Verbrande Zekeringen bij accu klem.

GJ M

Forumguru
Das schrikken! Wel fijn dat je het brandje op tijd hebt kunnen blussen. Maar met welk middel? Poeder blusser? Want in dat geval moet je goed rekening houden met elektronische problemen in de toekomst, het poeder tast het een en ander van de elektrische delen aan.

Wat betreft de onderdelen nummers: misschien dat @Joske iets kan vinden in zijn onuitputtelijke systeem?
 

Cordoba

Forumguru
Overigens het uitfikken/smelten van de zekeringhouders bovenop de accu komt bij verschillende Vagmodellen af en toe voor. Dus als je ooit ziet dat de accubak vervormd lijkt te zijn: direct de zekeringhouders bovenop de accu checken.
 

Tachi

Actief lid
@GJ M Bij mij is alleen de motor van de linkerventilator doorgefikt, daar is de brand ook ontstaan. Alleen dat ding zit onder de poeder. Aangezien die het niet meer doet vind ik het niet zo erg als dat in de toekomst mogelijk problemen geeft. :D
Moet ik me nu ook zorgen maken over de rest in mijn motorruim? Er ligt nu wel een dun laagje stof dat na het blussen overal neergedaald is.

@Cordoba De zekeringhouder boven de accu is nog intact. Daar was dus alleen de linkerzekering doorgebrand, eigenlijk doorgesmolten. De overige twee waren nog in orde.

Totdat @Joske iets vind, ga ik in de tussentijd ook even op onderzoek uit wat de ventilatoren zoal kosten en of er verschillen zijn.
 

Joske

Forumguru
en wat rij jij exact @Tachi ? :)

bouwjaar en motorcode en uiteraard type Skoda. En wat zoek je juist? Je hebt 2 kapotte ventilatoren?
 

Joske

Forumguru
Moet ik me nu ook zorgen maken over de rest in mijn motorruim? Er ligt nu wel een dun laagje stof dat na het blussen overal neergedaald is.
ja daar zou je je wel zorgen over kunnen maken. Bluspoeder heeft de slechte eigenschap corrosie op elektrische componenten te veroorzaken op termijn.. Ik zou toch proberen af te spoelen als ik van jou was (voorzichtig). :)
 

Tachi

Actief lid
@Joske Het is een Octavia Combi 2.0 SLX met motorcode AQY. Volgens de autopapieren bouwjaar augustus 1999, maar volgens het chassisnummer is het een modeljaar 2000. En ik heb dus automatische airco (climate control). Alle drie de zekeringen boven de accu zijn 30 Watt (groen), waarvan de linker doorgesmolten is.

Het zijn twee ventilatoren, aangestuurd door een 3-polige stekker. De ventilatoren hebben volgens mij verschillende diameters zo uit mijn hoofd. Dat ga ik even checken. Want op internet heb ik al verschillende formaten en wattages gevonden. Dat maakt het niet makkelijker op.

Ik ga even opmeten en kijken of ik andere kenmerken kan ontdekken en foto's misschien. Ik kom hierop nog terug.

Gewoon even met de H.D. reiniger afspoelen.......
Met een HD reiniger, bedoel je een hogedrukreiniger? Ik kan ook met perslucht alles wegblazen of is dat minder verstandig?
 

Joske

Forumguru
Dit is alvast de koelluchtventilator, zoals je idd al vernoemde zijn er verschillende beschikbaar. Hier staan ook de afmetingen bij, dus ik zou zeggen: meet de oude eens op en vergelijk met de afbeelding hieronder:

koelluchtventilator.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan ook met perslucht alles wegblazen of is dat minder verstandig?
Je kunt natuurlijk met perslucht beginnen - met het risico dat je het poeder nog verder verspreidt tot in hoeken en gaten waar je wellicht het bestaan niet eens van vermoedt, om daar stiekum door te gaan met corrosie.
Ik zou liever meteen een vloeibaar reinigingsmiddel zoeken dat een beetje makkelijk verdampt en daarmee de hele motorruimte zien aan te pakken.

Tip 2: koop een CO2-blusser als vervanging van de lege...
 

Joske

Forumguru
die van de (ik vermoed dat toch) airco-condensor vind ik niet direct terug, wil je die ook eens opmeten?
 

Tachi

Actief lid
OK. Geen foto's maar wel beide zo goed als het kan opgemeten. Tegenover de motor heeft een kleine diameter van ongeveer 29 cm. Dat is die muurvast zit. En de buurman die doorgebrand is heeft een grotere diameter van ongeveer 33 cm.

Ik woon in een flat, dus voorlopig heb ik de poeder weggespoeld met heel wat emmers water.
 

Space_NL

Senior Member
een kleine CO2 blusser in de buitenlucht op een brandje onder de motorkap .. dan moet je toch weten hoe je moet blussen .. Ikzelf heb ooit gekozen voor schuimblusser in de auto als tussenoplossing...
 

Joske

Forumguru
zoiets? @Tachi

891067.jpg
 

andrehj

Forumguru
Wie weet wat hier aan de hand is? (zie foto)
De eerste zekering is helemaal verbrand en de 2e wit uitgeslagen.
zelfs het kapje is iets verbrand.

Bekijk bijlage 12507
Je ziet hier duidelijk het gevolg van een slecht contact. Als daar veel stroom door gaat lopen, krijg je warmteontwikkeling door de hoge overgangsweerstand, met bovenstaande gevolg.
Om dit op te lossen zul je de zekeringhouder moeten vervangen. Dit zou ik op korte termijn doet, want in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is zo'n slecht contact een veel belangrijker oorzaak van autobrand dan kortsluiting.
Door kortsluiting vliegt namelijk gewoon de betreffende zekering er uit.
 

andrehj

Forumguru
Ik kan ook met perslucht alles wegblazen of is dat minder verstandig?
Perslucht is altijd fout, want dan blaas je de rommel alleen maar naar plaatsen waar je het niet meer ziet. Ik zou met een stofzuiger (en een tandenborstel) alles zoveel mogelijk wegstofzuigen. Dan weet je tenminste waar het blijft.
 

Tachi

Actief lid
Dat lijkt er extreem heel erg op. Ik zou zeggen dat is 'm. :cheer:

@andrehj Dat is bij mij niet het geval geweest. De zekering is er normaal uitgesprongen, geen witte aanslag, gesmolten onderdelen o.i.d.
In eerste instantie was er geen brand. Er smeulde en er kwam een hoop rook uit de motor van de ventilator. Ik ben pas gaan blussen toen de brand daadwerkelijk ontstond. De brand is waarschijnlijk ontstaan door de vettige meuk op de stroomkabel die door de jaren heen opgehoopt heeft.

Ik zou met een stofzuiger (en een tandenborstel) alles zoveel mogelijk wegstofzuigen.
Ik heb het gewoon weggespoeld met water. Meeste poeder lag gewoon op de carterbescherming. Enige plek wat in de toekomst misschien tot problemen kan geven is dat het spul door de radiateur en de condensor? (warmtewisselaar van de airco) gaat doorvreten. Dan is het misschien geen slecht idee om even van binnen naar buiten met een hogedrukreiniger door beide te spuiten. En op sommige delen ligt zoveel zanderige vettigheid, dat moet ook wel beschermend werken :D

Verdampt ook, maar kan een poosje duren...
Ik begrijp je opmerking niet. Dus? EDIT: Ok, duurde even :fool: geen uitleg nodig...
 
Laatst bewerkt:

SjoerdS

Actief lid
Zo zag mijn zekeringhouder op de accu er een tijdje geleden uit. waarschijnlijk ook gewoon slecht contact door oxidatie geweest. Wel even schrikken als er ineens allerlei lampjes aan gaan, de motor begint te stotteren en je een verbrande lucht ruikt na openen van de motorkap... Heb er een nieuw zekeringkastje ingezet en alles doet het weer perfect. Ben wel blij dat het niet tot een echte brand heeft geleid.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    189 KB · Weergaven: 35

EdK

Forumguru
waarschijnlijk ook gewoon slecht contact door oxidatie geweest.
Kan.
Maar wat denk je van een los contact, dus niet goed aangedraaide moer en dus door trillingen wel / niet contact maken en dus vonken en dus verbranding.
Of een hogere stroom door een kabel heen dan dat de kabel aankan en uiteindelijk dus een te hoge afzekering voor die kabel ( draad )
 
Bovenaan Onderaan