Verbruik rapid

Carlovdw

Forumguru
Ik hoop 6,5 te halen in de zomer.
Winterbanden zijn 185/60r15
Zomerbanden 215/40r17(zelfde dus)
Ik ben ook een stevige rijder maar mijn vrouw is 1ste chauffeur voor deze en heeft een lichtere voet
 

bouwdirk

Senior Member
helaas is m'n "lange tijd" gereset dankzij m'n zoon, maar zat dus op 6 liter rond

merk wel goed het verschil nu met 98 tov 95E10

98 "normaal" rijden
95E10 zoals een oude schildpad die een slak laat passeren om hetzelfde verbruik te halen

@Carlovdw met de zomerbanden gaat vermoedelijk je verbuik omhoog gaan t.o.v. de winterbanden
 

IBV

Senior Member
JD'd op Aral Ultimate 102 met 6,44 liter/100 km en een tijdje E10 met 7,28/100 km. Heel snel weer naar Aral Ultimate terug :yeah:
 

IBV

Senior Member
Toch is het zo. De Rapid is ge-"Jay Dee'd" op Aral Ultimate en had tot dan toe op niets anders gereden. Toen ik E10 ging tanken voelde hij aan alsof hij gewoon te weinig lucht kreeg. Dat is nu gelukkig weer anders. Ik denk dat anderen die dezelfde overschakeling gedaan hebben dat zullen beamen.
Was ik met E10 naar JD geweest dan had je ongetwijfeld geheel terecht kunnen zeggen dat je je dat niet kunt voorstellen omdat ik dan niet anders wist en het misschien niet zou merken als ik toevallig eens ultimate zou tanken. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ik merk echt verschil tussen welke snelweg ik pak, als ik in de drukte niet harder dan 100 tot 120 ga rij ik makkelijk 1 op 19 (5.2 ltr/100km). Als ik een andere snelweg pak en wel wat meer het gas indruk slinkt dat best hard naar 1 op 16 (6.25ltr / 100km). Dat is natuurlijk logisch, maar toch best een groot verschil. Qua tijd maakt het dan nauwelijks verschil of je nou 100 of 130km p/ur rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: IBV
Dat zal niet zozeer beïnvloed worden door welke snelweg je neemt (want die zijn in dit vlakke land wel zo'n beetje hetzelfde), maar door hoever je dat gas indrukt...

Ja dat zou je denken he? Cruise control zorgt voor een constante snelheid, en da's ook gemeten op zondag ochtend rond 06:00 uur als er geen kip op de weg is. Dan hebben we het over 120kmph.
 

Canon-Eye

Forumguru
Cruise control zorgt voor een constante snelheid, en da's ook gemeten op zondag ochtend rond 06:00 uur als er geen kip op de weg is. Dan hebben we het over 120kmph.
Wel of niet de cruisecontrol gebruiken maakt inderdaad verschil, gemeten op dezelfde route en onder dezelfde omstandigheden. Dat heb ik inmiddels ruimschoots kunnen ervaren n bijna 30 jaar vrij fanatiek gebruik van cruisecontrol in letterlijk elke auto die ik sinds 1988 heb gehad.

Maar moet ik nu uit post #30 afleiden dat er een groot verschil zit bij het rijden op verschillende snelwegen (van 5,2 naar 6,25 L/100km = 20% meerverbruik) met in beide gevallen de cruisecontrol op 120 kph?
Want in dat geval ben ik wel erg benieuwd tegen welke berg je op moet klimmen op de 'duurste' route... :pieker:
 
A50 van Ewijk naar Paalgraven (#1) is duurder dan A50 van Ewijk naar Hoenderloo (#2).

Bij #1 zie ik op het display van de auto gemiddeld tussen 14-17km/ltr.
Bij #2 zie ik daar 17-20km/ltr staan.

Af en toe is er wel een dag dat het meer naar elkaar toe trekt, maar het verschil is redelijk constant. Zou het de temperatuur zijn? Ik ben sinds november vooral naar het zuiden gereden, maar in februari weer zo`n beetje de hele maand naar het noorden. Kan het wegdek van invloed zijn?
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, hoogteverschil kan het per saldo eigenlijk niet zijn, aangenomen dat je niet alleen heen rijdt maar ook langs dezelfde route weer naar huis rijdt. Dat zou elkaar moeten compenseren, zou je toch denken.
Of zou je op de ritten naar Paalgraven soms zowel uit- als thuisreizend misschien vaker stevige tegenwind hebben?

Ik reed afgelopen zaterdag de Afsluitdijk in beide richtingen met precies 130 gps-snelheid, heenreis 7,5 L/100 op de maxidot en zo'n 2,5 uur later terug met 4,5 - een serieus verschil...
 
Ja wind kan denk ik zeker een rol spelen, de A50 naar het noorden is wat meer omgeven door bebouwing of natuurlijke verhogingen, naar het zuiden staan er vaak wel bomen maar is het over het algemeen 'platter'.
 

IBV

Senior Member
Zou het niet een kwestie van "simpele" natuurkunde zijn? Een combinatie van allerhande ffactoren als wind, temperatuur en niet te vergeten de rolweerstand van het asfalt. Ik zou niet zomaar aannemen dat over de hele lengte van bijvoorbeeld de A50 hetzelfde asfalt gebruikt is.
Ik denk ook niet dat het zinvol is om je er druk over te maken of een verklaring voor te zoeken.:banghead:
 
Bovenaan Onderaan