Vervangen lambda sensor 1 (dus voor de katalysator)

Cordoba

Forumguru
Vanwege het brandende lampje voor de motorelectronica (ook bekend als MIL, of als emissie-lampje) heb ik mijn Fabia (1.4 16V 75pk, motorcode BBY) uit laten lezen, en daarbij zijn de foutcodes 17604/P1196 en 17591/P1183 te voorschijn gekomen. Daarom ga ik lambda sensor 1, dus de lambda vóór de kat, vervangen.

De vraag is of er mensen ervaring met deze klus hebben, of er een handleiding voor hebben. Alvast bedankt voor alle hulp, en misschien kan ik dan weer met wat foto's de volgende met dit probleem een handje helpen.

Overigens heb ik niet de Skoda-sensor, maar een identieke VW-sensor besteld dat scheelt zo'n 60 euro in de prijs.
 

Cordoba

Forumguru
Er schijnt per motorcode aardig verschil in te zitten Peter. Het zal zeker geen moeilijke klus zijn, maar hoe beter je voorbereid bent, hoe makkelijker het is. Van VAGtechniek begrepen, dat ik in elk geval een steeksleutel nodig heb.

Ik wil in elk geval even een brug huren bij een DHZ-garage, en het is knullig als je dan halverwege bent en je hebt een stuk gereedschap wat je nodig hebt, thuis laten liggen. (álle gereedschap meenemen is ook weer erg veel).
 

EdK

Forumguru
Tsja als je niet weet welke maat steeksleutel je moet meenemen dan word het al een aardig gewicht om ze allen mee te nemen.
En dan nog een busje met WD40 om alles los te krijgen.......
 

Cordoba

Forumguru
een setje sleutels heb ik standaard in de auto liggen, maar als ik alle gereedschap meesjouw stopt het echt niet met 50 kg.
 

Ronnie

Forumguru
Lambda1 kun je van bovenaf bij, heb je geen brug voor nodig, tussen koeler en blok kun je 'm zo zien zitten, net boven de katalysator.
Gebruik een ringsleutel, geen steek. 't liefst een lange dop, ik dacht 24 of 27.
 

Monteurtje

Forumguru
Kijk uit voor je handen. Die dingen zitten meestal knetter vast en als die in een keer los schiet gaan je vingers vaak langs scherpe randjes.
Goed inspuiten met WD40. Als dat niet wil, warm stoken.
Mooiste is idd een dop voor lambdasondes. Daar zit ook een sleuf in voor de kabel. De stekker past niet door de ringsleutel.
 

Joske

Forumguru
@Monteurtje
bedoelt zo eentje vermoed ik:

dop.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje Bedankt voor de tip, ik denk dat ik morgen maar vast begin met WD40 inspuiten (ik heb de sensor nog niet binnen), dan kan in elk geval geen kwaad.

Het brandstofverbruik is in elk geval niet heel afwijkend van normaal, na goed voltanken en een paar lange ritten toch al iets van 830 km op dezelfde tank benzine, en ik rij nog niet op de reserve.
 

MacManiac78

Forumguru
Cordoba,

Als je het onderdeel op eBay Duitsland zoekt kan je op motorcode zoeken.
Voorbeeld
Als iemand even het onderdeelnummer voor je opzoekt kan je heel gericht zoeken.
SuX7!
 

Joske

Forumguru
en een prentje uit Elsawin, nummer 8 is diegene waar het over gaat als ik het allemaal goed gelezen heb ;)

S26-0081.png

instructies:

8 - Lambdasonde vóór katalysator -G39-, 50 Nm
alleen de schroefdraad met hogetemperatuurvet -G 052 112 A3- insmeren; hogetemperatuurvet mag niet in de sleuven van het sondelichaam terechtkomen
met lambdasondesleutel uit- en inbouwen
 

Ronnie

Forumguru
Onderdeel nummer: 036 906 262 G (tot 24 mei 2004)
036 906 262 T (vanaf 25 mei 2004)

Prijs: € 254,07 incl. btw.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn auto is van mei 2003 (kenteken) dus de eerste versie @Ronnie, overigens is mijn exemplaar zaterdagmiddag al besteld, en ik hoop dat de pakketdienst het morgen aflevert.

@Joske bedankt, ik had 'm vanmorgen voor werktijd al gespot, maar lastig bijkomen zover ik kan zien (wel WD40 opgespoten om 'm straks beter los te krijgen).

Naar aanleiding van de post van Joske: hoge temperatuurvet? Wat is het/wat mag ik daarvoor gebruiken/hoe kom ik eraan?
 

Joske

Forumguru
Dat zal genre keramisch vet zijn, iets met hoge temperatuurtoleranties bedoelen ze in de instructies.

Maar @Monteurtje of @Ronnie zal hier iets met zekerheid kunnen over zeggen vermoed ik? ;)
 

EdK

Forumguru
Dat vet zal er alleen maar tussen zitten om de sensor bij defect makkelijker te verwijderen.
En dus niet onbelangrijk om het ook weer toe te passen als er een nieuwe word ingezet
 

Ronnie

Forumguru
Ik gebruik een soort siliconenvet om het indraaien te versoepelen, maar de voorpijp wordt op die plek
soms roodgloeiend en de meeste soorten vet verbranden toch.....
 

Joske

Forumguru
en aangezien @ertromp eens een keertje zei dat kopervet storingen kan geven op ABS sensoren als je dat gebruikt bij montage remmen zou ik eerder opteren voor het keramische vet :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
OK, ik begrijp wat het doet, en dat het hoge temperaturen kan weerstaan en zijn werking behouden, begrijp ik ook, ik bedoelde meer namen/merken van het produkt, en ik ga er ook vanuit dat het is om de mogelijkheid tot demonteren te behouden.
 

Joske

Forumguru
Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

  • De eigenschappen van deze Keramische pasta (Ceralub Ceramic paste / Ceramische pasta) zijn:
    temperatuurbestendig van -40 C tot + 1400 C
  • Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
  • Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
  • Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
  • Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
  • Tast geen rubber aan
  • Bestand tegen (zout)water en stoom

Qua merk.. even Googelen zeker :D
 
Bovenaan Onderaan