Velg type naam

Nielzzz

Actief lid
Hallo, dit model Belg velg zit op mijn Octavia, maar zat (andere maat) ook op mijn Rapid (HB).

Weet iemand welk type dit is?

Ik wil eens zien of ik er één los kan vinden als volwaardig reservewiel.

25D61863-F80E-48BC-A70A-29A28B02E232.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De wielboutafdekdop! Voor een eurootje per stuk te krijgen bij de dealer of bij een daarvoor geschikte webshop.
 

EdK

Forumguru
Dat wieldopje mis je niet als je rijd....
Maar neem aan dat je een groen ventieldopje hebt ?
Zo op foto te zien zit die dan wel erggg vreemd tegen de rand aan...
 

Nielzzz

Actief lid
Dat wieldopje mis je niet als je rijd....
Maar neem aan dat je een groen ventieldopje hebt ?
Zo op foto te zien zit die dan wel erggg vreemd tegen de rand aan...
Zal eens kijken naar de ventielen. Misschien is het optisch.

Er zitten trouwens groene en zwarte op

Er gaat ‘gewone’ lucht in vanaf nu, de kleur van de ventieldopjes maakt mij niet uit.
 

EdK

Forumguru
Nee begrijp dat de kleur je niet uitmaakt als ze allen maar blauw zijn. :koffie:
Maar door het groene doppie op de foto viel het me op.
Maar kan inderdaad ook optisch zijn hoor...
 

Www0

Lid
Na afgelopen zaterdag met een leeglopende band thuis te hebben gestaan, wil ik ook een volwaardig 5e wiel. Mijn eerste gedachte was onderdelenlijn dan wel marktplaats, maar dat valt tegen. Er zie alleen maar wielsets van 4 wielen te koop staan terwijl ik er maar eentje wil.

Waar vind je een 2e hands volwaardig extra wiel? Er zit nu 225/45/R17 onder de O3.
Nu zou ik natuurlijk een winterset kunnen kopen en 1 wiel hiervan in de zomer als reservewiel meenemen en in de winter dit omdraaien. Echter zit ik niet te wachten op een extra set wielen in mijn schuur/garage/kelder.
 

EdK

Forumguru
Wel als jij naar een lokale bandenboer gaat ( dus niet de kwikpit / eurofaster en noem ze maar op ) dan kun je gewoon een stalen velg met band kopen hoor.
En anders even wat sloperijen langs gaan/ bellen om te kijken of ze wat hebben
 

hemi24

Forumguru
@Www0 : waarom geen 205/55R16, zoals normaalgesproken geleverd wordt bij een O3? V.w.b. afrolomtrek zijn ze vrijwel identiek, en het past beter in de ruimte in de kofferbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Www0

Nielzzz

Actief lid
Wat ik niet duidelijk kan vinden, is wat de regels zijn wat betreft rijden met links/rechts een andere velg. De reden dat ik een volwaardig reservewiel wil is dat ik zonder beperkingen (dus normale snelheid) verder zou kunnen.

Qua band zijn de APK eisen dat links/rechts gelijk moet zijn. Je kunt vrij eenvoudig ervoor zorgen dat alle 5 de banden gelijk zijn. Het lijkt me logisch om vanuit een veiligheidsaspect ook dezelfde velg te hebben.

Dit laatste is natuurlijk lastig, mijn Skoda Alcatraz kan ik alleen in sets van 4 kopen. Inderdaad, zoals @EdK aangeeft kan een sloop uitkomst bieden. Maar dan moet je veel geluk hebben.

En, @Www0 , als je het wiel kwijt wil weet ik niet of 225 onderin de kofferbak past.
 

Thijs4motion

Forumguru
verschillende velgen is geen probleem, zolang de bandenmaat maar hetzelfde is voor de apk

MAAR mocht je een lekke band rijden zorg dan altijd dat de aangedreven as dezelfde bandenmaat heeft,
anders heb je kans op problemen in je diff,
als je dus 4motion heb heb je dus pech, bij een afwijkende bandenmaat
 

Tees

Donateur
Alle reservewielen zijn toch niet identiek aan de lichtmetalen velgen? Mijn stalen reservewiel heeft weliswaar dezelfde bandenmaat, maar een andere breedte kwam ik laatst achter. Toch mag je daarmee gewoon als normaal rondrijden volgens de regels.
De Nederlandse regels zijn over het algemeen erg gericht op veiligheid en doelgericht, dus als een andere velg met dezelfde bandenmaat echt onveilig zou zijn, dan zou t wel verboden zijn.
 

EdK

Forumguru

Bij deze toko waar velen ook spullen kopen kun je per stuk en per 4 kopen
En met beetje massel staat je orginele velg er ook tussen.
Blijft wel punt of dit in de bak past kwa hoogte
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Dus een apart reservewiel voor bij de winterwielen en ook eentje voor bij de zomerwielen? :sterretjes:
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Nielzzz

Actief lid
Tja, ik vind een lichtmetalen velg, uitgaande ervan dat ie past, toch wel kostbaar. Ik kan ook een originele reserve band set kopen met alles erop en eraan (piepschuim insert met krukje, etc) voor ongeveer hetzelfde geld.

Hoe vaak heb je nou een lekke band (ok, afkloppen :LOL:)

Je kunt ook een setje pluggen kopen, en een elektrische mini compressor. Heb je tenminste die rommel van die sealant niet.
 
Bovenaan Onderaan