Achterlichten aan icm DRL

Spinal

Forumguru
Ik wil graag dat mijn achterlichten ook branden icm DRL. Hoe kan ik dit met VCDS instellen? Ik heb het zelf nog niet kunnen vinden.

Ik heb een O2 FL uit 2011
 

ertromp

Forumguru
Dat is alleen maar met Vag Can Pro in te stellen. Je gaat dan instellingen doen in byte 18 van module 09. Dat lukt niet met VCDS.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb het even doorgelezen, apart dat dan weer niet via VCDS kan. Dan moet ik dus een keer bij iemand op bezoek die VCP heeft :) En dan meteen even de comfort knipperlichten op 4x knipperen laten zetten. Ik heb het zelf al geprobeerd, meerdere keren met 2 verschillende windows versies maar ik krijg het niet werkend. In systeem 09 en dan adaptation channel 31 staat het netjes op 4 maar hij blijft in de praktijk maar 3x knipperen.
 

Monteurtje

Forumguru
Dealer kan beide dingen ook instellen. Misschien in combinatie met beurt als je dat bij de dealer laat doen.
 

Yeti2015

Forumguru
Ik heb het even doorgelezen, apart dat dan weer niet via VCDS kan. Dan moet ik dus een keer bij iemand op bezoek die VCP heeft :) En dan meteen even de comfort knipperlichten op 4x knipperen laten zetten. Ik heb het zelf al geprobeerd, meerdere keren met 2 verschillende windows versies maar ik krijg het niet werkend. In systeem 09 en dan adaptation channel 31 staat het netjes op 4 maar hij blijft in de praktijk maar 3x knipperen.
Na het aanpassen van de knipperlichten moet je in je MFA je verlichting terug op fabrieks instellingen aanklikken.
 

Spinal

Forumguru
Ik kom nooit bij de dealer, maar ik kan informeren wat die ervoor vragen. Bedankt voor de tip
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zou dat ook wel willen maar een hoop gedoe, kies er nu voor overdag stadslicht aan te zetten heeft hetzelfde gewenste effect en bij verminderde omstandigheden kun je bij het stadslicht je mistlichten voor laten branden dit wordt gezien als dimlicht.
 

Spinal

Forumguru
Ik moet toch een keer langs de dealer om mijn Mobridge BT module te updaten. Dan kunnen ze meteen even kijken voor de achterlichten icm DRL

Comfort knippers 4x laten knipperen is gelukt door de lichtintellingen terug op fabrieks instellingen te zetten. Alleen is het cornerlight ook weer gedeactiveerd lijkt het.
 

Monteurtje

Forumguru
Mits je gelukt hebt want het merendeel weet niet hoe die byte 18 in ODIS te bewerken is voor de O2/S2

Weet de bytes zo niet uit mijn hoofd. Heb een lijstje met alle bytes en bites. 0 in 1 veranderen. En volgens mij is er nog 1 dan gaan ze aan ook branden wanneer je de auto in de achteruit zet.
Is al weer 3 jaar geleden denk ik. Ik schakelde dat bij aflevering altijd in.
 

Spinal

Forumguru
Ik moet toch een keer langs de dealer om mijn Mobridge BT module te updaten. Dan kunnen ze meteen even kijken voor de achterlichten icm DRL

Comfort knippers 4x laten knipperen is gelukt door de lichtintellingen terug op fabrieks instellingen te zetten. Alleen is het cornerlight ook weer gedeactiveerd lijkt het.

De cornerlights werken wel degelijk. Het dimlicht stond niet aan :bloos:

Yeti2015 bedankt voor de tip van de comfort knipperlichten, daar was ik zelf nooit achter gekomen :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil graag dat mijn achterlichten ook branden icm DRL.
Bij mijn Fabia2 kon de dealer het aanzetten met de eigen werkplaatskast, met dien verstande dat bij de F2 de achterlichten alleen kunnen branden in combinatie met stadslicht, kentekenverlichting en complete dashboardverlichting.

Die laatste twee zijn geen bezwaar, het stadslicht strikt formeel geredeneerd wel omdat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Maar ik rij inmiddels al ruim 5 jaar zo rond en ik ben in ruim 128000 km nog nooit een agent tegengekomen die er wat van zei. En mocht er onverhoopt toch eentje met een stiptheidsactie in de weer gaan, dan zal ik graag de strijd aangaan op basis van het feit dat gevaarzetting en hinder van stadslichten nihil zijn terwijl de altijd brandende achterlichten wel een bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. Ik hou het gewoon zo...
 

0ri0n88

Forumguru
Bij mijn Fabia2 kon de dealer het aanzetten met de eigen werkplaatskast, met dien verstande dat bij de F2 de achterlichten alleen kunnen branden in combinatie met stadslicht, kentekenverlichting en complete dashboardverlichting.

Die laatste twee zijn geen bezwaar, het stadslicht strikt formeel geredeneerd wel omdat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Maar ik rij inmiddels al ruim 5 jaar zo rond en ik ben in ruim 128000 km nog nooit een agent tegengekomen die er wat van zei. En mocht er onverhoopt toch eentje met een stiptheidsactie in de weer gaan, dan zal ik graag de strijd aangaan op basis van het feit dat gevaarzetting en hinder van stadslichten nihil zijn terwijl de altijd brandende achterlichten wel een bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. Ik hou het gewoon zo...

Die strijd ga je sws niet winnen daar je meer verlichting voert dan mag. Drl mag wel met achterlicht maar niet icm stadslicht daar dit verwarrend wordt voor andere bestuurders. Zet je elke andere vorm van verlichtng aan mag drl dus niet branden. Simpele regel en elke rechter zal je ongelijk geven. Drl geeft al de vorm van veiligheid die de wetgever nodig acht dus denk niet dat je ver komt. Ze zullen het zo behandelen alsof je neon verlichting extra aanzet en dit mag ook niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die strijd ga je sws niet winnen daar je meer verlichting voert dan mag.
Ik wéét dat het formeel niet mag.
En ik hoef de strijd ook niet te "winnen", want met een schuldigverklaring zonder toepassing van straf ben ik ook tevreden. En die zit er vrij reëel gezien wel in...
Maar nogmaals, de kans dat het ooit tot zo'n zaak komt is te verwaarlozen.

Drl geeft al de vorm van veiligheid die de wetgever nodig acht
Als dat waar zou zijn, dat was er geen aanvullende eis voor nieuwe auto's gekomen dat achterlichten verplicht bijgeschakeld moeten kunnen worden. En zo'n fase wordt na een overgangsperiode gevolgd door de verplichting dat achterlichten met DRL branden. En volkomen terecht, wat mij betreft.

Ik ben gewoon mijn tijd vooruit... (was ik altijd al, want al sinds medio jaren '70 reed ik altijd met minimaal dimlicht, onder alle omstandigheden van dag of nacht, zon of geen zon).
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Dat klopt, bedoel te zeggen de regel biedt geen ruimte om er onderuit te kunnen komen. Normaliter zal een agent gewoon vragen of je het uit wil zetten en/of de juiste manier wenst te gebruiken.
Gelukkig hebben de meeste nieuwe auto's gewoon drl met achterlichten aan wat het allemaal vergemakkelijkt ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Normaliter zal een agent gewoon vragen of je het uit wil zetten en/of de juiste manier wenst te gebruiken.
Ook nog nooit gebeurd (en er hebben heus wel eens agenten naar staan kijken, bij een alcoholcontrole of zo). Geen enkele opmerking.
Mocht er eentje het vragen, dan schakel ik natuurlijk over op dimlicht (voor een seconde of 10... :D ).
 
Bovenaan Onderaan