Mijn combi denkt dat ie een diesel is :)

jonbongoofy

Forumguru
Ik tank altijd bij 500km op dagteller en laat me dan door carstats vertellen wat mijn verbruik is :jaja:
Boordcomputer was toen ik nog op benzine reed erg nauwkeurig.
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Dat is best een behoorlijk verschil tussen BC en werkelijk verbruik. Ik krijg het idee dat op de één of andere manier de BC op het verkeerde been wordt gezet. Wat was de 'ingreep'? Was dat chippen of iets anders? Zou de BC sinds de ingreep soms met een andere overbrengingsverhouding van de bak rekenen?
Een andere maat banden heeft hier geen invloed: de auto(BC) berekent het verbruik aan de hand van het aantal omwentelingen van de as. Als je van bandenmaat wisselt, dan meet ie ook de verkeerde afstand, dus netto geen effect ten opzichte van de BC-weergave.
 

R.Heikamp

Forumguru
@R.Heikamp Netjes! En nog in de winter ook toch?
klopt echter was het niet glad en ree van ede naar hillegom en terug circa 200 km met 100 op de cruise control met de airco aan op 20 (ramen besloegen toen nog regelmatig nu gelukkig niet meer door het laatste lek in de deur gevonden te hebben;))
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Ja, het verschil is behoorlijk en ik denk dat er tijdens het chippen wellicht een verkeerde waarde ingesteld is. Ik lig er niet wakker van hoor, maar het viel mij op na een paar keer tanken. Aan de banden kan het ook niet liggen, die zijn niet vervangen door een andere maat en ook de winterbanden hebben dezelfde maat (205-55/16).
 

Joske

Forumguru
anyway.. het is instelbaar met VCDS / VCP als ik mij niet vergis ;) (dus eens je exact weet wat de afwijking is, dat je softwarematig deze kunt invoeren)
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Hopelijk zit er niet dezelfde afwijking in het gemeten vermogen.... :pieker:
Het lijkt misschien een puur lollige opmerking, maar de afstand/snelheid op de rollenbank moet dan tijdens de meting ook niet juist geweest zijn, dus mogelijk dat het vermogen met de verkeerde waardes is berekend. (ik sluit het in elk geval niet uit)
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : De auto is na het chippen niet op de rollenbank geweest, het enige wat ik ervaar is dat de auto een stuk vlotter geworden is en zuiniger :jaja:, maar dus ook een negatieve afwijking in de BC wat betreft verbruik. Het was mij voornamelijk te doen om da caravan wat beter te kunnen trekken en die missie is geslaagd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat het misschien ook wel te maken heeft op de en of andere manier, met je rittenpatroon.
Bij mij heeft de BC nl altijd wat te gunstig aangegeven (enkele tiende liters). Zowel bij mijn vorige als mijn huidige auto, getoonde en ongetuned. En mijn rittenpatroon is ontzettend constant
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang als ik auto's heb gereden met een verbruiksindicatie (2x Audi 80, VW Polo en diverse Skoda's, zowel benzine als diesel) heb ik er nog nooit eentje gehad die niet bij vrijwel elke tankbeurt te gunstig aangaf - gemiddeld tussen de 3 en 5%. Mijn vertrouwen in die systemen is dan ook niet groot, mild geformuleerd...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je kunt ook zeggen dat ze uiterst betrouwbaar zijn natuurlijk. Het enige wat je moet doen is een correctiefactor toepassen ;). Eigenlijk dus net zoiets als bij je snelheidsmeter.
Hoewel het eigenlijk in dit geval toch iets anders ligt. Voor het gemiddeld gebruik gaat het zeker op, maar per rit kan het nog wel eens verschillen
 

kansberg

Forumguru
Als ik in de gelegenheid ben zal ik de aangegeven snelheid eens vergelijken met die van GPS. Wellicht geeft dat duidelijkheid....
 

Rosinfield

† In Memoriam
die zal zo'n 5 km/u afwijken (teveel) vermoed ik. Dat is zo'n beetje standaard. Ook dat is bij mij geen spat veranderd na chippen, noch bij de vorige noch bij de huidige auto
 

Canon-Eye

Forumguru
Het enige wat je moet doen is een correctiefactor toepassen
Probleem is, dat de afwijking niet constant is - en dat is bij de snelheidsmeter doorgaans wel het geval.
Er is dus ook geen vaste correctiefactor te bepalen.

Daarom beschouw ik het maar als een (grove) indicatie; bij het invoeren van de bonnetjes zie ik de echte getallen wel. En als dat bij hoge uitzondering een keertje wel min of meer klopt, dan ben ik blij verrast...:jaja:
 
Bovenaan Onderaan