Brommetje linksvoor in de herhaling. Wat is dit?

Boet

Actief lid
Goeiedag iedereen:)

Een tijdje geleden heb ik een post geopend omdat er linksvoor (wiel/band) een brommetje te horen was. Probleem leek opgelost. Helaas; dus niet.

-het geluid laat zich kenmerken als brommend/gonzend. Je hoort het het veruit het best bij een rechterbocht óf als de linkerkant inveert. Rechtdoor is het geluid tegenwoordig ook te horen (vandaar deze post), maar bij linksafslaan is het totaal verdwenen. Overigens komt het geluid pas op bij snelheden vanaf zestig km/h. Af en toe kan ik het geluid ook letterlijk voelen (in mijn gasvoet). Gas bij of gas los maakt niets uit.

-Wat heb ik tot nu toe gedaan:

uitlijnen - twee keer
bandenspanning - alles van 2.1 tot aan 3.0 Bar
andere band - ik heb zelfs mijn reserveband -nooit eerder gebruikt- ingezet. Gaf geen enkel verschil in geluidsproductie.
wiellager vervangen -dat was de eerste actie die ik uitvoerde
wiel links- en rechtsvoor vrij van de grond getrokken. Links hoor ik (1x per omwenteling) een licht metalig schrapend geluid. Rechts is compleet stil.
wielen gebalanceerd. Ook twee keer.

Mijn vraag; hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Aandrijfas? Remschijf? Schokdemper? Iets waar ik tot nu toe nog niet aan heb gedacht?

Hoewel ik niets merk qua wegligging, is de herrie inmiddels knap irritant (dit loopt al twee jaar inmiddels) en ik zoek nog steeds naar een oplossing...wat zal ik eens vervangen?:)

Je begrijpt. Dank is nu al groot!:)
 

haggard

Senior Member
Misschien de beschermkap die achter de remschijf zit die door luchtwervelingen tegen de remschijft aan komt? Ook wel eens gehad en door er even tegenaan te duwen (kon er vanwege lm velgen gelukkig makkelijk bij) was het schrapende geluid over....
 

Cordoba

Forumguru
@haggard ik denk niet dat Boet met 60 km/u heeft staan blazen, toen ie het proefje deed met opgekrikte wagen, en iedere omwenteling het geluid hoorde. Kortom: het idee is niet verkeerd, maar in dit geval onwaarschijnlijk.

De analyse van @Peter-036 is wel scherp, en ik begon eigenlijk ook al aan een homokineet te denken. Een steentje in de remklauw zou ook een schrapend geluid kunnen veroorzaken, maar dat zou ik dan continue verwachten en niet steeds 1x bij een omwenteling.
@Boet Vraagje, je hebt toch niet toevallig van die remschijven met ventilatie gaatjes erin? dan zou er iets in zo'n gaatje kunnen zitten en bij iedere omwenteling iets raken.
 

Zwapp

Forumguru
Mijn eerste gedachte gaat ook uit naar de homokineet, heb ongeveer hetzelfde gehad namelijk met mijn o2...
Is er toevallig een stofhoes kapot of kapot geweest? Bij mij was deze bij het vorige baasje vervangen, uiteindelijk zal de koppeling kapot gaan...
 

Antera

Donateur
Zou het niet ergens iets in het dif zijn? hij hoort het ook bij inveren waardoor de hoek anders word en de krachten op de bak ook. Homokineet zou ook kunnen. Zou de as anders eens bekijken op speling
 

Boet

Actief lid
Heren, dank voor de reacties tot zover.

-De remschijf kan ik qua gaatjes uitsluiten. Da's wel zo'n dubbele, maar gaatjes zitten er niet in. Ik heb inderdaad niet gechecked op luchtwervelingen;), dus gaan we de homokineet eens bekijken.

Wb. de stofhoes; tijdens de APK van afgelopen januari is er eentje vervangen, maar dat zat op rechts. Het brommetje zit er al geruime tijd langer en zit op links.

Ik zal eens beginnen met het volledig ingedraaid voor- en achteruit rijden en zien wat ik hoor:). Nogmaals dank!
 

Boet

Actief lid
Welnu. Na een aantal experimenten kwam het volgende boven.

-auto opgekrikt met wielen volledig ingestuurd. Geen geluid waargenomen. Ook geen weerstand. Heb -uiteraard:)- het wiel handmatig gedraaid.

-parkeerterrein. Auto voor- en achteruit rondgereden met volledige insturing. Afgezien van wat vreemde blikken van voorbijgangers kon ik niets vreemds waarnemen. Waarschijnlijk ten dele te wijten aan het motorgeluid wat de zaak aardig overstemt.

-Rijden bij verschillende snelheden. Het geluid begint nu vanaf dertig kilometer per uur op te komen. Zowel rechtuit rijdend als in de bocht (naar rechts). Blijkbaar is er een zekere mate van invering nodig.

Wat het ook is, het begint nu progressief te worden:). Wat zou ik nog meer kunnen doen om het lek boven te krijgen?

ps) qua wegligging merk ik niets. Heb vanochtend een klaverblad vól genomen. Het enige wat je dan merkt is dat er een blok gietijzer voorin ligt wat graag rechtdoor gaat;).
 

AGTon

Forumguru
Eerste waar ik aan dacht was wiellager, maar die heb je al vervangen. Vervolgens denk ik aan een cuppende band oid, maar dat heb je ook al vervangen.

Kan het misschien je velg zijn? Of heb je band met velg en al vervangen ?? Ik praat hier als leek, maar wellicht is de velg niet meer je van het ??

Of heel misschien de kat van de buren ??

succes
 

Cordoba

Forumguru
Gezien alles wat er geprobeerd is, is er eigenlijk maar één ding waar ik geen goede argumenten voor kan noemen waarom dat het níet zou zijn: homokineet.
Er zijn andere zaken te noemen, die ook tot de mogelijkheden behoren, maar tegelijkertijd zijn voor die zaken ook argumenten te noemen waar die het juist weer niet zouden zijn. Ik ben allerminst 100% zeker, maar homokineet zie ik nu als enig overgebleven logische mogelijkheid. (hierbij ga ik er vanuit dat de lokalisering van het geluid, dus voorwiel links, klopt)
 

Boet

Actief lid
Hé Cordoba,

Dat is m.i. het enige onderdeel wat overblijft. @AGTon; wiellager had ik preventief al laten vervangen om uit te sluiten. Dat bleek het dus niet te zijn. Banden heb ik met wielen en al vervangen. Tot een nooit gebruikt reservewiel aan toe:).

@Antera; versnellingsbak is bij 204.000 gereviseerd. Overigens bijft het geluid ook aanwezig als ik de boel ontkoppel en zo een bocht neem. We gaan dus inderdaad een bezoekje brengen aan de garage:). Heren, nogmaals bedankt voor de input!
 

Boet

Actief lid
En weer een update:

Auto is afgelopen dins- en donderdag op de brug geweest. Eén van de rubbers van het subframe was compleet uit zijn verband getrokken. Na vervanging loopt de Roomster rechtdoor vrijwel geruisloos...u raadt het al...in de (rechterbocht) nog steeds het brommetje...

Ofwel, aankomende dinsdag gaan we ook de homokineet vervangen...wie zet er in?:)
 

Antera

Donateur
Homokineet grote kans hoor maar meestal hoor je die tokkelen. Brommen is vaak lager en zo niet word het tijd om je banden eens te gaan bekijken.
 

Boet

Actief lid
@Antera, ben ik weer;)

De banden zijn al een punt van aandacht geweest. Die waren linksvoor inderdaad scheef afgesleten. Vermoedelijke oorzaak is het rubber van het subframe geweest. Ik had al diverse banden/wielen op linksvoor gezet om die oorzaak uit te sluiten. Welke band dan ook gaf hetzelfde brommetje.

Update: rubber vervangen - brommetje was er nog
homokineet vervangen - brommetje is er nog steeds

Status: pissed!

Dit kan maar één ding betekenen volgens ons (monteur en mijzelf). Het lager wat laatst vervangen is, moet zowat wel de oorzaak zijn.

Voordeel: dat rubber had het niet lang meer gehouden, dus goed dat dat vervangen is.
Voordeel: nu weet ik zeker wat het níet is:)
Nadeel: het kost toch weer aardig geld. Resultaat niet bevredigend.

Actie: geen. We gaan de komende maanden zien wat het lager gaat doen. Als het écht vervelend wordt, vervang ik het alsnog.
 

Antera

Donateur
staat je uitlijning wel goed? Maar kan heel goed dat het lager scheef geperst is en dan is deze idd meteen weer kapot
 

Boet

Actief lid
Antera, ik vermoed heel sterk dat het lager óf lam is, óf verkeerd geperst. Uitlijnen is zeker drie keer gedaan het laatste half jaar...er zou er toch eentje goed moeten zijn gegaan...hopelijk de laatste:).

Tja...dilemma..áls ik weer een vers lager laat monteren; zal ik dat weer door dezelfde persoon laten doen, of nog eens verder kijken? Vind ik toch een lastige....
 

Economic

Nieuw lid
Vrijdag 7 okt. gaat mijn fabia combi greenline weg voor een reguliere beurt (46000 km).
Ook ik heb een vervelende brom, trilling, raar geluid maar dan in het rechter voorwiel. Waneer? Bij nagenoeg rechtuit rijden, met nagenoeg onbelaste motor. Bij miniem naar links sturen wordt het erger, vervelend zelf. Bij ontkoppelen en of freewheelen is het weg en en bij naar rechts sturen meestal ook. Bij de meest minimale versnelling verergert het geluid en de trillingen. Eea was me al ruim eerder opgevallen maar er was altijd wel iets wat het kon vergoeilijken. Nu is het vet irritant geworden. Eea is al bij de dealer aangekaart en wordt vrijdag meegenomen. Als er nog iemand ideeen heeft, graag een reactie. Na vrijdag kom ik terug met de reactie van de dealer. Misschien kan ik meteen gebruik maken van mijn verlengde garantie verzekering.
 

Cordoba

Forumguru
@Boet wat het lager betreft, minimaal terug gaan naar de persoon in kwestie, om te zien of ie het onder garantie opnieuw wil proberen. Doet ie dat niet, dan schriftelijk aangeven dat ie een bepaalde tijd (bijv. 2 weken) de kans krijgt om het op te lossen, dat je anders naar een ander gaat op zijn kosten om een nieuw lager te laten plaatsen.

@Economic allereerst welkom op het forum:bloemen: Wil je jezelf even voorstellen in het daarvoor bestemde forumdeel, dat helpt in de praktijk ook om sneller een goed antwoord op je vragen te krijgen. Op dit moment lijkt het erop dat jouw probleem echt in de aandrijving zit.
 
Bovenaan Onderaan