Verlichting voorkant vervangen, Xenon en Led

Foppurb

Actief lid
Ik rij al 7 jaar met aftermarket xenons (net als zovelen...) zonder enige problemen. Het is eerder een uitzondering dan standaard dat er problemen ontstaan door aftermarket xenons.
 

Rutger0706

Senior Member
Heeft er iemand een idee welk type LED's qua kleur het meest in de buurt komen van originele OEM xenonverlichting van de O2 fl en welke dan geschikt zijn voor de dagrij- en stadsverlichting?
 

Foppurb

Actief lid
Denk dat standaard xenon van o2 fl 4300k is. Audi heeft 5000k net als de nieuwere skoda's/vw's etc.
 

Rutger0706

Senior Member
Klopt. Van de xenon's wist ik het. Maar hoe verhoudt die 4300k van de xenon's zich in het wattage van een LED lamp om dezelfde kleur te houden tussen xenon's, dagrij en stadslicht? Op xenonlamp.nl staat dat bij de LED's die daarvoor geschikt zijn niet aangegeven.
 

Foppurb

Actief lid
Ah ok, dat durf ik niet precies te zeggen. Ik heb nu 6000K leds in mn stadslichten en deze vind ik echt veel te blauw. Ik heb 5000K AM xenons. Daarentegen heb ik 6000K leds in de mistlichten en dit is mooi wit, nagenoeg gelijk aan de 5000K's. Ik denk dat het vermogen van de leds hier het verschil maakt.
 

Rutger0706

Senior Member
Dat klopt. Een tabelletje met xenon temperaturen in vergelijking met meest bijpassende LED lampjes zou handig zijn haha:yeehaa:
 

ertromp

Forumguru
@Antera , is het dan beter om de min vanaf de accu te pakken ?
maar waarom krijg je hierdoor problemen ?
Bij starten Xenons komt er tijdelijk een hele korte piekspanning die bij aftermarket starters vol over de BCM kan gaan. Als je die BCM bekijkt dat zijn maar hele kleine geleidestrookjes en chippies op de printplaat en niet geschikt voor hoge volts/amperages want schakelen gebeurt door relais etc die aangestuurd worden vanuit de BCM.
Gelijk afleiden over de - is dan natuurlijk altijd beter. Een goede set van Pilot bijvoorbeeld zal dat pieken al minder tot niet doen en OEM ook niet maar van die Chinese spullen zou ik persoonlijk toch huiverig voor zijn

Hier op m'n buro zo'n BCM (1K0 937 087 K)

20151214_203245.jpg

Je kunt je voorstellen wat er met die chippies gebeurt als daar een piekspanning over heen gaat.

Ps die BCM is te koop hoor :D
 

Rutger0706

Senior Member
Misschien breng ik nu mensen aan het lachen, maar wat is een BCM precies..? Ik zie alleen een printplaat:D
 

ertromp

Forumguru
Misschien breng ik nu mensen aan het lachen, maar wat is een BCM precies..? Ik zie alleen een printplaat:D
Rustig vragen hoor. BCM = Body Control Module. Dat is de zogenaamde boordnetmodule. Die boordnetmodule stuurt o.a. de relais voor knipperlichten, dimlichten, remlichten maar ook je centrale deur vergrendeling en een hoop andere zaken aan. Dus vanuit die boordnet module gaat er een signaal naar een elektrische motor of een relais of anderszins.
In elektrische schema's van VAG wordt dit ook wel de J519 unit genoemd
 

ertromp

Forumguru
@ertromp of @Antera Heeft iemand een idee of dit een nuttige verbetering zou kunnen zijn voor een Octavia met reflector koplampen?
http://www.autoledplaza.nl/10673966/h7-canbus-2800lm-led-dimlicht-set
Ik zou het niet durven zeggen maar als ik de OEM led lampen in mijn Seat zie en de OEM led lampen in bijvoorbeeld een VW Polo dan lijkt het me niet de oplossing in de grote reflectoren van de halogeen O3 lampen. De reflectoren bij LED OEM lampen zijn echt specifiek. Maar hopelijk meldt zich nog iemand die daar wel ervaring mee heeft met zo'n set in oorspronkelijk halogeen lampen met bijbehorende reflectoren
 

Rutger0706

Senior Member
Ik kap er ff mee voor vandaag. Er is mega veel te koop op LED gebied. Ben er nog niet uit wat voor LED het dichtst in de buurt komt van 4300k zoals de OEM xenon's. Met kleurverschil rond rijden is ook geen porum.. Dan kan je ze net zo goed halogeen laten:pardon:

Weet iemand of de mistlichten ook om te zetten zijn naar LED zonder bijwerkingen of moet je daar echt de cancellers voor hebben zoals @Maurits1982 ze uit China besteld heeft?
 

Foppurb

Actief lid
Is wel t handigste. Ik heb zelf zo'n p&p kabeltje er tussen zitten.

En idd, ik steek een deze dagen tijdelijk weer halogeen ipv van de te blauwe leds... Dat is idd geen porum.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb besloten om de halogeen H7 gloeilampen te houden en er een betere kwaliteit lamp in te zetten.
Mijn keuze is gevallen op de Philips white vision 4300K deze lampen hebben ece keur en moeten probleemloos gemonteerd kunnen worden. De lampjes af fabriek zullen wel de goedkoopste soort zijn en ik verwacht een duidelijke verbetering met de nieuwe lampen.
Bij een vorige auto heb ik ongeveer (Philips Extreem) het zelfde gedaan en is goed bevallen.
 
Bovenaan Onderaan