Goed getunede 1.6Tdi ; hoe bij <1500 tpm?

Eltjo

Forumguru
Echt, maar dan ook echt goed fake nephout is best mooi ja; ik bedoel zo'n foto van een boom ja. Zie het als extra kleurtje in het interieur wat het toch best saaie dashboard (van oorsprong de strontplank) met een bruine streep doorbreekt. Ach, in mijn atheïst paarse Superburp staat de lichte streep ook best. Je kan ten slotte niet alles hebben op de 2e hands markt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Tja, ik heb ook al enige tijd zo'n tra in het grijze bos op m'n hoofd.
Mijn wensenlijstje was ook nog wel een elektrische klep, audiosysteem met Columbus, in de achterportieren geïntegreerde zonneschermen, ongelimiteerd tanken .... En dat allemaal voor een klein prijsje. Alé, mijne importwage was nie prijzig èh. En dan kan stel je je eisen bij.
Ik denk dat de kan-goeroe (goeroe die alles kan) met Skoudi A8 Superb het jammer voor mij vond dat ik het nephout dus niet heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Santi

Lid
Graag zou ik een beroep doen op jullie kennis en het volgende even voorleggen.
Sinds kort rijd ik in een OIII MY2016 met 1.6 TDI, 5 speed handbak. Nu ervaar ik dat er tussen 2000-2500 rpm (100-120km/u) een voor mijn gehoor monotome brom te horen is, wat ik bij mijn Golf 1.6 TDI MY2010 nooit zo heb ervaren. Ook met muziek iets harder blijf je het horen. Heb eerder een proefrit gemaakt in een Greenline, maar dat was een 6speed.
Boven de 125km/u "lijkt" het minder te worden , maar dat kan ook door het extra wind en banden geluid komen.
Is het met motor tuning mogelijk om motor karakteristiek (toerental) bij betreffende snelheden aan te passen? Het lijkt me afhankelijk van de versnellingsbak, maar daar valt weinig aan te veranderen lijkt mij.
 

hemi24

Forumguru
Nog even weer terug om de relatie tussen de verschillende diesels duidelijk te maken:

Motor Boring Slag
2.0 TDI 81,0 95,5
1.9 TDI 79,5 95,5
1.6 TDI 79,5 80,5​

Zo kun je dus zien dat een 2.0 TDI in feite een opgeboorde 1.9 TDI is en de 1.6 TDI een derivaat is met ingekorte slag.
Leuk detail: bij introductie van de 1.6 TDI claimde VW 16 % minder verlies door wrijving t.o.v. de 1.9 TDI. Als je der verhouding van de slaglengte berekend weet je hoe ze hier aan zijn gekomen...

Vergelijk tussen 1.6 en 1.9 gaat altijd mank, niet omdat boring en slag anders zijn, maar ook omdat er een totaal ander inspuitprincipe wordt toegepast.
 

Thierry01

Nieuw lid
Dank je Corné!
Nu nog wat tweaks regelen die niet via de MFA ingesteld kunnen worden, ramen sluiten bij regen, hillhold, 5x knipperen e.d. Dat gaat helaas niet meer via m'n oude VAGCom met € 12,50 kabel. Wie heeft tips?

Mijn excuses om deze oude post terug te halen... maar kan ik opmaken uit bovenstaande dat je hill hold gewoon kan "aanzetten" met vcds op een superb die het standaard niet heeft ? Want ik veronderstel dat dat toch met een soort gyro sensor werkt die voelt wat de hellingsgraad is ? :)
 

Eltjo

Forumguru
Het is mij nog gelukt om Hill-hold (Byte 16, bit 0) bij mijn auto aan te vinken in VCDS, maar dat leidde tot een foutmelding. Dus, of er moet elders ook nog gecodeerd worden, of de hardware is er niet voor geschikt.
Andere opties zijn wel gelukt.
 
Bovenaan Onderaan