Water in Fabia I

Inmiddels anderhalf jaar geleden hebben wij onze Fabia I Combi gekocht. Hij was vrij klam tijdens aanschaf, maar volgens de verkoper kwam dit door het (vochtig) reinigen van de auto. Daar ga je dan maar vanuit. Dus veel luchten en zelf vochtvreters erin gezet om het probleem op te lossen.
Nu zijn we zover dat er duidelijk water op de bodem staat en dan met name achter de voorstoelen. De auto wordt nu even niet gebruikt vanwege een ander probleem waar ik op dit forum ook een topic over heb lopen, en ondertussen raakt de gehele bekleding van stoelen tot stuur beschimmeld.

Dit heeft dus duidelijk niets meer met het reinigen van de auto te maken.
Na wat lezen lijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij de Fabia I dat de kitranden ik de portieren verweren en vervangen moeten worden.

Eerste stap zal dus zijn de portieren los te halen en een nieuwe kitrand aan te brengen. Kan dit met een siliconenkit of is hier specifieke kit voor nodig?

Stap twee is het droog krijgen van de auto. Het mooiste is denk ik de bekleding los te krijgen. Dat vind ik wel een spannend klusje , omdat het ook weer vast gezet moet worden.
Iemand tips daarvoor?
 

Tees

Donateur
Bekende kwaal inderdaad. Ik heb indertijd hiervoor bouwkit gebruikt (is een vorm van siliconenkit, maar dan specifiek voor buitengebruik). Tis trouwens de portierbekleding die je los moet halen, het portier zelf mag blijven hangen ;). Koop wel van tevoren wat van die groene clips, daarmee zit de bekleding vast en daar breekt gegarandeerd zeker de helft van.

Verder is t aan raden om de auto wel een paar dagen (of langer) droog weg te zetten van tevoren, dan is t schuim tussen de portieren zo veel mogelijk opgedroogd.

Daarna een tijdje met vochtvreters erin rondrijden en geregeld verversen. Dan droogt alles wel aardig op.
 
De auto staat inmiddels al een week of twee droog, dus dat lijkt me goed. Zojuist de eerste bekleding al deels verwijderd. Dag ging zonder problemen, alleen inderdaad diverse groene clips gesneuveld. Gelukkig had ik nog wat clips liggen die ik had besteld voor een klusje aan de achterklep.

Ik zie aan de onderzijde wel een stukje foam / afdichting die los laat, verder ziet het er op het oog redelijk uit. Maar het plan is toch volledig een nieuwe sealing aan te brengen.
Vraag me alleen af hoe ik deze plaat nu los krijg. Gewoon met beleid los wrikken? Ik zie zo op het oog geen schroeven of iets dergelijks zitten die ik los kan draaien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240317_130813_Gallery.jpg
    Screenshot_20240317_130813_Gallery.jpg
    995,5 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20240317_131043_Gallery.jpg
    Screenshot_20240317_131043_Gallery.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13

Tees

Donateur
Niet! Gewoon een laag kit over de naad tussen de 2 panelen aanbrengen. Evt wat overtollig schuimdm dat uitsteekt eerst even wegsnijden/schrapen. Dat schuim is t probleem, dat vormde de afdichting, maar dat vergaat in de loop der jaren. Productiefoutje vanuit de fabriek...
 

Herperduin

Forumguru
Ik zou de staalkleurige binnenpanelen ook loshalen, alle schuimranden goed weghalen en dan met nieuwe kit opnieuw monteren. Mijn Golf 4 had zelfde probleem maar na opnieuw kitten van alle 4 de panelen opgelost en geen vocht meer. Heb toen K2 high temperature siliconen kit gebruikt. Hoge temp niet nodig maar het werkte prima.
 

EdK

Forumguru
Platen zitten met popnagels en die zou je moeten uitboren.
Maar zoals Tees al zegt de oude uitstekende randen van schuim en kit verwijderen en dan zou ik sicaflex kit gebruiken.
Gebruikt men ook in de scheepvaart ( recreatievaart) en kun je ook op een nog wat vochtige ondergrond aanbrengen.
Siliconenkit zit een zuur in die kan inwerken op de stalen platen en dat wil je niet.

En ja overtollig water wegkrijgen.....
Je hebt het al over schimmel..... wel begin met een waterzuiger ( huren bv bij boels ) en zuig zoveel mogelijk van het water weg.
Dan veel oude kranten neerleggen op de matten zodat die veel vocht kunnen wegtrekken. Dus in begin dagelijks of 2x per dag kranten vervangen.
En goed ventileren en als je rijd de kachel / airco aan en raam op kier.
Doe je dat niet dan hou je er in iedergeval genoeg paddo's aan over om een champion soepje te maken
 

Hakar

Donateur
De schimmel die je nu ervaart kan zich ontwikkelen doordat de auto weinig tot geen luchtbeweging heeft in de passagiersruimte.
Even los van hoe je op een snelle manier het vocht weg kunt krijgen (zie de tips van @EdK )

ALS je de mogelijkheid hebt om de auto onderdak bij het stroomnet te stallen zou je kunnen overwegen eerst de tips van@edk op te volgen en daarna een blowertje in de auto te plaatsen en alle ramen op een ventilatiekiertje te openen.
Blowertje hoeft niet op de hoogste stand, maar laagste is goed.
Het gaat erom dat je een luchtstroom in de ruimte creëert en een beetje overdruk opdat de vochtige lucht uit de ruimte wordt geduwd.

Wat het kitten betreft sluit ik me bij @Tees en @EdK aan.
Alleen indien nodig die binnenplaat verwijderen (bijvoorbeeld slotprobleem of raammechanisme probleem) en waterbestendige kit aanbrengen in en op de naad van de panelen en deur tot ongeveer de hoogte boven de rubber afdichtingsdoppen in het paneel.
Komt er na verloop van tijd weer water onder de matten op de vloer weet je als je het zo hebt afgekit dat de afvoergaten onder in de deur verstopt zitten.
 

Tees

Donateur
Die afvoergaatjes onderaan de deur moet je idd nog wel even controleren, kan zijn dat die ook verstopt zitten. Even doorprikken met een draadje of sateprikker voldoet normaliter.
 

Arjan1985

Senior Member
Bij mijn fabi 1 zat die plaat gewoon geschroefd en kon hem toen eenvoudig loshalen. Zijn ze later op popnagels overgestapt blijkbaar.
Goed ontvetten voor het kitten helpt ook voor de hechting.
 

EdK

Forumguru
Tsja Arjan of hij zat geschroefd omdat een ander al eens een poging TOT gedaan had !??
Ik weet niet anders dan dat ze met popnagels vastzitten....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bekleding van alle vier de portieren nu verwijderd. De slechte foamrand verwijderd en langs de onderste helft van het portier ook overtollige foam weggesneden. De boel daarna ontvet. Nu even een geschikte kit halen om de boel af te kitten. Zal morgen even langs Toolstation rijden, die zit op de route vanuit mijn werk. Zag daar Seal-it 350 afdichtingskit op voorraad, dat lijkt me redelijk universeel en geschikt voor het doeleinde..

Ondertussen ook kranten neergelegd en alvast een ventilator in de auto gezet met de ramen op een kier.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ondertussen ook kranten neergelegd
Als die vannacht al vochtig / nat zijn dan meteen weer vervangen en als je tijd hebt morgenochtend nogmaals controleren en vervangen....
Anders heeft het nog weinig nut.....je moet namelijk dat vocht eruit krijgen.
 

Hakar

Donateur
Tsja Arjan of hij zat geschroefd omdat een ander al eens een poging TOT gedaan had !??
Ik weet niet anders dan dat ze met popnagels vastzitten....
Het kunnen bouten of popnagels / blindklinknagels zijn.
In geval van TS al gezien dat het nagels zijn en geen bouten.
E.e.a. afhankelijk van bouwjaar.
Zie word documentje welke ik heb bijgevoegd.

Linkje naar waarom ik die info ooit eens nodig had
 

Bijlagen

  • achterdeur.doc
    218 KB · Weergaven: 0
Dit zal ook wel gaan toch.. kan ik morgen even uit mijn werk bij de lokale bouwmarkt halen. Siliconen bouwkit, zuurvrij, geschikt voor toepassing binnen en buiten..
 

Bijlagen

  • 1000014132.jpg
    1000014132.jpg
    367,9 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: Tees
De boel vanavond afgekit. Even wachten tot het opgedroogd is en dan de deurbekleding weer terug monteren. Op hoop van zegen dat het probleem hiermee is opgelost.
 

Tees

Donateur
Vast wel, er zijn je velen voorgegaan met deze oplossing!
Nu nog de uitdaging om al t vocht er echt goed uit te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Nu nog de uitdaging om al t vocht er echt goed uit te krijgen.
Dat gaat nog wat weken duren voor de boel echt goed droog is !
Gelukkig ga je kwa weer de betere tijd tegemoet....
Maar onderschat het niet, anders word je afgestraft met paddo's en schimmels
 
Kranten waren weer goed nat aan de rechterzijde, dus daar blijven we nog even zoet mee. Ondertussen ook nog steeds de ventilator erin staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan