fijne motor. Heb er zelf al 23000 km ervaring mee.

Prima voor waarvoor ik een auto gebruik.

Veel plezier en probleemloze kilometers gewenst!
 

Chatslet

Forumguru
Ik val hier bijna van mijn stoel af. "We willen het probleem niet oplossen dus ruilt u uw auto maar in voor een benzine versie met minder opties, en oh ja, betaald u ook nog even bij?" En hoe zit het dan met de wegenbelasting? Die kun je nu ook weer gaan betalen. Ik vind dit echt een schandalige gang van zaken. En als straks de 1.2 TSI problemen krijgt met de distributieketting dan mag je hem in ruilen voor een demo model Citigo?
 
@ Chatslet.

Even voor de goede orde, het was mijn eigen vrije keus. De auto is ook niet kleiner geworden, ik mis alleen wat zaken nu en daar was de prijs ook naar. Ik had ook weer voor een diesel kunnen kiezen maar zoals ik al schreef, ik was erg onder de indruk van de 1.2 TSI. Als daar de distributie van stukloopt, ik weet het, autoweek stond er vol mee, is dat een heus defect en onder garantie repareerbaar.

Mijn Greenline was namelijk niet defect, maakte alleen een irritant geluid tussen 100 en 110 km/u. Had ik naar de rechter moeten stappen? Die had de koopovereenkomst nooit ontbonden op basis van een bijgeluid, de auto deed immers waar die voor gemaakt is, namelijk rijden! En als hij dat al had gedaan had ik op z'n minst moeten betalen voor de verreden km's. Nee, ik had er hooguit wat financiele compensatie mee uit kunnen slepen maar daarmee was het probleem niet opgelost want de ergernis was gebleven om nog maar te zwijgen over het tijdspad wat dit alles in beslag neemt. Ik had er genoeg van, ik wil gewoon weer lekker kunnen autorijden zonder ergernissen.

Het had PON gesierd om mij tegemoet te komen, maar die liet ons gewoon in de shit zakken als het ware. Wel, nu heeft de dealer dat gedaan en daar ben ik heel tevreden mee en dat is waar het om gaat.

En ja, ik ga nu wegenbelasting betalen maar nogmaals, dat is mij eigen vrije keuze geweest maar ik was met de Greenline per 01-01-2014 ook (fors) aan de beurt geweest. De keuze voor een benzine uitvoering is een weloverwogen geweest.

Ieder zijn ding zeg ik altijd maar, maar waar het om gaat in dit geval, ik schreef het al, is dat ik er tevreden mee ben en voel mij iig door de dealer wel serieus genomen, ze hebben de nodige moeite ondernomen om het probleem te verhelpen maar kwamen er niet uit. Ik denk zelf dat om van het geluid af te komen er maar 1 oplossing is, namelijk een andere auto. En zo geschiede!
 

laagvlieger

Forumguru
Ik ben toch nieuwsgierig naar het geluid dat die maakte. De mijne heeft ook een 'bijgeluid' tussen de 100 en 110 km/u. Niet dat het mij stoort - het komt namelijk niet boven de muziek uit - maar het rijd duidelijk stiller bij 100 en 110 op de teller dan ergens daartussen. Voornamelijk bij belasting, als ik op CC rijd en de weg stijgt een beetje. Ik heb 1 keer mijn vriendin laten rijden in mijn auto (bij toeval, niet om dit uit te proberen) en toen zat ik naast haar. Maar ik hoorde het niet meer! Ook als ik rijd en ik verander mijn positie hoor ik het minder. Vreemd ...
 
@laagvlieger

Het is exact zoals je het omschrijft, lees mijn hele verhaal maar eens. Het is een soort van honend geluid en bij mij werd het niet overstemd door de radio, ook niet als deze wat luider speelde. Het geluid is in mijn Greenline heel erg indringend en dus irritant. Je hebt gegarandeerd dezelfde resonantie alleen gelukkig wat minder.
 

RefleCs

Forumguru
Kan een defecte turbo niet zo klinken? (zitten toch ook vliegwielen in? Niet gehinderd door enige technische kennis :tongue:)
 

Chatslet

Forumguru
Een defecte turbo geeft een heel herkenbaar fluitend geluid. Komt door de lagers en de hoge toerentallen die de turbo maakt. In meer of mindere maten een beetje zoals dit:

[video=youtube;BdP2RRcc9e4]http://www.youtube.com/watch?v=BdP2RRcc9e4[/video]
 

laagvlieger

Forumguru
Ik dacht dat die resonantie kwam door het oneven cilinderaantal en dus wat meer trillingen door de driecilinder. De 1.4 TDI van mijn vader heeft het ook, alleen veel meer dan de mijne. Het enige vreemde is dat het alleen hoorbaar is als je zelf achter het stuur zit.
 
@laagvlieger

Ja, dat is vreemd hè? Dat is bij mij ook zo. Kwam er ook bij toeval achter toen ik iemand anders liet rijden. Echter de demo Greenline die de dealer heeft staan, heeft dit probleem in het geheel niet, dat is een hele stille auto vergeleken bij die van mij.

Mijn auto kwam van de importeur terug met de mededeling dat ze het allemaal hebben, de een meer dan de ander. Nou, die van mij heeft het heel veel meer! En niet alleen maar bij goed 2000 omw/ min, ook bij 1650 zij het iets minder. Er is dus atijd wel een snelheid waarop die resonantie optreed, rond 80 km/u in 4 en 5 en tussen 100 en 110 km/u in 5

Het lijkt op een ontwerp-, of fabricagefout maar zoek maar eens uit waar dat zit, misschien is het de carrosserie wel. Ik snap dus ergens wel dat PON er zich zo gemakkelijk vanaf maakt. Ik ben best benieuwd naar wie dit nog meer heeft, in meer of mindere mate. Duopenotti, hier ook van het forum, maakt ook melding van een soort honend geluid boven 100 km/u. Ook hem is door zijn dealer verteld dat het normaal is. Geen oplossing dus.
 

RefleCs

Forumguru
Ik vind dit wel weer zo'n typisch PON antwoord. Ik begrijp best dat PON ook op de kleintjes moet letten maar een klant wegsturen met "och dat hebben ze allemaal" vind ik echt te kort door de bocht. Ik hoop toch echt dat PON zich wat profesioneler zal gaan opstellen. Zo zijn er al meerdere zaken op het forum aan bod geweest waarbij PON zich van de absoluut verkeerde kant liet zien IMHO.

In mijn ogen dient PON elk afzonderlijk geval ook als een op zich staand issue te behandelen en ook niet door vanachter het luie bureau en de ivoren toren te reageren op basis van gebakken lucht maar ook door zelf de constatering te doen live in de auto.
 

turboturbo

Forumguru
En het was ook niet de airco pomp? Die maakt rond die toerentallen ook gierend geluid...

Heb bij mijn vorige fabia onder garantie een nieuwe aircopomp gekregen.

Klonk die zo: http://dl.dropbox.com/u/133731/skoda_airco.m4a ?
Binnenin is een soort gierend geluid te horen, als ik de airco gebruik en die dan niet op z'n koudst zet. Het gierende geluid gaat op toerental, onafhankelijk van of je gas geeft, welke versnelling is ingeschakeld en of de koppeling ontkoppeld is of niet.
In het geluid fragment hoor je mij afremmen van 100 km/u naar 0, icm terugschakelen (doe ik anders nooit, laat hem in z'n 5 afremmen op de motor tot 1000 tpm) zodat je goed hoort hoe het geluid 'meedoet' met het toerental. Aan het eind van het fragment hoor je hoe het gierende geluid bij stationair draaien klinkt.
Zodra ik de airco uit zet, is het weg. Ook als ik de airco op z'n koudst zet (doe ik haast nooit, altijd met iets verwarming erbij) verdwijnt het geluid steevast.

Heb gelezen dat dit geluid 'normaal' zou zijn, de Polo N9's schijnen er ook last van te hebben....
 
@turboturbo

Nee, dat is het niet. Gebruik van de airco wel of niet heeft geen invloed, stilstaand in vrij is het geluid ook niet op te wekken, alleen onder belasting. Wind tegen of heuvel op verergert het geluid om bij heuvel af (bijna) te verdwijnen net als de voet van het gas halen. En het is alleen op de bestuurdersplaats hoorbaar, niet of nauwelijks op de bijrijdersplaats, laagvlieger maakt hier ook melding van.

PON kent het probleem echt wel maar een oplossing hebben ze niet of zijn niet bereid om tot een oplossing te komen omdat het te kostbaar zou worden om iedereen met de klacht tegemoet te komen. In plaats daarvan worden we afgescheept. Lekker makkelijk! Ga zo door PON!! Begin het vermoeden te krijgen dat er veel meer Greenliners zijn die met dit probleem rondrijden, helaas heeft die van mij het heel ernstig. Gelukkig heeft mijn dealer de zaak wel opgelost met een andere auto, zie mij posts eerder
 

turboturbo

Forumguru
@merkbrauwens: ja ik heb van je oplossing gelezen. Niet gek; je bent ruim op tijd voor D-Day (januari 2014) geweest.
Bij jouw Greenline was het kennelijk niet de airco, piar1982 wel, ik was even benieuwd naar zijn ervaring / reactie op mijn geluid opname. Wat is een G-lader, pair? En hoe klinkt dat? :eek:
Edit: heb het opgezocht, lijkt een soort turbo achting apparaat. Kan niet echt ergens een video met goed geluid vinden...
 

piair1982

Forumguru
Soort zingend gierend geluid. Als een oude kompressor op een jaren 30 benz.

Met uitgeschakelde airco niets te horen. Met ingeschakelde airco ongeacht koud of niet koud was dit hoogst irritante geluid hoorbaar. Ook,alleen op bestuurderstoel te horen. Gelukkig kende mijn dealer het probleem. Bleek dat de lagers van de airco pomp uit die serie slechte kwaliteit hadden. Met name geluidsproductie.

Er zijn ook genoeg verhalen van pompen die kapotgelopen zijn omdat het geluid genegeerd werd.

Of ga ik nou te ver off topic? ;)
 
Bovenaan Onderaan