Mijn combi denkt dat ie een diesel is :)

woutr

Forumguru
Vandaag de terugrit van alphen aan de rijn - almere eens het gem verbruik gemeten. Ik heb rustig gereden en ik had tegenwind op de snelweg, uiteindelijke score is 1 op 19!! Niet slecht al zeg ik het zelf
_IMG_000000_000000.jpg
 

CDK

Forumguru
Brandstofverbruik kan je alleen maar nauwkeurig meten door volledig vol te tanken en daarna geheel of gedeeltelijk leeg te rijden, vervolgens weer geheel vol te tanken en dan de gereden kilometers te delen door de getankte liters, die boordcomputers zijn namelijk altijd veel te positief ;)
 

woutr

Forumguru
Normaal weet ik eigenlijk niet want heb de combi nog niet zo lang. Ik heb vandaag voor het eerst echt 's gekeken maar wat corné voorstelt ga ik ook 's doen, maar dat ie vrij zuinig is geloof ik wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Brandstofverbruik kan je alleen maar nauwkeurig meten door volledig vol te tanken en daarna geheel of gedeeltelijk leeg te rijden, vervolgens weer geheel vol te tanken en dan de gereden kilometers te delen door de getankte liters, die boordcomputers zijn namelijk altijd veel te positief ;)
En om het echt redelijk nauwkeurig te krijgen moet je niet op een enkele tankbeurt afgaan maar cumulatief meten over minstens 10 tankbeurten, om verschillen tussen de ene of de andere "vol" weg te nivelleren...

Zelf hou ik het bij over de volledige levensduur van de auto. Daar ontstaat nu een nadeel, want het beeld zal vanaf nu een beetje worden vertekend doordat we sinds kort af en toe een caravan erachter hebben. Ik denk niet dat ik daarvoor nog een correctie ga inbouwen in mijn excelbestand - cumulatief verbruik is wat het is, door alle omstandigheden heen.
Dus het zal me wel plaatsen op de ranglijst gaan kosten... :cry:

;)
 

Berry1912

Forumguru
Ik had vandaag ook een ritje Rotterdam naar Maastricht. Totaal GEEN brandstof verbruikt.
Bosch%20Car%20Service%20Pechhulp_0.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb op een windstille middag met wat file ook wel eens 1:23 gehaald.... :geek: Is idd wel mogelijk als de omstandigheden gunstig zijn. :)
 

woutr

Forumguru
Maat van mij rijdt een chevrolet captiva tractor, enige moment wanneer hij jaloers op mij is....wanneer hij het verbruik ziet :)
 

Cordoba

Forumguru
Op langere ritten is je verbruik bij rustig rijden (niet harder dan max. 110) en veel op de cruise control rijden, zonder meer goed mogelijk (volgens de BC), bij iets minder wind, en iets hogere temperatuur en zonder de airco in te schakelen kun je zelfs net onder de 5 l/100km komen. Een beetje afhankelijk van hoe je de auto normaal gebruikt, maar ik schat dat 1:16 (dus 6,16 l/100km) op de lange termijn gewoon haalbaar is voor je.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb ooit eens 1 op 26,7 gereden met mijn O2 diesel. Haal ik nu niet meer. Veel van ons gebruiken spritmonitor om het verbruik bij te houden. Dat geeft een heel aardig beeld (zie ook mijn handtekening in deze post).
 

kansberg

Forumguru
Zoals velen al aangeven is het zelf berekenen de enige juiste referentie. Dat alle BC's te veel aangeven dacht ik ook, tot vorig jaar, na de ingreep bij de Superb. De BC geeft meestal (over een volle tank) 1 : 17 - 1 : 17,5 aan, terwijl het daadwerkelijke verbruik altijd tussen de 1 : 18,5 en 1 : 19,5 ligt. Gisteren nog een langere rit gemaakt waarover de BC 1 : 19,2 aangaf, dan weet ik dat ik rond de 1 : 21 gereden heb.

Na het tanken reken ik het altijd even uit, ik houd het verder niet bij in een bestand of zo, maar de BC geeft wel degelijk een negatief beeld in mijn specifieke geval.
 
Bovenaan Onderaan