Gierende resonantie bij bepaalde toerentallen

Beste allemaal,

Sinds kort, een week of 5, ben ik in het bezit van een Fabia GL Combi en ben op dit forum dus nieuw Het is mijn eerste Skoda met inmiddels 2300 km op te teller.

Wat mij de laatste tijd opvalt is een (soort gierende) resonantie bij 1700 en net boven 2000 omw/min in alle versnellingen. In de 5e versnelling is dat zo tussen 102 en 108 km/h, een veel gereden snelheid op de 100 km stukken. Het geluid is er alleen onder belasting. Meer gas geven lijdt tot meer lawaai. Bij gas wegnemen verdwijnt het.

Het is best een doordringend en irritant geluid wat geheel verdwijnt bij gas loslaten. Ik heb dus de indruk dat het veroorzaakt wordt door de versnellingsbak. Het geluid is hoorbaar in alle versnellingen bij genoemde toerentallen (en is dus niet snelheids fhankelijk) en wordt sterker naarmate de motor meer moet werken. Stilstaand in vrij hoor ik niets abnormaals bij genoemde toerentallen maar de motor draait dan ook praktisch onbelast.

Herkent iemand dit? Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Alvast bedankt voor de moeite.
 

memoscan

Senior Member
Welkom op dit gezellige forum waar je hopelijk de informatie vindt voor je probleem, er zitten aardig veel techneuten onder ons, zelf heb ik dit nog niet mee gemaakt met mijn inmidels 3e faab, sucses
memoscan
 
Dank je memoscan, ik ben benieuwd. Ik ben verder best heel tevreden over mijn Faab, mooie en degelijke auto alleen die irritante resonantie....
 

Noord26

Forumguru
Is het daadwerkelijk alleen bij die toerentallen? Want als je je gas los laat bijft je versnellingsbak namelijk draaien en zou het dus niet daaraan gekoppeld kunnen zijn bij gas los.. Bij mij is onlangs de benzinepomp vervangen wegens een defect lager. Maar dat geluid kwam duidelijk onder de achterbank vandaan.
 
Ja, voor zover ik na kan gaan wel. Heb hem nog niet boven de 3500omw gehad. Ik heb het vermoeden dat het een lager is of ergens een set tandwielen in de bak die het geluid veroorzaken en die alleen onder belasting het geluid produceren.

De discussie mbt de branbdstofpomp heb ik gelezen, dat is het mijns inziens niet.
 

Skoody Boo

Actief lid
Cliché, maar misschien toch goed om maar weer eens te zeggen: Ik zou in ieder geval naar de dealer gaan. Je beschrijving leest als iets dat duidelijk niet hoort.
 
@ Noord26. Nee, kan niet zeggen dat het vanuit een specifieke plaats komt.

@ Skoody Boo Ja, dat ga ik ook doen. Begrijp dat het geen veel voorkomend of zelfs normaal issue is. Zit eigenlijk helemaal niet op een eventuele grote reparatie te wachten....
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb volgens mij op het forum wel eens iets gelezen over een lager in de versnellingsbak, wat bij sommige exemplaren kuren heeft. Gezien het verband met het toerental zou dit in dit geval, dus aan de ingaande kant (motorzijde dus) moeten zitten. Ik dacht dat monteurtje er iets over heeft gepost, maar ik ben daar niet zeker van.
 
Vanmorgen ben ik weer gaan rijden. Radio uit zodat ik bijgeluiden goed kan horen.

Bij wegrijden na de koude start klinkt alles normaal, geen bijgeluiden. Echter al vrij snel, na 1km, begint het gieren bij al genoemde toerentallen hoorbaar te worden. Naarmate de temperatuur oploopt wordt het ook steeds duidelijker.

Het geluid is eigenlijk constant, op een niet hinderlijke wijze, aanwezig. Het piekt echter bij 1700, 2000+, 2700 en 3000 omw/min. Vooral de piek bij 2000+ springt er qua geluid negatief uit. Snelheid in 5 is dan 105km/h. Het is zo'n indringend geluid dat je het constant hoort, ook als de muziek wat luider staat. Het lijkt mij idd niet normaal. Wellicht hangt de motor/transmissie combinatie wel niet goed in de motorsteunen waardoor het wellicht mogelijk is dat dit soort resonanties, die er denk ik altijd wel zijn, sterker aan de carrosserie worden doogegeven. Het is iig hoogst irritant. Het geluid is er alleen bij belasting. Gas bijgeven geeft ook meer herrie. Bij gas wegnemen verwijnt het geluid,

Ben vandaag bij de dealer langs gereden. Helaas was de chef werkplaats vandaag vrij. Volgende week een nieuwe poging. Wordt dus vervolgd
 
Vandaag is de versnellingsbak gewisseld. Helaas geen enkele verbetering. In de demoauto die ik vandaag ook heb gereden was van een dergelijk bijgeluid totaal geen sprake. het was tov van mijn eigen Fabia een oase van rust, bij wijze van spreke dan. Mijn Fabia maakt vergeleken daarbij een boel herrie en niet alleen bij de aangegeven toerentallen.

Dealer gaat verder zoeken maar weet alleen nog niet waar. Iemand een idee of suggestie? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
 

Chatslet

Forumguru
Als het afhankelijk is van het toerental van de motor dan kan het alles zijn dat door riemen/snaren direct door de motor wordt aangedreven zoals waterpomp, dynamo, aircokoppeling, brandstofpomp etc... of misschien een spanrollertje ofzo. De dealert vind het vast wel.
 
@ Chatslet:

Dank voor de input maar de door jou genoemde opties vallen in mijn beleving allemaal af omdat het geluid (soort van honend geluid) alleen onder belasting hoorbaar is. Voet van het gas halen en het geluid is direct weg. Ook stilstaand in vrij hoor ik bij genoemde toerentallen niets dan alleen een spinnend dieseltje, zoals het hoort dus.

Zit nog te denken of het inlaat-, uit uitlaattraject de geluiden kunnen veroorzaken. Onder belasting wordt er natuurlijk veel meer lucht aangezogen en uitlaatgassen geproduceert.
Het is mijns inziens geen simpel te traceren probleem en ik heb de indruk dat de dealer het ook niet weet. Die gaat met PON contact opnemen. Hij had het al over de auto naar PON te brengen.

Wordt iig vervolgd.
 
Auto is uiteindelijk bij PON geweest maar ben door PON afgescheept met "ze hebben het allemaal, de een wat meer dat de ander" Daar kon dus ook de dealer het mee doen. HEEL SLECHT VAN PON!!

Uiteindelijk vandaag een goeie deal met de dealer kunnen maken voor een andere auto. Ik ben tevreden, hulde voor Hamers uit Voorschoten. Goed opgelost zo!
 

Noord26

Forumguru
Helaas hoor ik vaker zeer matige tot slechte berichten over PON en wel goede berichten over Skoda dealers.

Wat heb je ingerolen en ervoor terug gekocht?
 
Ik heb een Fabia Combi Greenline Businessline, van maart dit jaar, ingeruild op een nieuwe Fabia Combi Tour 1.2 TSI 63kW met PDC. Oke, ik heb wat moeten inleveren, climate control en navigatie. Maar de laatste gebruikte ik toch niet veel en nu moet ik dus weer een TT achter het raam plakken. Het enige jammere is dat ik nu geen SD kaartje met muziek meer kan inpluggen, dat kon bij de Amundsen+ wel.

En het heeft uiteraard wat geld gekost maar ik heb daarvoor toch 8000km in mijn Greenline weggereden. Geen probleem, een beetje pijn in de beurs gaat wel over maar ergernis blijft. Ik ben er tevreden mee.

Heb tijdens mijn garagebezoeken van de Greenline steeds een gratis (alleen de brandstof moest ik betalen) Fabia meegekregen met de 1.2 TSI 63kw. Ik was erg onder de indruk van de zuinige en toch vlotte motor, vandaar mijn keuze voor deze (benzine) Tour uitvoering. Bovendien was het een nieuwe voorraadauto en die heb ik kunnen rijden voor de koop. Perfect! Volgende week zaterdag wordt ie al geleverd.

PON had zoiets van "Zoek het maar uit". Nogmaals: HEEL SLECHT!!! Gelukkig had de dealer er wel begrip voor.
 

Noord26

Forumguru
Die 1.2 TSI is beter bij de les als de 1.2 TDI, zeker ook het verschil in lange versnellingsbak-verhoudingen doet mij wel eens verlangen naar een andere bak. Mijn GL zit overigens vrijwel fully-loaded heb expliciet niet voor navigatie gekozen. Veel te duur voor wat je ervoor krijgt en bovendien zeer diefstal gevoelig. Voor iemand die 35-40Dkm per jaar rijdt zou overstappen naar een benzine geen optie zijn..

Maar toch is dit niet de gang van zaken. Je auto heeft nog garantie en dan moet het opgelost worden. Persoonlijk zou ik het niet geaccepteerd hebben en een 3e onafhankelijk partij ingeschakeld hebben. PON heeft ruimschoots de kans gehad om het op te lossen en nu komt een concrete afwijzing. Zou er zelf van smullen om PON even de les te lezen. :eek: Echter is mijn GL, op een defect lager van de brandstofpomp na, probleemloos tot heden. En die is door de dealer vervangen, terwijl PON het ook eerst af wilde schepen met: "het geluid vanuit de brandstofpomp moet minimaal 5 keer voorkomen van 20 keer gestart worden". Mijn simpele reactie daarop was, dat ik dat nergens terug kon vinden in de garantie voorwaarden en dat ze dat maar voor een rechter moesten vertellen. Binnen een uur werd ik vervolgens gebeld door de lokale dealer dat ze via PON vernomen hadden gekregen om de brandstofpomp zsm te vervangen.. :grin:
 

piair1982

Forumguru
En het was ook niet de airco pomp? Die maakt rond die toerentallen ook gierend geluid...

Heb bij mijn vorige fabia onder garantie een nieuwe aircopomp gekregen.
 
Bovenaan Onderaan