Goed getunede 1.6Tdi ; hoe bij <1500 tpm?

Eltjo

Forumguru
Hallo,

Ik rijd bijna 11 jaar Passat TDI modellen 2000 en 2003 en ben al langer lid van het Passat forum.
Ik vind het leuk om wat aan de auto zelf te repareren en anderen met mijn oplossingen en ervaring te helpen en doe ook het reguliere onderhoud.

Ondanks dat het nog steeds een fijne auto is heb ik bedacht me eens te verwennen met een luxe uitgevoerde Superb; Elegance, nephout (mooie onderbreking van het plastic uitziende dashboard), stoelverwarming, (alcantara) leer, liefst een station, waar ik minimaal 5 jaar mee wil rijden.
Ik zou gezien het jaarkilometrage van 22dkm ook 1.4 TSI kunnen rijden, dat maakt niet zoveel uit. Toch denk ik weer aan een diesel en ben naarstig op zoek naar een Superb tot ca. € 15.000 en 150 dkm. Dan wordt het al snel 1.6TDi, geïmporteerd uit België....
Een 2.0 TDi is een stuk schaarser en zwaarder en modellen t/m 2010 verbruiken ook nog eens een stuk meer, al met al over 5 jaar >€3000 duurder in belasting en meerverbruik.

Maar ik ben bang dat ook na tuning een 1.6TDi niet zo soepel en vlot oppakt als mijn huidige standaard 1.9TDi 130 pk 285 Nm in m'n Passat uit 2003. Vanaf 1000 tpm pak deze in elke versnelling goed op zonder morren en vanaf ca. 2000 tpm wordt er echt hard aan gesleurd (meestal niet nodig).
Een standaard 1.6 TDi heb ik proef gereden en vind ik het onder de 1500 tpm echt een dood paard. Terugschakelen van 5 naar 4 om vanaf de rechter baan 80-90 km/u op de snelweg toch nog mee te gaan op de linker is dan ook een must. Ik ben helemaal geen hardrijder en haal 1:20 op een snelwegrit ook al staat er even wat file.
Hoe is het gedrag van een goed getunede Superb (JD, VAG ed.) bij die lage toeren? Is het misschien mogelijk om een keer een proefritje te maken in een getuned 1.6TDi van een forumlid?

Graag hoor ik, Eltjo
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Tuning gaat onder de 1500 rpm niks helpen. Kijk maar naar de diverse grafieken die je online kunt vinden. Pas boven de 2000 rpm zie je echt duidelijke verschillen tussen de getunede en de ongetunede versies.
 

mwhite

Forumguru
onder de 1500rpm is het rustig daarboven is er na tuning best wat te merken...
effe voorstellen en aangeven waar je vandaan komt is vast wel iemand waar je een getunde 1.6 kan proberen..
 

kansberg

Forumguru
@eltjo2 : Als 'ervaringsdeskundige' kan ik je vertellen dat de 1.6 TDI ook in gechipte vorm onder de 1500 tpm niet echt aanwezig is. Wel om een constante snelheid te rijden, maar niet om even vlot weg te accelereren. Wat mij betreft is 1500 tpm dan ook de ondergrens om aan te houden bij het versnellen van de Superb. Het grote voordeel van chippen is de trekkracht, dat heb ik afgelopen week weer gemerkt met het sjorren van de caravan. Ik reed weg met de caravan en schakelde onbewust op het zelfde moment op als solo, dan valt hij terug naar 1500 tpm en trek je weer door, het leek geen verschil te maken met 1100 kg aan de haak. Dat was voorheen duidelijk anders, dan moest ik bewust wat meer toeren maken om de combinatie 'vlot' te houden. Zolang je boven de 1500 tpm blijft merk je duidelijk verschil tussen een gechipte auto en een niet gechipte. Vooral het 'gat' tussen de 2e en 3e versnelling is iets om rekening mee te houden, dan dien je echt tot 2200 tpm door te trekken om niet onder de 1500 tpm uit te komen in de 3e versnelling. Ik kan je zeggen dat het erg snel went en geen belemmering is om mee te leven. Ook t.a.v. het brandstofverbruik heeft het geen nadelige consequenties, althans daar ga ik van uit. Gemiddeld 1 : 19 met een S II Combi vind ik super zuinig en de spreekwoordelijke 'trap in je rug' heb je wel met chiptuning, zonder nauwelijks. Zolang je maar boven die 1500 toeren blijft :jaja: Heb tot aan de dag van vandaag geen seconde spijt van mijn keuze destijds en al helemaal niet van de chiptuning die ik heb laten uitvoeren. Nu 143 pk en 320 nm trekkracht. Komende week ga ik de Limburgse heuvels in en heb er het volste vertrouwen in dat de 1.6 TDI de combinatie op z'n sloffen op de plek van bestemming zal brengen. Moraal van het verhaal: Het vergt wellicht enige gewenning, maar eenmaal gewend krijg je een heerlijk lopende, betrouwbare en zuinige auto er voor terug.
 

Eltjo

Forumguru
Allen bedankt voor de reacties.
Tuning gaat onder de 1500 rpm niks helpen. Kijk maar naar de diverse grafieken die je online kunt vinden. Pas boven de 2000 rpm zie je echt duidelijke verschillen tussen de getunede en de ongetunede versies.
Ik heb wat grafieken gezien en opgevraagd bij tuners, maar die beginnen pas bij 1500 tpm.
Helaas, het explosieve karakter van een pompverstuiver is verleden tijd met de CR-motoren...
Het hoeft ook niet explosief te zijn (de duw in de rug), maar het gaat er mij om dat je rustig kunt rijden in b.v. woonwijk en dat dat bijna allemaal in z'n 3 of 4 kan. En zoals ik schreef makkelijk inhalen op de snelweg. Da's luxe. Helaas is er geen automaat op de Superb 1.6TDi.
@white: even een intro gemaakt aan m'n verhaal.
 
Laatst bewerkt:

Import Yeti

Forumguru
Mijn ervaring is dat de 1.6TDI na tuning (iets) beter oppakt vanaf 1500. Voor mijn gevoel ligt de powerband in mijn Yeti tussen de 1900 en 3200 tpm. In dit gebied rijd het het lekkerst en gaat ie als de brandweer :)
 

andrehj

Forumguru
Ik heb wat grafieken gezien en opgevraagd bij tuners, maar die beginnen pas bij 1500 tpm.
En daar is een reden voor. Daaronder is echt geen winst te halen, omdat de turbo dan gewoon niet harder meedoet.
Zie deze grafiek van JD, pas vanaf zo'n 1800 rpm beginnen de verschillende lijnen (significant) uit elkaar te gaan:
vw-golf-7-1.jpg

Daaronder is gewoon niet of nauwelijks winst te verwachten. Dat kan alleen door het monteren van een andere motor (2.0 TDI) of een (elektrisch aangedreven) compressor. Maar dan heb je het wel over een héél ander prijskaartje.
 

Import Yeti

Forumguru
En daar is een reden voor. Daaronder is echt geen winst te halen, omdat de turbo dan gewoon niet harder meedoet.
Zie deze grafiek van JD, pas vanaf zo'n 1800 rpm beginnen de verschillende lijnen (significant) uit elkaar te gaan:
vw-golf-7-1.jpg

Daaronder is gewoon niet of nauwelijks winst te verwachten. Dat kan alleen door het monteren van een andere motor (2.0 TDI) of een (elektrisch aangedreven) compressor. Maar dan heb je het wel over een héél ander prijskaartje.
Dit komt in grote lijnen wel overeen met wat ik onder mijn gaspedaal voel.
 

oco1979

Forumguru
Mogelijks zou je dat wel kunnen,maar ga die roken lijk zot,het blijft een 1600cc en zonder turbo ga deze niet super voorruit(turbogebied wel te verstaan) Neem je een 3000cc dan ga die vanaf stationaire nog redelijk voorruit gaan.
Als de dpf leeg is zal deze in theorie ietskes raper opspoelen,zal 100-200 tr/min eerder zijn.
De turbo moet genoeg toeren kunnen maken om druk te maken.
Nu raad ik niet echt aan om lager te rijden dan 1500tr/Min.
Dat klinkt niet goed voor de motor.
Vliegwiel heeft er ook geen deugd van,extra trilling door dat mengselverhouding niet ideaal is.
Beter tss 1800-2000tr/min rijden.
Laat die turbo maar lekker meedraaien op genoeg lucht.
Als er dan iets gebeurd,voetje op de grond en gaan met die banaan.
Anders moet je terug schakelen of wachten tot die genoeg druk opbouwd.
Kleine motoren is anders rijden dan grotere.
Dat zogenaamde ECO-driving,vroeg schakelen.
Niet dat slechter is voor de motor.
Zuinig ja,vooral in het begin,maar na een tijd verstopt heel de inlaatkanalen.
Zeker als EGR-klep niet dicht sta.
En dan klagen dat motor niet meer trekt of rookt als een schoorsteen of schokken en meer verbruiken......
Met een oude diesel van vroeger zonder egr,roetfilter,dpf,directe inspuiting enz....kon je dat doen.
Tijden zijn veranderd en vooral de techniek.
Nog klein tipje,TANK kwaliteitsbrandstof.
 

Eltjo

Forumguru
Met mijn beide Passat's reed/rijd ik vanaf 40 in z'n 4, vanaf 55 km/u op de teller in z'n 5 terwijl de motor dan zo'n 1000 tpm maakt. Dat gaat prima en met rustig gas bijgeven versneld de wagen ook zonder morren. Regelmatig rijd ik langere stukken snelweg (110 km/u) en zeker eens per jaar zeker zo'n 2800 km verspreid over 4 dagen tot 145 km/u.
Ook trek ik met een warme motor af en toe eens een stoplichtsprintje tot 80-90 in z'n 3 tegen de 4000-5000 tpm.
2 weken terug in één ruk 1410 km uit Pisa gereden (max.145 km/u). Haast nooit hoef ik op de snelweg bergop terug te schakelen naar z'n 4. Nu begrijp waarom velen zo terugvallen. Na zo'n lange rit is 'ie natuurlijk wat losser en vlotter.
Het verbruik: gemiddeld met deze auto het hele jaar zo'n 1:18,.. Laatst met wat filevorming over een 70 km lange rit: 1:20,... Bij 1:19,3 volgens MFA nagerekend, dat was 1:19. Ik rijd (bijna) altijd met cruise control.
Beide auto's hebben altijd Lidl olie en de goedkoopste diesel gekregen (preventief af en toe met dieselreiniger; ooit € 7 voor een 1 literfles K2 DFA-39 voor 600 liter diesel: bedoeld voor de winter maar reinigt ook). De EGR heb ik bij de huidige Passat à la Speek 85% dicht geprogrammeerd. Een tuner liet me onlangs weten dat dat een fabeltje is. Bij de huidige Passat is het vliegwiel bij 255 dkm nu aan vervanging toe, maar het is verder nog steeds een fijne wagen. De vorige kreeg door mijn toedoen een korter neusje, maar hij reed bij 350 dkm nog prima.
Kortom: die 1.9TDi PD motoren zijn heel soepel in de lage toeren en ik denk er over om een Superb met 1.9TDi (net zoals de 1.6Tdi CR 250 Nm en 105 pk) op te zoeken en die te laten chippen. Of toch een stuk duurder uit zijn in aanschaf en verbruik/belasting met een 2.0TDi. Jammer dat de Superb niet geleverd is met 1.6TDi met DSG, maar ja dan zou die over de 1450 kg grens zitten en geen 20% bijtelling zijn geweest voor de leaserijders...
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Een superb 1.9tdi is geen 1.6Tdi.
Zeker in lage toeren,gechipt of niet.
Nu gechipt zal deze beter rijden,dat sta vast.
PD vs Commonrail is verschillend
 

Eltjo

Forumguru
Tja, da's duidelijk oco1979. Jammer dat het lage verbruik en minder geluid van een 1.6 ten koste is gegaan van de souplesse van de 1.9.
 

oco1979

Forumguru
versta de ergernis ,maar is nu eenmaal azo.
Eventueel downpipe,egr dicht,sportluchtfilter en meer inspuiten in lager toeren(meer rook/roet) zouden kunnen helpen enz.
Je zit met een andere compressie dan een niet turbomotor.
 

Eltjo

Forumguru
Het zijn natuurlijk beide turbo motoren, maar de 1.6 is dus een gedownsizede 1.9 2.0TDi. Men komt inmiddels ook weer terug van het downsizen, een nieuwe 2 liter maar dan met het verbruik van een gedownsizede.
 

oco1979

Forumguru
Het zijn natuurlijk beide turbo motoren, maar de 1.6 is dus een gedownsizede 1.9 2.0TDi. Men komt inmiddels ook weer terug van het downsizen, een nieuwe 2 liter maar dan met het verbruik van een gedownsizede.

een turbomotor heeft andere compressie dan niet turbomotoren.

Daarmee dat in de zone waar de turbo niet echt goed opspoeld.

Van stationaire+/- 850 tot +/- 1500tr/min ongeveer niet echt krachtig is.

Het turbogat dan we hier zeggen.

Eventueel stationaire toerental met 50tr/min vermeerderen of 100tr/min.

Bij sommige tuners doen ze dat om beter te kunnen parkeren of aan te zetten.
 

Eltjo

Forumguru
Afijn, er staat nu een Superb Combi 2.0TDI CR 103kW/140pk CFFB motor uit 2010 voor de deur. Kleur amethyst purple = licht bruinig. In België gekocht van een particulier met 147dkm op de teller, met radio maar zonder navi die toch per definitie ouder is dan TomTom kaarten en dan nog niet te spreken van de prijs voor nieuwe kaarten. Wordt die ook niet gejat! Verder wel zoals boven beschreven, alleen geen nephout. In NL ben je al snel €5000 meer kwijt. Ik vind de afwezigheid van motor en windgeluiden in nieuwere auto's heerlijk. En ik ben bijna 2 meter, dus een nieuwere Passat viel af omdat ik dan zowat door de zonneklep moet kijken.
Zo komt na 10,5 jaar Passat 3B en 3BG een einde aan het Passat imperium (en een nog langere tijd groene stations rijden).
Ik had nog een proefrit gemaakt in een te koop staande getunede 1.6TDI 140 pk. Die reed veel beter, maar de toename van koppel onder de 1500 tpm was gering. In België is ook de Combi met 1.9TDI motor verkocht met 5-bak. Met die soepele motor reed het ondanks 25 pk en 35 Nm minder dan de Passat ook erg goed en de PD motor was rustig. Met chiptuning was dat ook op 140 pk uitgekomen. Doordat de 2.0TDI een 6-bak heeft en een stillere CR motor heb ik toch voor deze gekozen.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Dank je Corné!
Nu nog wat tweaks regelen die niet via de MFA ingesteld kunnen worden, ramen sluiten bij regen, hillhold, 5x knipperen e.d. Dat gaat helaas niet meer via m'n oude VAGCom met € 12,50 kabel. Wie heeft tips?
 

andrehj

Forumguru
Tip is eenvoudig: Zelf een echte kabel kopen, of iemand zoeken die zo'n kabel heeft en je tegen een passende beloning wil helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan