Vervangen distributieriem/waterpomp bij welke km stand?

Ger1959

Nieuw lid
Het zal ongetwijfeld ergens in een draadje staan maar kan het helaas niet vinden, weet iemand bij welke km stand de distributieriem vervangen moet worden bij een Superb 1 met 1.8 turbo motor? Ben geïnteresseerd in een superb 1.8 met 118.000km waar de verkoper aangeeft dat deze pas bij 180.000 vervangen hoeft te worden. En dat zijn heel andere km standen dan ik ken van mijn Octavia 1!
 

turboturbo

Forumguru
Wat ook belangrijk is, is hoe oud de riem is. Het is ofwel bij zoveel km-stand vervangen, ofwel bij een x-aantal jaren (dus: leeftijd)
Whichever comes first, zeg maar.
 

reeseend

Forumguru
Bij mijn Octavia was het om de 5 jaar. En aangezien de Rollen bij koude start een piepend geluis maakte is de hele set na 5 jaar vervangen.
 

Wilko

Senior Member
Bij de 90K beurt moet de distributieriem gecontroleerd worden om te zien of hij de 180K wel kan halen.
Dat is echter geen garantie dat het toch niet mis gaat. Die 180K is een hele leuke lange termijn, maar daar koop je weinig voor als het voortijdig mis gaat. In onze O2 ging hij namelijk bij 109K km stuk, met flink wat schade aan de motor tot gevolg. Weliswaar onder garantie gerepareerd, maar beter wordt je er zeker niet van. Ik ben dan ook benieuwd of de nieuwe distributieriem wel daadwerkelijk 180K km mee zal gaan.
 

TurboBooster

Forumguru
Bij aankoop direct laten vervangen incl. de water/koelpomp.
Uit ervaring weet ik dat 180 000 te veel is.
Als de boel dan toch los moet ook direct de Multi riem alsmede de spanrol.
 
Bovenaan Onderaan