Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Wanderer200

Senior Member
Helemaal gelijk in anders gebeurd het wanneer ik komende zomer ergens in Duitsland/Denemarken/Frankrijk zit!
 

EdK

Forumguru
Er zal zeker nog een gedeelte voering op de koppeling zitten want het is een voorwaarschuwing.

Zie het als een voorwaarschuwing dat je alvast geld opzij moet gaan zetten of moet gaan sparen ervoor.
Of de kleine lettertjes van de garantieregeling / rechtsbijstand

pfff, wat ben ik blij met me 6 versnellings handbak
 

CDK

Forumguru
Luxe mag geld kosten @EdK, ik zou niet meer zonder willen! Mijn DSG6 met mod van TVS is zo'n genot dat ik een eventuele vervanging van de koppeling voor lief neem.
 

Wanderer200

Senior Member
En laten we eerlijk zijn de snelkoppeling van een DSG hoort gewoon niet ZO snel versleten te zijn, een handbak kan afhankelijk van het gebruik zo 3 ton op 1 koppeling doen. een DSG schakelt meer dus de koppeling slijt in principe sneller maar aan de andere kant worden de schakel momenten wel verdeeld over 2 koppelingen..?

ik (als leek) kan dan maar 2 conclusies trekken of de koppelingsplaten zijn van inferieure kwaliteit of de door de DSG bepaalde koppelmomenten bij extreem lage toeren zorgen er voor dat de koppelingen erg hard slijten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat laatste klopt. Normaal gesproken wordt er n.l. om de fabrikant moverende redenen, extreem snel opgeschakeld.
TVS (DSG dokter) doet niet voor niets goede zaken met het optimaliseren van de DSG. Rijdt beter en slijt minder snel. Kan het alleszins aanbevelen
 

Neptukker

Forumguru
Dat is de ellende van de moderne auto's. Fabrikanten maken niet meer de beste auto (of proberen dat) maar maken een voertuig dat het beste aan allerlei regeltjes voldoet. De compromissen lijken steeds meer uit te slaan richting de regels met alle negatieve gevolgen van dien.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wanderer200

Senior Member
Zojuist contact met Rijnwoud gehad, man aan de telefoon kon er niets over zeggen. Ik moest het logbestand mailen en dan laat hij het morgen aan iemand van de werkplaats zien.

wordt vervolgd dus.
 

Wanderer200

Senior Member
Vandaag reactie van Rijnwoud gehad. Ze geven aan dat ik een software update moet laten uitvoeren dit kan gewoon bij een dealer in de buurt.

Eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat dat iets met de melding in VCDS te maken heeft. Maar dat merk ik snel genoeg, ik laat de update bij een lokale dealer doen, dan laat ik die ook gelijk de VDS melding zien. Aangezien de melding nu al 85+ maal is voorgekomen zou ik na de update na een tijdje rijden vanzelf weer meldingen in VCDS moeten zien als het echt een "hardwarematige" slijtage is.
 

Wanderer200

Senior Member
Precies, in principe reageren ze alleen op mijn klacht "hij schakelt soms wat schokkerig terug" zoiets is normaal gesproken misschien wel met een update te verhelpen. De melding in de log van VCDS negeren ze blijkbaar.

Maar ik vind het prima, ik ga naar de dealer hier in de buurt voor de update en kan gelijk om een second opinion vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Een second opinion kan idd nooit kwaad. Maar in the end zou ik willen dat die bak vervangen / gerapareerd wordt.

Wat die software update betreft, zou de software evt sensor waarden verkeerd aflezen waardoor een onterecht valse slijtage melding komt? Maw dat de plaat nog helemaal niet zo ver versleten is?
 

Wanderer200

Senior Member
Dat laatste is iets wat ik ook al heb gedacht.

Daarom eerst maar die update, dan weer een tijdje rijden en nog eens laten uitlezen, dan is het snel genoeg duidelijk of de melding blijft/terug komt.
 

Joske

Forumguru
volgens mij willen ze jou zo lang mogelijk aan het lijntje houden zodat je garantieperiode vervalt en je geen aanspraak meer kan maken op garantie...
 
Bovenaan Onderaan