Verwarmde buitenspiegels werken slecht/niet?

Derk

Forumguru
Hallo allemaal,

Nu de koude dagen er weer aankomen zijn de buitenspiegels vaak beslagen of bevroren.
Nu duurde het vandaag bij mijn Skoda zeker 30 min voordat alles weg was. (Condens en ijs).
Is dit normaal? Bij mijn vorige auto zag je de spiegels gewoon roken als ik al aan het krabben was en waren de spiegels zeker na 10 min helemaal schoon.
Heb het knopje de spiegels naar voren staan maar hij kan niet volledig op het vierkantjes met die streepjes erin staan van de verwarming.
Zou mijn spiegelverwarming kapot zijn of duurt het bij iedereen zo lang? Of heb ik gewoon iets niet goed staan?

Hoor graag van jullie. Thnx.

Gr. Derk
 

Joske

Forumguru
kijk eens of je spiegelglazen nog goed vast hangen? her en der op het forum heb ik al mensen zien passeren waarbij de glazen er gewoon uitvallen.. de verwarming is ook afhankelijk van de lijm die tussen spiegel en verwarmingselement zit. Deze kan "verduurd" zijn en aan vervanging toe zijn, waardoor de warmtegeleiding vervolgens veel beter zal zijn en je spiegelverwarming terug vanouds werkt :).

feit dat je aangeeft dat het 30min duurt wil vast zeggen dat er nog een beetje warmtegeleiding is en dat de verwarming zelf nog werkt maar gewoon de geleiding (lees: lijm) niet meer ok is.
 

Zwapp

Forumguru
Heb dit probleem ook, heb inmiddels aan de bijrijders kant een nieuw spiegelglas met verwarming erop gemonteerd en de spiegel is in no time weer schoon.
De lijm word met de jaren slecht zoals joske aangeeft en dus de geleiding die afneemt.
Ik heb bij winparts een nieuwe besteld en werkt goed dus!
 

Rob

Forumguru
Ik herken dit bij mijn spiegels en ik heb dit ook al eens benoemd in een topic die eigenlijk over iets anders ging. @Joske jij tipte mij toen al over de lijm en dat lijkt ook het geval te zijn.
Tijdens een bezoek aan de garage vorige week bleek de spiegelverwarming namelijk goed te functioneren. Behalve dan dat de warmte niet meer volledig het spiegelglas bereikt. Zwapp bedankt voor de tip (aan Derk weliswaar maar toch bedankt :jaja:) ik ga ook eens een kijkje nemen op Winparts. Is zelfmontage aan te raden met twee linkerhanden?
 

CDK

Forumguru
het is 99,9% zeker dat @Joske het bij het juiste eind heeft, heb er dus niets meer aan toe te voegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor de zekerheid: staat de schakelaar al "aan" vóórdat je het contact aanzet?
Probeer dan eerst een andere stand en schakel de spiegelverwarming pas in na het starten.

Bij mijn Fabia gebeurt er ook alleen iets als ik het zó doe - is ook niet helemaal onlogisch aangezien deze verwarming (net as de achterruitverwarming) na 10 minuten vanzelf uitschakelt. Als ik binnen die termijn stop en het contact afzet, gaat ook die acterruitverwarming niet uit zichzelf terug aan als ik het contact weer aanzet (te zien aan het lichtje in de schakelaar), dus het zou mij niet verbazen al dit voor de spiegel net zo werkt. Alleen heb je daar geen controlelampje bij...
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Dank voor dit topic en de link naar Winparts. Ik heb ook een nieuw setje besteld, want de verwarming stelt niet zo veel meer voor bij mijn spiegels. De prijzen vielen me zo mee, dat ik niet lang na hoefde te denken. Wordt vervolgd.
 

guitar_billy

Senior Member
Blijkbaar gaan ze geen autoleven mee, heb ze bij mij ook al vervangen omdat er eentje niets meer deed.
Meteen de versie met blauw glas gekozen (L&K of RS?).
En in Tsjechie gehaald; waren ze half zo duur vergeleken met NL.
 

Cordoba

Forumguru
Spiegelverwarming niet aan laten staan als je 'm niet nodig hebt, scheelt enorm voor de levensduur. Door het steeds opwarmen en afkoelen van de spiegels gaat de lijm tussen verwarmingselement en spiegelglas langzamerhand scheuren, en als er éénmaal een begin van een scheur is, gaat dit met iedere keer opwarmen en afkoelen weer een stukje verder. Door de verwarming alleen in te schakelen als het nodig is, kun je zo de levensduur serieus verlengen (denk aan factor 2).
 
Bovenaan Onderaan