FabiaFrans
Senior Member
Hallo, ik ben nieuw hier en zal ik mij en mijn auto even voorstellen. Mijn naam is Frans, ik ben 52 jaar en woonachtig te Amsterdam. Mijn zoon heeft mij zo'n 5 jaar geleden op het spoor gezet van de Skoda Fabia.
Het is een zwart metallic Fabia MPI 50 KW, AQW uit 2001. Mijn karretje heeft inmiddels een 176 Dkm op de klok staan.
Er zijn zo de gebruikelijke issues (spookslot in bestuurders deur, dreunende blower in hoogste stand, een keer een gebroken raammechaniek, CC die af en toe uitvalt etc.) die allemaal wel langs zijn gekomen in dit Forum.
Het probleem van mijn Fabia'tje is, zoals de titel doet vermoeden, redelijk serieus en voor mij als relatieve leek ook behoorlijk verontrustend. Zeker gezien de kosten die dit met zich mee zou kunnen brengen.
Anyway, een 3 maanden geleden had ik dus een gebroken kabel in het bestuurders ruitmechaniek. Ik ben naar een garage geweest en deze heeft een nieuw mechaniek ingezet. Omdat mijn APK er aan zat te komen, heb ik de auto ook meteen laten keuren bij hem. Toen ik de auto ophaalde vertelde de monteur dat hij ook een vastzittende remdruk verdeler gangbaar had gemaakt.
Sindsdien heb ik problemen met het vanuit stilstand inschakelen van de 1ste versnelling met name als de motor op bedrijfstemp. is heb ik de meeste problemen. Nu het weer iets kouder is gaat het schakelen iets beter. Nu heb ik inmidddels het halve internet afgestruind om te achterhalen wat dit probleem is.
Ik heb de indruk dat nog vóór de pook daadwerkelijk in de 1ste springt wordt tegen gehouden. Namelijk als ik de pook naar voren duw en geblokkeerd wordt kan ik rustig nog mijn koppeling loslaten zonder dat de tanden gaan poetsen. De andere versnellingen gaan soepel vooruit en terug. Er zijn geen onaangename geluiden tijdens het ontkoppelen en schakelen. Ook bij de 1ste niet, als tie in 1 springt dan is dat zonder gekraak of geknars. Ik heb de versnellingsbakolie vervangen en geen metaaldelen gevonden in de oude olie. De auto gaat ook niet rollen in de 1ste bij stilstand. Ik heb de schakelpook bekeken en kan daar niets in ontdekken. Loopt de plastic bal in een plastic lager?
Ik ga straks terug naar de garage en ga hem vragen of dit probleem iets te maken heeft met slecht ontluchten van de koppeling. Klopt het dat de koppeling werkt op de remdruk? Weet iemand meer te vertellen over dit probleem?
met groet
Frans
Het is een zwart metallic Fabia MPI 50 KW, AQW uit 2001. Mijn karretje heeft inmiddels een 176 Dkm op de klok staan.
Er zijn zo de gebruikelijke issues (spookslot in bestuurders deur, dreunende blower in hoogste stand, een keer een gebroken raammechaniek, CC die af en toe uitvalt etc.) die allemaal wel langs zijn gekomen in dit Forum.
Het probleem van mijn Fabia'tje is, zoals de titel doet vermoeden, redelijk serieus en voor mij als relatieve leek ook behoorlijk verontrustend. Zeker gezien de kosten die dit met zich mee zou kunnen brengen.
Anyway, een 3 maanden geleden had ik dus een gebroken kabel in het bestuurders ruitmechaniek. Ik ben naar een garage geweest en deze heeft een nieuw mechaniek ingezet. Omdat mijn APK er aan zat te komen, heb ik de auto ook meteen laten keuren bij hem. Toen ik de auto ophaalde vertelde de monteur dat hij ook een vastzittende remdruk verdeler gangbaar had gemaakt.
Sindsdien heb ik problemen met het vanuit stilstand inschakelen van de 1ste versnelling met name als de motor op bedrijfstemp. is heb ik de meeste problemen. Nu het weer iets kouder is gaat het schakelen iets beter. Nu heb ik inmidddels het halve internet afgestruind om te achterhalen wat dit probleem is.
Ik heb de indruk dat nog vóór de pook daadwerkelijk in de 1ste springt wordt tegen gehouden. Namelijk als ik de pook naar voren duw en geblokkeerd wordt kan ik rustig nog mijn koppeling loslaten zonder dat de tanden gaan poetsen. De andere versnellingen gaan soepel vooruit en terug. Er zijn geen onaangename geluiden tijdens het ontkoppelen en schakelen. Ook bij de 1ste niet, als tie in 1 springt dan is dat zonder gekraak of geknars. Ik heb de versnellingsbakolie vervangen en geen metaaldelen gevonden in de oude olie. De auto gaat ook niet rollen in de 1ste bij stilstand. Ik heb de schakelpook bekeken en kan daar niets in ontdekken. Loopt de plastic bal in een plastic lager?
Ik ga straks terug naar de garage en ga hem vragen of dit probleem iets te maken heeft met slecht ontluchten van de koppeling. Klopt het dat de koppeling werkt op de remdruk? Weet iemand meer te vertellen over dit probleem?
met groet
Frans
Laatst bewerkt door een moderator: