Eltjo
Forumguru
Hallo,
Ik rijd bijna 11 jaar Passat TDI modellen 2000 en 2003 en ben al langer lid van het Passat forum.
Ik vind het leuk om wat aan de auto zelf te repareren en anderen met mijn oplossingen en ervaring te helpen en doe ook het reguliere onderhoud.
Ondanks dat het nog steeds een fijne auto is heb ik bedacht me eens te verwennen met een luxe uitgevoerde Superb; Elegance, nephout (mooie onderbreking van het plastic uitziende dashboard), stoelverwarming, (alcantara) leer, liefst een station, waar ik minimaal 5 jaar mee wil rijden.
Ik zou gezien het jaarkilometrage van 22dkm ook 1.4 TSI kunnen rijden, dat maakt niet zoveel uit. Toch denk ik weer aan een diesel en ben naarstig op zoek naar een Superb tot ca. € 15.000 en 150 dkm. Dan wordt het al snel 1.6TDi, geïmporteerd uit België....
Een 2.0 TDi is een stuk schaarser en zwaarder en modellen t/m 2010 verbruiken ook nog eens een stuk meer, al met al over 5 jaar >€3000 duurder in belasting en meerverbruik.
Maar ik ben bang dat ook na tuning een 1.6TDi niet zo soepel en vlot oppakt als mijn huidige standaard 1.9TDi 130 pk 285 Nm in m'n Passat uit 2003. Vanaf 1000 tpm pak deze in elke versnelling goed op zonder morren en vanaf ca. 2000 tpm wordt er echt hard aan gesleurd (meestal niet nodig).
Een standaard 1.6 TDi heb ik proef gereden en vind ik het onder de 1500 tpm echt een dood paard. Terugschakelen van 5 naar 4 om vanaf de rechter baan 80-90 km/u op de snelweg toch nog mee te gaan op de linker is dan ook een must. Ik ben helemaal geen hardrijder en haal 1:20 op een snelwegrit ook al staat er even wat file.
Hoe is het gedrag van een goed getunede Superb (JD, VAG ed.) bij die lage toeren? Is het misschien mogelijk om een keer een proefritje te maken in een getuned 1.6TDi van een forumlid?
Graag hoor ik, Eltjo
Ik rijd bijna 11 jaar Passat TDI modellen 2000 en 2003 en ben al langer lid van het Passat forum.
Ik vind het leuk om wat aan de auto zelf te repareren en anderen met mijn oplossingen en ervaring te helpen en doe ook het reguliere onderhoud.
Ondanks dat het nog steeds een fijne auto is heb ik bedacht me eens te verwennen met een luxe uitgevoerde Superb; Elegance, nephout (mooie onderbreking van het plastic uitziende dashboard), stoelverwarming, (alcantara) leer, liefst een station, waar ik minimaal 5 jaar mee wil rijden.
Ik zou gezien het jaarkilometrage van 22dkm ook 1.4 TSI kunnen rijden, dat maakt niet zoveel uit. Toch denk ik weer aan een diesel en ben naarstig op zoek naar een Superb tot ca. € 15.000 en 150 dkm. Dan wordt het al snel 1.6TDi, geïmporteerd uit België....
Een 2.0 TDi is een stuk schaarser en zwaarder en modellen t/m 2010 verbruiken ook nog eens een stuk meer, al met al over 5 jaar >€3000 duurder in belasting en meerverbruik.
Maar ik ben bang dat ook na tuning een 1.6TDi niet zo soepel en vlot oppakt als mijn huidige standaard 1.9TDi 130 pk 285 Nm in m'n Passat uit 2003. Vanaf 1000 tpm pak deze in elke versnelling goed op zonder morren en vanaf ca. 2000 tpm wordt er echt hard aan gesleurd (meestal niet nodig).
Een standaard 1.6 TDi heb ik proef gereden en vind ik het onder de 1500 tpm echt een dood paard. Terugschakelen van 5 naar 4 om vanaf de rechter baan 80-90 km/u op de snelweg toch nog mee te gaan op de linker is dan ook een must. Ik ben helemaal geen hardrijder en haal 1:20 op een snelwegrit ook al staat er even wat file.
Hoe is het gedrag van een goed getunede Superb (JD, VAG ed.) bij die lage toeren? Is het misschien mogelijk om een keer een proefritje te maken in een getuned 1.6TDi van een forumlid?
Graag hoor ik, Eltjo
Laatst bewerkt: