LED inbouwen

Smarron

Actief lid
Ok, weer een kleine update. Ik heb nu 2x een melding gehad van kentekenverlichting controleren. Dus helaas, ze zijn toch niet zo goed als ik had gehoopt. Het vreemde is wel dat het maar 2x is voorgekomen. Tijdens de rest van de ritjes is er niks aan de hand (en ik zit elke dag in de auto), dus die logica begrijp ik nog niet helemaal.

Binnenin de auto werken ze wel perfect en voor de kofferbakverlichting is deze versie ideaal. Ik blijf ze sowieso voor in de auto zeker gewoon gebruiken, dus nuttig blijven ze wel.
 

Smarron

Actief lid
@Smarron : Wat was je kwijt voor de complete led-ombouw?

De "normale" leds 6 stuks voor 13 Euro (marktplaats, om te testen, maar werken perfect) heb ik nu gebruikt voor interieurverlichting voor 2x en achter 3x.
Daarna die platte lampjes 16 stuks voor 14,61 Euro (ebay) en heb ik nu gebruikt voor handschoenenvakje, kofferbak en kenteken. De rest nog even niet in gebruik, maar wil ik nog voor de voetenverlichting gaan gebruiken, alleen zit daar zo'n ijzeren kapje omheen en ik had geen tijd meer om die netjes open te maken. Misschien dit weekend.

Overigens zat 1 lampje niet helemaal goed op z'n plek bij mijn kenteken. Het lijkt erop dat dat het probleem was. Vandaag geen melding meer gehad.

Mis ik alleen de led nog in de buitenspiegels. Die durf ik nog steeds niet te vervangen, ondanks de redelijk duidelijke tutorials op internet. Ik ben toch een beetje bang om de spiegel te slopen ofzo.
 

Marcooctavia

Forumguru
Ik ben ook even bezig geweest met led lampjes.:thumbsup:
Na wat lampje testen hoe vel ze zijn en wat het licht beeld is ben ik op onderstaande gekomen.
Ik had eerst in het interieur de zelfde led gedaan als de leds in de spiegel en in de kofferbak.
Maar dat was zo vel dat je in de avond je ogen dicht moest doen met instappen:shutup:
De zelfde had ik ook als kentekenplaatverlichting gedaan nou dat was hem ook niet hoor.
De lantarenpalen gingen achter mij vanzelf uit omdat ze dachten dat het licht was geworden:deuk:
Maar ik heb denk ik nu voor een leuk bedrag mooie verlichting in mijn O3.
Het enige waar je bijna niet onder uit komt is je kentekenplaatverlichting om programmeren naar led.
De vag groep is wat gevoelig hiervoor en al de ingrepen met weerstanden is ook niet alles.


Wat heb ik gebruikt.

Voor de kofferbak en de verlichting in de spiegel deze https://www.abc-led.nl/webshop/led-...led-6-smd-3535-auto-lamp-12v-error-free-.html

Voor het middelste lampje in het plafond achter deze https://www.abc-led.nl/webshop/led-...ail/154/t10-led-5-smd-5050-auto-lamp-12v.html

Voor het interieur en de kentekenplaatverlichting deze https://www.abc-led.nl/webshop/led-...led-6-smd-5050-auto-lamp-12v-error-free-.html

Voor het achterste interieurlicht moet je de aansluitzijde de helft korter maken en de bovenkant iets afschuren.
Dan past hij het beste als je dat niet doet dan druk je het lampje door je aansluiting heen en verbuig je de fitting.
Je kan ook deze https://www.abc-led.nl/webshop/led-autoverlichting--boot-verlichting/led-lampen-t10-fitting-w5w/detail/586/canbus-t10-led-4-smd-5630-single-side-lamp-12v-error-free-.html gebruiken maar deze past heel erg strak in je fitting wat je dan moet doen is het aansluitvoetje net even een MM smaller maken.
Deze zijn ook perfect voor je kentekenplaatverlichting.
Ik heb de voetverlichting niet gedaan anders wordt dat veel te veel, ik heb ze nu ook al op 40% staan.
Nou maar even wat plaatjes bij de praatjes.

1 (1).JPG De linker is de insteekvoet iets ingekort en de rechter is nog origineel. (alleen nodig bij de lamp boven de achterbank)

1 (2).JPG Hier zijn de steekvoetjes ingekort. (alleen nodig bij de lamp boven de achterbank)

1 (3).JPG Nu nog moet een schuurpapiertje de bovenkant inkorten zie de rechter. (alleen nodig bij de lamp boven de achterbank)
1 (4).JPG
Lekker licht nu uit de spiegel.

1 (5).JPG Naar mijn idee mooi led en niet zo vel dat alles achter de auto ook verlicht is.

1 (6).JPG
Lekker licht nu uit de spiegel.

1 (7).JPG 1 (8).JPG 1 (9).JPG 1 (10).JPG Lekker kontje dacht ik zo:thumbsup: 1 (11).JPG
Zo nu kunnen we in het donker alles veel beter zien.:thumbsup:


Zoals jullie kunnen misschien hebben gezien heb ik alles gekocht bij www.abc-led.nl
Ik ben daar ook langs geweest en heb daar voor de deur lampjes kunnen testen en kunnen omruilen.
Dit omdat ik ze besteld had en thuis geplaatst had maar in het donker ze dus ook te veel kunnen zijn.
Ik ben daar zeer vriendelijk geholpen zoals het hoort maar toch niet altijd zo is.
Ik ben vandaag nog een keer langs geweest en heb daar voor ons Skoda forum en de http://www.golfcabrioletclub.nl/ waar ik voorzitter van ben korting afspraken kunnen maken van 10% op al hun web winkels.
Met de korting code ABCKK912

Deze zijn;
www.abcstore.nl - telefonie

www.abc-led.nl - verlichting

www.prolech.nl - techniek

www.abcbusiness.nl - groothandel

www.auto-store.nl - auto producten

www.roswheel.nl - fiets producten

www.abcwatch.nl - horloges

Ik hoop dat ik met deze info en de korting afspraak jullie allemaal op weg heb kunnen helpen.

Marco.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren ook mijn 4 led lampjes binnen gekregen van Aliexpress. Heb ze besteld voor mijn kofferruimte. Ik moet zeggen het licht is voldoende, alleen ze zijn felblauw en dat vind ik niet mooi. Toch maar op zoek naar witlicht.

Misschien iemand die 4 blauwe wil ruilen voor 4 witte eventueel?
 

turboturbo

Forumguru
Op Ali en eigenlijk alle lampjes uit China zijn vaak koud-wit of zelfs blauw. Het lijkt wel zodra het om LED verlichting gaat, moet alles blauw wit zijn. :mad:
Ik had eens iemand aan de deur die m'n winterbanden overnam, die had in heel zijn Seat de interieurverlichting omgeLED. Het was net een koelcel zo ongezellig. Wel alles goed verlicht, maar juist iets te naar mijn idee.

Ik heb met veel moeite verschillende warm-witte led's kunnen vinden, die zijn op z'n minst 'wit' te noemen (ik gok rond de 4000K) Die zijn dan wel weer niet zo heel erg fel, dus niet geschikt voor bijv. de kofferbak verlichting, dus daar blijf ik verder naar zoeken. Maar weer wel voor de leeslampjes (die wilde ik wel iets feller, maar hoeven geen lantaarnpalen te worden) en evt. de kentekenverlichting.

Ik wilde in het handschoenen kastje ter vervanging van het doffe 30mm festoon lampje wel per-se een heel fel lampje en daarvoor heb ik de blauwe (in zonlicht zelfs paars :) ) kleur voor op de koop toe genomen: http://nl.aliexpress.com/item/Car-s...king-CANBUS-C5W-COB-LED-SIZE/32428214198.html

Dat geeft iig een bak met licht en het blauwe stoort niet omdat het lampje toch alleen aan is als je wat wilt pakken uit het dashboard kastje.

Gelukkig kosten die dingen op Ali de wereld niet en kun je voor een paar dollar aardig wat uitproberen.
 
Op Ali en eigenlijk alle lampjes uit China zijn vaak koud-wit of zelfs blauw. Het lijkt wel zodra het om LED verlichting gaat, moet alles blauw wit zijn. :mad:
Ik had eens iemand aan de deur die m'n winterbanden overnam, die had in heel zijn Seat de interieurverlichting omgeLED. Het was net een koelcel zo ongezellig. Wel alles goed verlicht, maar juist iets te naar mijn idee.

Ik heb met veel moeite verschillende warm-witte led's kunnen vinden, die zijn op z'n minst 'wit' te noemen (ik gok rond de 4000K) Die zijn dan wel weer niet zo heel erg fel, dus niet geschikt voor bijv. de kofferbak verlichting, dus daar blijf ik verder naar zoeken. Maar weer wel voor de leeslampjes (die wilde ik wel iets feller, maar hoeven geen lantaarnpalen te worden) en evt. de kentekenverlichting.

Ik wilde in het handschoenen kastje ter vervanging van het doffe 30mm festoon lampje wel per-se een heel fel lampje en daarvoor heb ik de blauwe (in zonlicht zelfs paars :) ) kleur voor op de koop toe genomen: http://nl.aliexpress.com/item/Car-s...king-CANBUS-C5W-COB-LED-SIZE/32428214198.html

Dat geeft iig een bak met licht en het blauwe stoort niet omdat het lampje toch alleen aan is als je wat wilt pakken uit het dashboard kastje.

Gelukkig kosten die dingen op Ali de wereld niet en kun je voor een paar dollar aardig wat uitproberen.

Van Ali klopt het inderdaad. Je kunt op kleur zoeken, maar mag niks baten blijkbaar.
Scheelt dat ik er 2 besteld heb voor maar $3,60 (en ik kreeg er 4 :tegek:)

Mijn zoektocht zet ik voort en als iemand de perfecte heeft gevonden, hoor ik het graag!
 

Marcooctavia

Forumguru
Ik lees hier steeds canbus proof, maar de interieur verlichting zit niet achter de canbus, dus vandaar geen meldingen. Kenteken verlichting zit wel achter de canbus.

Je hebt helemaal gelijk.
Maar het zijn wel meestal de betere led's
En de kentekenplaat verlichting moet je toch omzetten naar led omdat de vag auto's daar best wel gevoelig voor zijn.

Marco
 
D

Deleted member 20094

@Marcooctavia: heb je ook de overige exterieur verlichtingen (achteruitrijlicht, remlicht, etc.) omgebouwd?

@soekzoekie: op ali zie ik wel meer led's, maar dat zijn dus allemaal verkeerde? Ik zie ook lampjes met Skoda logo.....
 

turboturbo

Forumguru
Van Ali klopt het inderdaad. Je kunt op kleur zoeken, maar mag niks baten blijkbaar.
Niet alleen Ali hoor, ook bij meer gerenommeerde merken moet je zoeken om iets onder de 6000K te kunnen vinden (zoals bijv. de phillips led x-treme lijn of die van Osram) Zowel voor W5W lampjes alswel de T10 festoon lampjes.
 
D

Deleted member 20094

Voordat ik over ga tot een bestelling, wil ik het graag hier even voorleggen aan je....misschien heb jullie nog op- en/of aanmerking....

Dit wordt nu mijn lijst v.w.b. led verlichting:

•2x stadslicht, type W5W rond canbus (link)
•2x buitenspiegelverlichting, type W5W plat canbus (link)
•1x dasboardkastje, type W5W plat canbus
•2x voordeurverlichting type W5W plat canbus
•5x hemelverlichting, type W5W plat canbus
•2x kofferbakverlichting, type W5W plat canbus
•4x voetenverlichting, type W5W plat canbus
•2x kentekenverlichting, type W5W plat canbus
•2x knipperlicht achter, type BAU15S geel (link)
•2x achteruitrijlicht, type BA15S wit (link)
•2x mistlampverlichting (voor) (link)
 

Smeeuwis

Donateur
@Zwolly1970

Waarom allemaal canbus versies voor het interieur? Die lampjes zitten niet aangesloten op het meldsysteem, dus zonde van je geld:
Buitenspiegels
Dashboardkastje
Voordeur
Hemel
kofferbak
voeten
Voor deze moet je wel canbusversies hebben:
stadslicht
Kenteken
Richtingaanwijzer
Achteruitrijdlicht
Mistlampen voor

Verder: ik zie voor je hemel vijf keer 'plat' staan, maar dat zou ik niet doen aangezien de lampjes recht in de spot worden gestoken. Daar moet je zoiets voor hebben:

http://www.hypercolor.de/W5W-Glassockellampe-universal-Hypron-Serie

Anders schijnen de LED's naar opzij en dus niet door het glaasje naar beneden.
 
Bovenaan Onderaan