Achterlichten aan icm DRL

Canon-Eye

Forumguru
zorg ervoor dat met DLR aan de dashboard verlichting UIT staat
Dat is precies hoe het bij mijn F2 uit 2011 (een "vroege" DRL-auto dus) door de dealer vóór aflevering is geprogrammeerd via zijn VAS-kast: stadslichten rondom branden tijdens het rijden altijd, dashboardverlichting doet niet mee zolang de lichtschakelaar op 0 staat en de DRL dus wel brandt.

Draai ik de lichtschakelaar naar de stads- of Standlichtstand (de officiële Duitse term hiervoor) dan gaat de DRL uit en de dashboardverlichting aan, verder gebeurt er niets want de stadslichten brandden toch al. Gelukkig heb ik dan nog dat groene dimlicht-controlelample voor mijn neus, waaraan ik kan zien of het dimlicht al dan niet is ingeschakeld. Jammer dat dit blijkbaar in recentere modellen is wegbezuinigd, voor zover ik dat heb begrepen uit andere topics.
 

Goofy@5E

Forumguru
Vraagje

Is het mogelijk om drl aan constant, maar met optie achterlichten aan te maken zo dat je ze kunt aan en uit te zetten via het menu instellingen op je admundsen/columbus..weet dat er veel mogelijk is met vcds, maar dit zou de discutie omtrent dit onderwerp wel vereenvoudigen,
 

innocenti

Forumguru
Ik heb mijn O3 bij Antera ook laten aanpassen zodat bij DRL de tellerverlichting uit is. Dan heb je in het donker een trigger om dimlicht in te schakelen.
Daar naast achterlichten altijd aan bij DRL, en bij regen gaat ie van DRL naar dimlicht op de AUTO stand.

Volgens mij kan je DRL functie in stand 0 kiezen via het menu tussen uit/aan in de 0 stand.
 

MacRembrandt

Forumguru
Er is één nadeel aan drl met achterlichten en dashboardverlichting uit:
Als je er een aanhanger/caravan achter hangt heeft deze geen verlichting. De aansluiting registreert de verlichting als "uit".

Ik rijd altijd met de "auto"-stand, maar die voldoet in dat geval dus niet.
Immers, het ziet er vreemd uit en vraagt om aandacht van de sterke arm als de auto wél achterverlichting heeft, en de aanhanger niet.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja maar dat is uit te leggen en drl met achterlichten is niet illegaal. En als je af en toe met een aanhanger rijd is het ook niet zo dringend toch?
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is één nadeel aan drl met achterlichten en dashboardverlichting uit:
Als je er een aanhanger/caravan achter hangt heeft deze geen verlichting.
Als je het eenmaal weet, dan draai je ingeval van een aanhanger of fietsdrager gewoon het dimlicht aan. Dat mag namelijk altijd, onder alle omstandigheden.
Maar ja, dal zal de mensen die alles door de techniek willen laten "oplossen" wel weer niet zinnen... ;)

Overigens: in de niet geheel legale versie op mijn F2 uit 2011 ('stads'-/standlichten rondom branden met contact aan altijd, samen met DRL zolang de lichtschakelaar op 0 staat - maar dan zonder de dashboardverlichting), branden de lichten van aanhanger of fietsdrager gewoon mee. Dus daarbij doet dit probleem zich helemaal niet voor.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Is het mogelijk om drl aan constant, maar met optie achterlichten aan te maken zo dat je ze kunt aan en uit te zetten via het menu instellingen op je admundsen/columbus.
Waarom zou je überhaupt willen kunnen kiezen of je de achterlichten wel of niet voert? Daar wordt het algemene verkeersbeeld niet beter van, lijkt me; er is dan toch weer kans op vergeten, of denken "ik zie alles nog dus ik hoef niks aan te zetten".

Ik zie veel liever een algeheel GEbod op het voeren van voor- én achterverlichting, waarbij aan de voorkant dus alleen een keuze blijft tussen DRL of (dim)lichten. Nu hebben we nog een derde optie, namelijk géén licht, maar wat mij betreft kan dat simpelweg verboden worden. Voor auto's die nog geen DRL hebben, of waarvan de achterlichten nog niet meebranden met de DRL, is dat ook geen probleem - die kunnen ook overdag gewoon met dimlicht rijden en dan doen hun achterlichten vanzelf mee.
Werkt in Scandinavische landen ook prima en dan zijn we meteen van al dit gehannes af... :pardon:
 

Octaaf

Forumguru
Ik zie veel liever een algeheel GEbod op het voeren van voor- én achterverlichting, waarbij aan de voorkant dus alleen een keuze blijft tussen DRL of (dim)lichten.

hear hear!
heb ook nooit begrepen waarom fabrikanten dit niet zelf al als standaard hebben gedaan. onder het mom van "veiligheid".
 

andrehj

Forumguru
Er is één nadeel aan drl met achterlichten en dashboardverlichting uit: Als je er een aanhanger/caravan achter hangt heeft deze geen verlichting. De aansluiting registreert de verlichting als "uit".

Bij mijn S2, waarvan ook de achterlichten speciaal bij DRL zijn aangeschakeld, brandt de verlichting van de aanhanger wel degelijk. Geen idee overigens of de kentekenverlichting ook brandt. Vind ik overdag ook niet zo boeiend eigenlijk.
 

Tafkah

Forumguru
Bij de S2 branden de kentekenlampjes gewoon mee. Niet echt boeiend overigens.
Helaas is mijn configuratie overschreven door de dealer bij een reset van de module (mijn spiegels wilden niet meer inklappen). Ben nog niet in de gelegenheid geweest iemand in de buurt te vinden die het weer voor mij aan wil zetten...
 

Antera

Donateur
Ik rijd altijd met de "auto"-stand, maar die voldoet in dat geval dus niet.
Immers, het ziet er vreemd uit en vraagt om aandacht van de sterke arm als de auto wél achterverlichting heeft, en de aanhanger niet.

Dat klopt omdat het als DRL word gezien en niet als Dimlicht. Daarom laat die ze op de aanhanger/caravan uit.

Achterlichten regelbaar in het menu is vast wel te coderen zoals ook andere dingen te coderen zijn maar dan zijn ze regelbaar in sterkte en onder de een andere naam omdat ik dan een andere functie gaat toewijzen aan de achterlichten.

maar je moet je achterlichten niet aan of uit willen zetten. Veiligheid staat voorop. Ook al zou je niks doen aan de achterlichten en het laten zoals het dus OEM is dan werken je lichten achter op de caravan toch ook niet. Dus maak het weinig verschil lijkt me. Daarnaast zijn alle lampjes van je schakelaars en tellerklok uit dus zie je het vast wel als ze niet branden.
 

Frenkie

Forumguru
Gelukkig heb ik dan nog dat groene dimlicht-controlelample voor mijn neus, waaraan ik kan zien of het dimlicht al dan niet is ingeschakeld. Jammer dat dit blijkbaar in recentere modellen is wegbezuinigd, voor zover ik dat heb begrepen uit andere topics.
Het lampje is niet weg bezuinigd, is alleen verplaatst. Het is nu een onderdeel geworden van de lichtschakelaar. Daar brand een geel lampje bij de stadsverlichting en een groene bij de dimlichten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lampje is niet weg bezuinigd, is alleen verplaatst. Het is nu een onderdeel geworden van de lichtschakelaar.
Dat hadden ze nou juist niet moeten doen. Die lichtschakelaar zit immers op een plaats die normaal gesproken buiten het zicht is, want de linkerhand/arm en voor sommige mensen ook het stuur zitten in de weg. Ik heb het veel liever gewoon voor mijn neus (zoals ik al schreef) waar het nu ook zit, zodat ik met één snelle blik de status van de verlichting kan controleren. Het heet toch niet voor niets "controlelampje"?
 

Antera

Donateur
Klopt en het controlelampje is er nog steeds. Om de teller rustiger te maken worden dat soort lampjes dus verbannen naar een andere locatie zodat je niet midden in je teller een groen/rood of geel lampje hebt
 

Canon-Eye

Forumguru
Om de teller rustiger te maken
Groen is toch ook al een heel rustige kleur - ik herken het 'probleem' dan ook niet dat men op deze manier heeft willen oplossen.
Trouwens, door het helemaal uit het zicht te plaatsen valt de gekozen 'oplossing' meteen ook wel érg rigoureus uit...
 

jongetje

Forumguru
Klopt en het controlelampje is er nog steeds. Om de teller rustiger te maken worden dat soort lampjes dus verbannen naar een andere locatie zodat je niet midden in je teller een groen/rood of geel lampje hebt
Aan de andere kant, als je de cruisecontrol aanhebt brand er ook een groenlampje. Een lampje extra maakt het wel duidelijker. Ik moet ook af en toe even kijken of de lampen goed aangaan door de lichtsensor (zeker met mist). Zijn 2 manieren voor (zover ik weet)
- Het groene lampje naast de lichtschakelaar
- Lampjes achter de knopjes op mijn stuur gaan dan aan
- Bij navigeren (ook met android auto) gaat de kaart op de nachstand
 

Spinal

Forumguru
Groen is toch ook al een heel rustige kleur - ik herken het 'probleem' dan ook niet dat men op deze manier heeft willen oplossen.
Trouwens, door het helemaal uit het zicht te plaatsen valt de gekozen 'oplossing' meteen ook wel érg rigoureus uit...

Volledig met je eens, ik vind het ook prettig snel te kunnen zien of mijn dimlichten branden. Ik maak ook vaak gebruik van de auto stand en bij verminderd zicht wil ik snel kunnen zien of hij overschakeld naar dimlicht (zo niet dan doe ik dat zelf) Mijn achterlichten staan ook aan icm DRL
 
Laatst bewerkt:

MadDog2K

Actief lid
Dealer (Heron Purmerend) gaf bij mij aan dat het (achterlichten icm DRL) niet kan op een O3 FL
Maar volgens mij hier elders op t forum gelezen dat het wel kan (en ze mogelijk dus gewoon niet weten hoe)
 
Bovenaan Onderaan