De meeste tooics hierover hebben E5 of E10 in de titel, vanwege wat hemi24 al aangaf. Maaaarrrr: als ik op E10 zoek vind ik zelf ook niets, dus de zoekfuntie is toch niet zo goed als ik dacht. Maar
hier kan je een topic vinden waar veel besproken is.
Mijn korte samenvatting: E5 is sowieso iets zuiniger dan E10, dit verschil ligt rond de 3%, vanwege de lagere energieinhoud van ethanol. Het kan meer worden als de verbranding slechter wordt door de E10, maar dit is erg motorafhankelijk. Dat getal van de ANWB lijkt me schromelijk overdreven, dat komt uit een of andere Engelse test, en de getallen daarvan worden ernstig in twijfel getrokken. Verder wordt E10 sneller slecht dan E5, dan hebben we het over zo'n 3 maanden tov 6. En sommige oudere autos houden er niet zo van vanwege de O-ringen, pakkingen, kunststoffen gebruikt in t brandstoftraject.
Ik tank E5 anwege de beperkte meerprijs en omdat ik soms een maand niet rijd (en soms 3 maanden niet tank), uit voorzorg. Als jij elke maand tankt, dan zou ik zelf E10 tanken.
Overigens is wat hemi24 zegt over de RON tov ethanolinhoud in de praktijk waar, maar feitelijk niet juist. Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine, boven de 100. In principe is het dus zo dat meer ethanol een hoger octaangetal oplevert, maar dit wordt gecorrigeerd door de fabrikanten zodat dit toch op 95 of 98 uitkomt. Wel is het zo dat de premium brandstoffen vrijwel altijd E5 (of minder) zijn, en dat wordt vaak nog als Super98 aangeduid.
Edit: hé,
@hemi24 heeft stiekum z'n eerdere post aangevuld met het verhaal over de energieinhoud! Had ik niet gezien toen ik dit schreef. Nog even in reactie daarop: die 5% kan zeker wel meer dan 5% effect hebben! Stel we stoppen er 5% water in (verbrandingswarmte 0), dan wordt de totale energieinhoud 5% lager, maar er gaat ook nog energie zitten in het verdampen van t water, en de minder volledige verbranding van de resterende 95% benzine. Dus dat effect kán in theorie significant hoger zijn dan 5%!