Wat kan dit geluid zijn?

Ik heb sinds een aantal weken last van een continu zoemend/brommend geluid tijdens het rijden. Het begint zachtjes vanaf ongeveer 30 km/u en is bij 50 km/u en hoger sterk aanwezig.
De herkomst van het geluid is niet makkelijk aan te wijzen, maar lijkt voor uit de auto te komen, ongeveer in het midden. Ook is er bij de voeten vaak een trilling voelbaar.
Het geluid is hoorbaar bij rechtdoor rijden en linksaf sturen, maar als ik het stuur iets naar rechts draai gaat het geluid weg.
Daarnaast staat het stuur bij rechtuit rijden iets naar rechts gekanteld.

Het geluid gaat qua toonhoogte mee met de snelheid van de auto en verandert niet als ik bij continue snelheid van versnelling wissel of ontkoppel. Daarmee is naar mijn idee de motor en versnellingsbak uitgesloten.
Ik heb gisteren de banden van voor en achter met elkaar verwisseld, zowel links als rechts, maar dit maakt eigenlijk geen verschil. Het lijkt mij dus geen kwestie van cupping van de banden.

Ik heb al een afspraak staan bij mijn garage, maar die hadden pas op 1 februari tijd.
Zelf verdenk ik het differentieel. Wat zou jullie idee zijn?
En hoeveel kwaad zou het kunnen om er nog 2 weken mee door te rijden?
 
Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat is moeilijk te zeggen, maar als het wisselen van versnelling geen affect heeft zal het niet aan de kant van de motor zitten. Aandrijfas of wiellager blijft dezelfde snelheid draaien als je de koppeling intrapt. Of het kwaad kan is ook moeilijk te zeggen denk ik. Als het stuur scheef staat denk ik dat er iets mis is met de uitlijning (stoeprandje?) kan ook weer gevolgen hebben voor wiellager of aandrijfas
 
Ik kon beide wielen trouwens met de hand makkelijk draaien toen de krik er onder stond voor het verwisselen. Ik hoorde en voelde geen afwijkingen aan weerszijden.
 
Dat laatste weet ik niet. Het is tijdens het rijden ook niet vervelend merkbaar, slechts een heel lichte afwijking.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Toch diagnose door de garage laten stellen, maar je rijdt er al een paar weken mee.. advies kan ik je niet geven. Doorrijden kan onschuldig, schadelijk voor de techniek of zelfs gevaarlijk zijn.
 
Naar aanleiding van de symtomen volgens mij de rechter voorwiellager.
Als het geluid weggaat als je naar links draait is het "meestal" een linkse lager, de druk gaat weg van het binnenste wiel.
Aan de andere kant hoort hij het in het midden van de wagen wat verklaart dat het wel eens een rechtste kan zijn.

1 wiel van de grond zetten esp af en eens laten bollen. Daarna het andere wiel. Doe dit wel op een fatsoenlijke krik en iet bij een 4*4 of je hebt net wat meer schade dan alleen een lager.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan