Wintervelgen met winterbanden

ik heb net een nieuwe Kodiaq sportline met 20 inch Vega velgen. Normaal gesproken behoud ik mijn velgen en zet er winterbanden onder. Nu adviseerde de verkoper mij om toch wintervelgen met winterbanden te gaan gebruiken. Overzetten betekent kans op beschadigingen en een te kleine wang.

Nu ga ik niet vaak op wintersport dus zal een te kleine wang hier in Nerderland niet veel uit maken denk ik. Maar heeft iemand onder zijn auto (dikke) wintervelgen en welke inch. Ik heb het liefst van Skoda maar hier in is dan weer weinig keus.

Winterseizoen komt er aan dus moet binnenkort velgen met banden kopen. Maar welke...


Skoda Kodiaq.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Wisselen van banden zou ik zelf ook niet aanraden, is niet ideaal voor zowel de banden als de velgen (beschadigingen).
Maar als je maar zelden op wintersport gaat, waarom laat je dan geen allseasons monteren? Er zijn hier vele tevreden gebruikers daarvan (waaronder ondergetekende), en in NL m.i. vaak de betere keuze tov zomer/winterbanden.
 

diwo220

Senior Member
In het boekje staat precies welke maten std zijn en welke toegestaan voor toepassing van kettingen. Ik heb zelf winterbanden in de maat 215/65-17., zeker ook ivm de prijs. Altijd loopvlak kettingen toepassen ivm geringe ruimte tussen band en ophanging.
 

KevinM

Lid
Ikzelf heb op de huidige en vorige auto's een set voor de zomer met zomerbanden en een set voor de winter met all-season banden.
Ik heb een voorkeur voor zomerbanden tijdens de warmere maanden (mei - september), omdat die banden meer grip bieden dan all-season banden. Eenmaal oktober, wissel ik naar de set met all season banden tot pakweg april.
En zo ga ik het ook aanpakken met mijn Kodiaq die ik in 2 weken mag oppikken. Standaard 19" velgen zullen all-season banden krijgen en dan heb ik rustig de tijd (tot april 2024) om een zomervelg te zoeken, die ik ga voorzien met zomerbanden.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb op mijn 20 inch vega velgen ook all seasons liggen, de vredestein quatrac pro. Ik ga er ieder jaar mee op wintersport. Erg tevreden over, geen gewissel meer en de rijeigenschappen zijn prima. Ik heb ook loopvlakkettingen.
 
Oeh, 20" Vega's zou ik er graag onder hebben voor de zomer. Dan gebruik ik mijn huidige 19" Triglav's voor de winter.
Maar... gaat het nog sneeuwen dan dit jaar? Afgelopen paar jaar met mijn vorige auto (S-max) niet gewisseld. Er waren veel dagen boven de 8 graden in de wintermaanden en op de dagen dat er sneeuw lag heb ik thuis gewerkt. Dat laatste kan niet iedereen snap ik.
 

H.Jansen

Nieuw lid
Ik heb zelf als winterbanden een setje sirius 19 inch met vredestein quatrac pro gescoord all season
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231018_163342_Gallery.jpg
    Screenshot_20231018_163342_Gallery.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eindelijk nieuwe velgen met Continental 235/45 R20 RW 14320CO winterbanden. Net er onder (te laat met bestellen) over 2 maandjes er weer af :ROFLMAO:

Velgen.jpg
 
Bovenaan Onderaan