Voorgloeilampje knippert 2x storing volgens vcds

bobracing

Forumguru
Hoi heren,

sinds de vorige keer dat me EGR lampje ging branden ruim 2000km gereden zonder iets,.
Nu vanmorgen ging nadat ik wegreed het voorgloeilampje knipperen, volgens boekje noodloop en moet je na de garage...
Nu ik de wagen naderhand weer terug gereden en weer lampje aan en toen ook het EGR lampje. Laptop erbij gepakt en gekeken, 2x storing, kon hem wissen en lampjes uit, maar na 30 seconden ging het voorgloeilampje weer branden grrr.. heb dit 3x geprobeerd en het komt telkens terug met deze melding:
Waar moet ik gaan zoeken:


2 Faults Found:
14126 - Exhaust Gas Temperature Sensor; B1 S3
P242A 00 [063] - Malfunction
Confirmed - Not Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 214865 km
Date: 2050.14.23
Time: 12:25:08
16973 - Exhaust Gas Temperature Sensor; B1 S3
P242A 00 [191] - Malfunction
MIL ON - Confirmed - Not Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 214865 km
Date: 2050.14.23
Time: 12:25:12

Alvast bedankt!
 

ertromp

Forumguru
Klinkt als een uitlaat temperatuur sensor.Ook wel de G495 sensor genoemd kosten ca. €110. Wellicht eerst doormeten
 

bobracing

Forumguru
Hoi,

Oke, en hoe kan je deze precies doormeten en welke waardes moet het hebben?
Heeft er ook iemand dan een onderdeel nummer?

Ik moet nog 1 weekje werken en 160km rijden kan ik nu wel doorrijden of liever niet?
Thx
 

Zwapp

Forumguru
Dit is volgens mij een lamdasonde in het uitlaattraject welke gesneuveld lijkt te zijn, maar zekerheid kan ik daar niet over geven helaas...
 

ertromp

Forumguru
Je zult voor jou type in de ETKA moeten kijken. De procedure hoe te checken is wellicht uit Elsawin te halen. Misschien heeft @Joske daar de handleiding van?
 

bobracing

Forumguru
Ik heb helaas geen Elsawin :(
De vorige keer had ik wel een losse sensor vervangen ivm EGR lampje en dat was hiermeer verholpen.
Nu deze melding weer, wacht dan voor de zekerheid nog even de reactie van Joske of Monteurtje af die hadden het de vorige keer zo gevonden :)
 

ertromp

Forumguru
Dit is volgens mij een lamdasonde in het uitlaattraject welke gesneuveld lijkt te zijn, maar zekerheid kan ik daar niet over geven helaas...
Maar een lambdasensor zou in VCDS volgens mij als "Oxygensensor" genoemd worden.
Bijvoorbeeld zo:

17606/P1198 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S2: Electrical Malfunction
 

Monteurtje

Forumguru
Uit de beschrijving van Gerrit Speek begrijp ik dat B1 S3, cilinderrij 1 Sensor 3 wordt bedoelt.
Nu is het zo dat er in totaal 4 sensoren in de uitlaat zitten.
Temperatuursensor 1 in turbo
Lambdasonde
Temperatuursensor 2 (3) voor roetfilter
Temperatuursensor 3 (4) na roetfilter.

Het irritante aan storing in een van deze 4 sensoren is, dat de lambdasonde ook meegeteld wordt.
En weet even niet of dat dan sensor 2 of 3 is.
In dit geval zou het dus gaan om sensor 3. Er staat bij dat het een temperatuursensor is.
Via Elsa en ETKA moet er nu even achterhaald worden welke het is. Voor of na roetfilter.

Ben daar namelijk de eerste keer, toen ik nog niet wist dat de lambdasonde ook meegeteld werd, ook mee in de fout gegaan en de verkeerde sensor vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Het is me nu niet helemaal duidelijk, ook omdat mijn Elsa voor dit model in het Duits staat.. :sterretjes:

Ik heb wel deze afbeelding van het roetfilter met daarop de volgens mij genoemde sensoren. Kijk even mee zou ik zeggen @Monteurtje

N26-10604.png
 

Joske

Forumguru
Dit zijn de bijbehorende nummers en hun verklaring, weliswaar in het Duits :pieker:

1 - Differenzdruckgeber -G505-
Vorsicht.jpg
Voorzichtig!
Beschädigungsgefahr!
t Der Differenzdruckgeber -G505- ist sehr empfindlich. Er darf beim Ablegen mit angeschlossenen Schläuchen nicht irgendwo anstoßen.
t Schläuche vom Differenzdruckgeber -G505- nur dann abziehen, wenn er ersetzt werden muss.
q aus- und einbauen → Hoofdstuk
2 - 3 Nm
3 - Steuerleitung
4 - Federbandschelle
5 - Abgastemperaturgeber 4 -G648-, 45 Nm
q das Gewinde des neuen Temperaturgebers ist mit Montagepaste bestrichen
q bei wiederverwendetem Temperaturgeber nur das Gewinde mit Heißschraubenpaste -G 052 112 A3- bestreichen
q zum Aus- und Einbauen Schlüssel T10395/6 verwenden
q einbauen → Hoofdstuk
6 - Lambdasonde -G39-, 50 Nm
q das Gewinde neuer Lambdasonden ist mit Montagepaste bestrichen
q bei einer wiederverwendeten Lambdasonde nur das Gewinde mit Heißschraubenpaste -G 052 112 A3- bestreichen
q die Heißschraubenpaste -G 052 112 A3- darf nicht an die Schlitze des Sondenkörpers kommen
7 - Wärmeschutzblech
8 - 9 Nm
9 - Abgasvorrohr
q mit Oxidationskatalysator und Dieselpartikelfilter
q aus- und einbauen → Hoofdstuk
10 - Dichtung
q ersetzen
q Einbaulage beachten
11 - Klemmschelle, 7 Nm
q ersetzen
12 - 23 Nm
13 - 23 Nm
14 - Halter
q an Motorstütze festgeschraubt
15 - Abgastemperaturgeber 3 -G495-, 45 Nm
q das Gewinde des neuen Temperaturgebers ist mit Montagepaste bestrichen
q bei wiederverwendetem Temperaturgeber nur das Gewinde mit Heißschraubenpaste -G 052 112 A3- bestreichen
q zum Aus- und Einbauen Schlüssel T10395/6 verwenden
q einbauen → Hoofdstuk
16 - Halter
17 - 23 Nm
18 - Halter
q für Differenzdruckgeber -G505-
 

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat je nummer 15 moet hebben. Die sensor had @ertromp ook aangegeven.
Doormeten kan. Maar dan moet je wel weten welke weerstand die moet hebben bij een bepaalde temperatuur.
Je meet wel een weerstand, maar dan weet je nog niet of het de juiste is. 9,9 van 10 gevallen is de sensor defect.
 

bobracing

Forumguru
Oke dus Nr 15 zeggen jullie dat daar de meeste kans op zit?
Kan je wel achterhalen of je de volgorde goed hebt Monteurtje? Dus als ik jouw verhaal goed begrijp moet ik dus echt nr 3 hebben en niet nr 4 van je lijstje om het zo maar te zeggen en dat zou dan nr 15 moeten zijn?
Is daar dan ook een onderdeel nr van te vinden door jullie? En is deze gemakkelijk te vervangen als de wagen omhoog staat want als ik de afbeelding bekijk lijkt dit aan de kant van het blok te zitten achter het blok dan?

Ik had vanstraks de wagen gewassen bij de wasstraat 1km verder op, bij starten was lampje uit... na 30 seconde en 500meter verder begon het weer te knipper, toen auto gewassen en weer gestart. lampje uit en weer na 30 seconde aan. Toen even doorgereden tot het koelvloeistof lampje uit ging en even flink zitten gassen. Lampje bleef aan en toen besloot ik even te stoppen, contact uit en weer aan... je raad het al lampje bleef nu uit voor een kilometer of 3 door de binnenstad..... Lijkt me inderdaad sensor zijn die dit veroorzaakt dit soms wel soms geen waarde doorgeeft toch?

Wederom bedankt tot heden en hopelijk kunnen jullie nog het juiste nr van de sensor vinden dan kan ik hem zsm vervangen. het voordeel dan is wel dat ik weet dat die weer goed is :)

En de heren Joske en Monteurtje wederom bedankt.
 

Joske

Forumguru
Ik ben niet 100% zeker, maar ik post de afbeelding even, volgens mij is het nummer 12 op onderstaande tekening. Adviesprijs €102 , vandaar dat ik liefst heb dat er nog iemand anders kan bevestigen dat het zeker deze is.. wil je niet met onnodige kosten opzadelen ;)
(het programma werkt ook niet 100% mee zoals je kan zien op de tekening)

Naamloos.jpg
 

bobracing

Forumguru
Ja inderdaad. Maar deze zit dus op de turbo en niet op het roetfilter?
We wachten het even af, beter dubbel check dan de verkeerde inderdaad!
 

Monteurtje

Forumguru
@Joske, Nummer 12 is niet goed. Dat is temperatuurvoeler in turbo.
@bobracing ik heb het kenteken nog wel in een berichtje staan van jou. Dan zal ik morgen mijn best doen om even te kijken.
Die nummering van de sensoren maakt het een beetje lastig
 
Bovenaan Onderaan