Webasto schuifkanteldak Superb Combi

De Stip

Forumguru
Heerlijk zo'n dak, maar ik zou het nooooooooooooooit meer doen. Wat een gezeik heb je als er lekkage optreedt. En dan had ik zelfs een af fabriek dak in mijn O-2.
 

Oenoud

Forumguru
@Corné de Kluijver Daar zit je inderdaad niet op te wachten @supersjors. Gelukkig heb ik die problemen tot dusver nog nooit gehad bij de autos waar een open dak in zat. Ik ga er maar van uit dat het nu ook niet zo zal zijn en hoop dat ik er meer plezier dan hinder van zal ondervinden.
En anders gaan we meemaken hoe goed de garantieregeling van Webasto zal zijn.

Ik vind het nog steeds een hele prettige optie op een auto en zou er dus bewust ook een auto voor kunnen laten staan als het er niet in zit. Bij Skoda blijkt het nu achteraf dusdanig te monteren dat het er precies zo uit ziet als mijn af fabriek gemonteerde schuifdak in de passat. IMG_0765.jpg
 

De Stip

Forumguru
Het lag meer aan de manier van onderhoud blijkt achteraf. Er zitten een aantal neopreen slangen tv de waterafvoer en die behoren bij het onderhoud doorgehaald te worden om vuil etc te verwijderen. Waarschijnlijk hebben ze dat destijds ietwat te lomp gedaan en vandaar de lekkage problemen.
 

Oenoud

Forumguru
@Rallye Sorry voor mijn late reactie:bloos:

Het inbouwen van het dak in de meest luxe uitvoering zoals het in mijn auto gebeurt kost ongeveer 2.650 euro incl BTW.
Zal ongeveer 1.5 week duren aangezien het dak opnieuw gespoten wordt.
 

Oenoud

Forumguru
Klein update van hoe het nu eindelijk geworden is met het Webasto open dak.
Ik had begrepen dat de auto weer terug is bij de dealer voor de montage van de velgen en verlaging en trekhaak.
Dus ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben vanavond even wezen kijken naar het resultaat.

Voor inbouw IMG_2239.JPG


Tijdens inbouw

IMG_2545.JPG


Uiteindelijke resultaat!!!

IMG_2778.JPG IMG_2778.JPG IMG_2769.JPG IMG_2771.JPG IMG_2780.JPG


Tussentijds ook nog even kunnen spelen met een andere update. Namelijk de audio upgrade.
Wat een geluid komt daar uit zeg!!!


IMG_2776-2.jpg



Het is nog steeds afwachten wanneer de auto nou eindelijk afgeleverd kan worden.
Het wachten is nog op de velgen en de verlaging. :banghead:
 

hemi24

Forumguru
@Rallye Sorry voor mijn late reactie:bloos:

Het inbouwen van het dak in de meest luxe uitvoering zoals het in mijn auto gebeurt kost ongeveer 2.650 euro incl BTW.
Zal ongeveer 1.5 week duren aangezien het dak opnieuw gespoten wordt.

M'n ouders hebben laatst net zo'n dak laten monteren; De auto moest speciaal naar de Webasto vestiging in Kampen.

Mijn oordeel: zonde van het geld en ga voor de fabrieksversie!!!
Dak wordt inderdaad gespoten en dat is op de bewuste auto verre van netjes gedaan: zichtbaar kleurverschil; randjes van afplakken overduidelijk zichtbaar en dakrailing beschadigd...

Verder vindt ik de binnenafwerking niet overeenkomstig de af-fabriek versie, doet het bedieningspaneeltje een beetje knullig en goedkoop aan.

Ergste nog: auto is gepoetst en gezogen heen gegaan en kwam als een zwijnenstal weer terug..!

Dat laatste valt de Audi dealer, via welke de inbouw is verlopen, ook niet echt te prijzen.
 

Oenoud

Forumguru
Mijn oordeel: zonde van het geld en ga voor de fabrieksversie!!!

Zou ik normaal gesproken ook gedaan hebben, echter vanwege het feit dat het in dit geval een voorraad auto betreft welke niet meer nieuw te bestellen was bleef er voor mij niet veel keuze over en ben ik voor deze optie gegaan.
Tot dusver heb ik er geen klachten over voor zover ik het snel heb kunnen beoordelen en ben ik vooralsnog blij met mijn keuze.

Uiteraard zal ik de auto aan een zeer grondige inspectie onderwerpen bij aflevering.

Allereerst zijn alle open daken achteraf gemonteerd, ook bij zogenaamde af-fabriek daken, wordt eerst een gewone auto geproduceerd, en vervolgens wordt er (bij de fabriek of de importeur) een open dak gemonteerd.

Ik meende al dat ik zoiets gelezen had. Dus ook hier zou je kans kunnen hebben op een slechte afwerking.
Of wordt het dak voor het spuiten van de hele auto gemonteerd? Zoals ik het lees wordt er een complete auto gemonteerd en dan pas een dak gemonteerd. correct me if i'm wrong.
 

Cordoba

Forumguru
@Oenoud Ik heb inderdaad ook begrepen, dat pas als de auto 'klaar' is en de kwaliteitscontrole is gepasseerd, er op zijn vroegst een open dak wordt ingebouwd.
@hemi24 Opvallend die ervaring van je ouders: ik heb (jaren terug) ook wel eens begrepen dat personeel van Webasto-Leiden soms grote aantallen auto's voor Pon onderhanden moest nemen, waarbij dit soms bij Webasto gebeurde, en soms bij Pon in Leusden, waarbij veel kopers dachten dat ze een 'af-fabriek' open dak hadden. Eigenlijk net als bij leerinbouw: de laatste jaren is er wat meer duidelijkheid over waar dat nu echt gebeurd, maar een aantal jaren terug werd het vaak 'af-fabriek' genoemd, maar gebeurde het ook gewoon onder verantwoording van Pon.
 

ertromp

Forumguru
Zo van de foto's ziet het er voor mij niet verkeerd uit al blijft het een hoop geld en is het helaas niet zo'n ruimtelijk geheel als het standaard dak.
Nee @Cordoba de hedendaagse open daken / panoramadaken zoals in gebruik bij de VAG groep worden niet meer achteraf of na een kwaliteitscontrole ingebouwd maar echt in fabriek gedurende het productieproces. Wel is frame / glasplaat van een toeleverancier maar ja dat is 75% van de auto waar je in rijdt een samenstelsel van allerlei fabrikaten
 

Rallye

Forumguru
Ik vind het er mooi uitzien. Ook het bedieningspaneel lijkt origineel. @Oenoud: werken de functies als rainclosing en open/sluiten via de sleutel ook?

Nee @Cordoba de hedendaagse open daken / panoramadaken zoals in gebruik bij de VAG groep worden niet meer achteraf of na een kwaliteitscontrole ingebouwd maar echt in fabriek gedurende het productieproces. Wel is frame / glasplaat van een toeleverancier maar ja dat is 75% van de auto waar je in rijdt een samenstelsel van allerlei fabrikaten

Ik weet dat begin jaren negentig mijn pa een Opel Vectra kocht en dat er toen al sprake van was dat daar een af-fabriek speciale dakplaat inzat als je een open dak bestelde. De Vectra werd in verschillende fabrieken gebouwd en slechts in één van die fabrieken (in Duitsland, dus ik neem aan Rüsselsheim) bouwde men Vectra's met die speciale dakplaat voor het open dak. Als je dus per sé een Vectra wilde hebben uit Rüsselsheim, moest je een open dak bestellen.

Inmiddels zal VAG ook wel zover zijn.....:D
 
Bovenaan Onderaan