Voorstellen

Hoi allemaal,

Koen hier! Ik woon in Utrecht met mijn vrouw en kind, en hoop binnenkort de trotse bezitter van een Fabia Combi te worden. Voor ons lijkt dit de ideale combinatie tussen een compacte gezinsauto met lekker veel laadruimte. Vooral dat laatste zal een flink verschil zijn met onze huidige auto: een minuscule Peugeot 107!

Vandaar dat ik me alvast heb aangemeld op dit forum. Op het eerste gezicht zie ik veel bruikbare informatie van behulpzame Skoda-rijders. Wat leuk! Ik hoop snel actief deel uit te kunnen maken van deze club.

Ik heb gelijk een vraag en hoop dat jullie willen meedenken. Wij zoeken een Fabia Combi (2015 of jonger) voor maximaal 10.000 euro, met een kilometerstand waarmee we de komende 8 tot 10 jaar zo'n 10.000 km per jaar kunnen blijven rijden zonder al te veel groot/duur onderhoud.

Voor ons beoogd gebruik is een auto met een kilometerstand onder de 100.000 niet per se nodig. Maar hoe hoog mag hij dan wel zijn? Natuurlijk is een lage kilometerstand niet zaligmakend. Maar ik zie een flink prijsverschil tussen auto's met een stand onder de 100.000 en boven de 150.000. Jullie lezen: ik probeer een balans te bepalen tussen aankoopprijs en verwachte onderhoudskosten.

Ik heb geen ervaring met het rijden van Skoda en überhaupt het kopen van een occasion. Natuurlijk hangt het af van veel factoren, maar is er iets te zeggen van kilometerstand uitgaande van 'normaal' gebruik en duurzaamheid van het merk? Waar moet ik op letten?

Dank voor jullie hulp, groeten,
Koen
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Welkom!
Leuke auto zo'n Fabia 3 vanaf 2015 en belangrijkste voor mij in zo'n zoektocht zou zijn hoe is de staat interieur / carrosserie ten opzichte van de km stand en is de onderhoudshistorie van de auto beschikbaar. Zijn er rekeningen overdraagbaar van vervangingen en dergelijke. Hoeft niet eens onderhouden te zijn bij een Skoda garage als er maar jaarlijks onderhoud is aan gedaan.
Belangrijk is ook de garantie die je krijgt bij aanschaf en welke zaken worden er nog herstelt of uitgevoerd bij aankoop.
Een km stand van rond de 150K draaien jullie nog prima die ca. 80K bij hoor in de aankomende 10 jaar daar zou ik me niet druk over maken en ja je kunt natuurlijk in die 10 jaar slijtdelen zoals dempers, draagarmen of misschien zelfs een koppeling krijgen maar de kosten daarvan wegen niet op ten opzichte van alles wat je nu moet investeren in een hele jonge auto met minder km's.
De TSI blokken na 2015 hebben zich inmiddels als betrouwbaar bewezen. Ik zou de MPI motor links laten liggen want dat zijn beperkte pk's voor toch wel een wat grotere auto en zeker als je met de Faab op vakantie wilt richting buitenland.
 
Ik ben inderdaad op zoek naar een auto met een herleidbare geschiedenis, daarom liefst niet geïmporteerd. Dat vind ik riskant. Gelukkig zijn er allerhande keurmerken die het risico kleiner maken.

Als ik het zo begrijp kan ik best een auto met 130.000/150.000 kilometers overwegen.

Goed punt van de TSI-motor. Ik had al gezien dat de lichtste MPI-motor nog niet eens de 68 pk haalt van mijn ouwe getrouwe 107 (ook 1000cc, 3-cilinder, 12v). Aangezien we die op weg naar Zuid-Frankrijk praktisch zelf de berg op moesten duwen, lijkt me dat voor een 300 kg zwaardere auto als de Fabia al helemaal ontoereikend... En omdat ik me niet gelijk wil gaan bezighouden met chiptunen lijkt een iets zwaardere motor me het zoeken sowieso waard.

Dankjewel!
 

Jessedew

Senior Member
Welkom. Zelf jaren in een Toyota Aygo gereden, weet hoe het voelt. Zelf 2 kids en ik zou overwegen ook eens naar een octavia combi 1.2 of 1.4 te kijken. Lekker ruim.(al moet je dan wel iets meer uittrekken dan 10k) Ik kocht voor ieder kind een nieuwe auto namelijk, eerst een A3 die was toch te klein.
Erachter komen dat een auto te klein is, en dan weer een grotere kopen is ook duur.

Overigens positieve ervaringen met Skoda. Zou met name kijken naar de reviews van garages. Bij twijfel, zoek naar een andere.

Onze octavia kocht ik met 135000 en nu 200.000km. Nog geen gekke dingen gehad, maar ouderdom begint nu wel beetje te komen merk ik.
Rij overigens voor mn werk ook weleens in een Fabia, prima autootjes, daar niet van, maar je merkt wel verschil, ruimte, afwerking, met grote broer Octavia.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
k me niet gelijk wil gaan bezighouden met chiptunen
Bij VAG Techniek kun je met de 95Pk TSI versie ook langs voor een fabrieks update
Dan zet men de software van een POLO 115Pk er bij je in , en hierdoor word de wagen net iets pittiger met inhalen en heuveltjes af zonder telkens terug te hoeven schakelen.
Bij me Fab 3 combi heb ik daar geen dag spijt van gehad, want stage 1 tuning vond ik ook niet nodig.....
 

Herperduin

Forumguru
Welkom. Heb nu bijna twee maanden een Skoda Octavia Combi uit 2019 gekocht. Dit na een lange zoektocht waarin ik wilde kiezen tussen een Scala, Fabia Combi en dus de Octavia Combi. Wat me opviel en nog altijd is dat de Fabia combi afgelopen vier maanden steeds duurder geworden is tweedehands (nieuw overigens ook niet meer te verkrijgen wat misschien de prijs ook doet stijgen). Ik ga wel beetje mee met @Jessedew dat een grotere wellicht wel fijner kan zijn op langere termijn. Zal ook iets duurder zijn maar in gebruik en qua onderhoud verwacht ik niet veel verschil met de Fabia Combi.
Ik weet niet waar je woont maar hier staat een Fabia Combi met jaar Bovag garantie binnen of bijna binnen budget. Uit eigen ervaring en die van @gjhu kan ik zeggen dat dit een zeer prettige en betrouwbare No-nonsens garage is.
Overigens rijdt de Octavia heerlijk. Heb ook proefrit gemaakt met een Rapid maar vond dat zelf echt een stuk minder comfortabel rijden. Ook mooie auto verder en toevallig heeft de eerder genoemde garage die ook op voorraad maar niet binnen jouw budget.
Succes met de zoektocht! Vaak is de jacht mooier dan de vangst maar in geval van onze Octavia merk ik zelf dat ik de vangst toch mooier vind ;)
 

gjhu

Senior Member
@koenias, wat @Herperduin al zegt Garage Kuijpers in Ravenstein is echt een aanrader. Geen gedoe over afleverkosten of garantie en als er wat is lossen ze het voor je op! Staan een hoop fabia 's te koop voor wisselende prijzen maar kijk ook goed naar hoe een auto wordt afgeleverd.
 
Bovenaan Onderaan