Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

APNL

Lid
Idd die zijn gewoon versleten, zit zelfs nog coulance regeling bij Skoda op, die van mij waren "aan bonken" bij 62000.
 

Wanderer200

Senior Member
Ben bij de lokale dealer geweest. Er is inderdaad een terugroepactie bekend. De aanpassing wordt volgende week vrijdag uitgevoerd.

Op mijn opmerking dat ik er weinig vertrouwen in had omdat VCDS een melding geeft van versleten koppeling gaf de man wijselijk als antwoord dat ze eerst de update moeten uitvoeren.

Ik vindt het allemaal prima, ik heb er (nog) geen haast mee.
 

Desperado

Forumguru
En het probleem is binnen de garantieperiode gemeld, dus ook na de garantieperiode blijft het een garantiegeval.
 

VWim

Forumguru
Let wel op, vermoedelijk verdwijnt de foutmelding door het uitvoeren van de update. Ik zou daarom wel zorgen dat de dealer die gaat updaten eerst een logboek veiligstelt van je versnellingsbak. Nu komt er uit de bak nog het bericht dat de melding dateert van voor de aankoop. Na het updaten zal mogelijk een nieuw melding worden gegenereerd met een hogere kilometerstand.

Tevens doe je er verstandig aan om alles schriftelijk te bevestigen aan de verkopende partij. Een reparatie aan een dergelijk bak gaat niet gepaard met kleingeld, maar is een serieuze investering. Alle reden om dit zorgvuldig aan te pakken.
 

Wanderer200

Senior Member
Yup ik zal het de garage volgende week vragen om een backup vd log te maken

Als uiterste backup heb ik altijd de vcds log nog in mijn bezit. Mijn afspraak voor de terugroep actie heb ik al per mail aan RijnWoud gemeld.
 

VWim

Forumguru
Yup ik zal het de garage volgende week vragen om een backup vd log te maken

Als uiterste backup heb ik altijd de vcds log nog in mijn bezit. Mijn afspraak voor de terugroep actie heb ik al per mail aan RijnWoud gemeld.
Zorg dat je naast de monteur staat en neem desnoods een fotocamera mee om foto's te maken van het scherm. Voordat je het weet komt hij terug met de melding: "Sorry ff vergeten"
 

Wanderer200

Senior Member
Ik heb volledig vertrouwen in deze dealer (nog wel :tongue:), ik vraag ze een backup vd log te maken, doen ze dat niet he bik pech en alleen nog mijn eigen VCDS log. Daarnaast heb ik altijd nog de mail met de foutmelding erin die richting Rijnwoud is gegaan.

Als de foutmelding na de update terugkomt (wat ik wel verwacht) en als het huidig meldingen zijn gereset dan zal de foutmelding nog altijd ver binnen mijn garantie periode van 12 maand weer optreden.

Ik ben nu eenmaal niet in de positie om voor elk garagebezoek vrij te nemen om er bij te zijn. Ik breng de auto 's ochtends en haal hem om 17 uur weer op.
 

Wanderer200

Senior Member
Vandaag bij vd Brug geweest ivm terugroep actie mbt de DSG software. Zoals ik verzocht had hebben ze netjes een afdruk gemaakt van de log en die heb ik meegekregen. Monteur gaf ook aan dat de melding gereset is door de update maar dat hij ongetwijfeld terug zou komen omdat het een mechanische slijtage betreft. Ook hebben ze aangegeven dat een versleten koppeling te vroeg is bij deze km stand, ook voor een DSG.

Ik moest gelijk 40km rijden dus mooi kunnen testen. Door de update schakeld de bak wel soepeler omdat de schakel momenten volgens mij een fractie hoger in de toeren liggen.

Ook nog een test gedaan met de versnelling handmatig in de 4 en 6 en kon de koppeling meerdere keren laten slippen, ging nu zelfs gemakkelijker dan de vorige keer, dus de slijtage neemt merkbaar toe. Ik ga dit weekend dus weer een mail naar Rijnwoud sturen.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Mooi dat je ook van die dealer een log hebt gekregen. En inderdaad een software update zal beslist niets oplossen aan die slip
 

CDK

Forumguru
zoals door de garage aangegeven, mechanische slijtage daar hebben ze nog geen software update voor uitgevonden ;) Rijnwoud zal dit moeten oplossen, daar is garantie nu eenmaal voor!
 

Wanderer200

Senior Member
Omdat het mij ook geen toegevoegde waarde leek om weer een maand te gaan rijden en nogmaals de auto uit te laten lezen heb ik vorige week donderdag een mail naar Rijnwoud gestuurd met mijn bevindingen en de opmerking van de lokale dealer. Vrijdags netjes een reply dat ze in overleg met PON zijn. Vandaag telefoon dat ik de auto heen kan brengen zodat ze het onder garantie gaan oplossen.

Ben alleen de auto een paar dagen kwijt (volgens hun zeggen kost koppeling vervangen 2 dgn..), maar krijg gelukkig een leenauto mee. Dus dinsdag de 13'de einde vd dag breng ik hem daarheen, en zaterdags haal ik hem weer op (kon hem in principe vrijdags weer ophalen, maar dan moet ik weer vrij nemen).

Dus het is wat gedoe (2 maal op en neer Rotterdam) maar ik ga er maar vanuit dat ze gewoon de koppeling vervangen en dat ik er dan vanaf ben, bespaard mij dan weer een eigen investering van 1400 euro.
 

Joske

Forumguru
je "gaat er van uit".. :pieker:

ze hebben toch duidelijk gezegd (op papier eventueel/mail) wat ze gaan doen aan je wagen?! :)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Nu nog een afspraak maken bij TVS voor een DSG aanpassing en daarna onbezorgd genieten ;)
Netjes opgelost van Rijnwoud, maar ik had niets anders verwacht. :)
 

Wanderer200

Senior Member
je "gaat er van uit".. :pieker:

ze hebben toch duidelijk gezegd (op papier eventueel/mail) wat ze gaan doen aan je wagen?! :)

Ze willen uiteraard de storing/slijtage zelf constateren, ik kan ze aan de telefoon wel van alles wijsmaken ;)

Aangezien de koppeling nog maar nauwelijks slipt ben ik dus afhankelijk van de storingsmelding dus ik overweeg nog wel om dit vantevoren uit te laten lezen zodat ik zeker weet dat die melding er is op het moment dat ik de auto wegbreng, better safe then sorry, straks staat de auto daar en nergens een foutmelding te zien... :tongue:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
de heren lezen hier mee, dus die weten echt wel dat je geen grapjes maakt, anders laag in z'n toeren in de handmatige stand in de 4e versnelling volgas geven zonder de kickdown te gebruiken, dan slipt de koppeling indien hij in z'n laatste levensfase is volgens @Race Eend
 
Bovenaan Onderaan