Variatore di fase

Bauke Italia

Nieuw lid
Hallo allemaal, eerst kort de vraag: weten jullie hoe ik aan een 'Variatore di fase' kan komen?

De afgelopen 3 maanden heb ik maar een paar keer in mijn SKoda Yeti 1.8 tsi 4x4 kunnen rijden. Eerst omdat een kapotte zuigerveer ervoor had gezorgd dat de zuiger en een klep stuk was gegaan. Hele motor er uit kosten 4.000 euro! Na 2,5 maand kreeg ik de auto eindelijk terug. Ja ik woon in Italie en zelfs voor hier moest ik er lang op wachten. Dezelfde dag nog ging het motormanagement lampje weer aan en bleek er iets mis te zijn met de ´Variatore di fase´. Ze proberen nu dit onderdeel los te kopen maar kunnen het nergens vinden.

Wat ik ervan begrijp is dat de 'Variatore di fase' ervoor zorgt dat de kleppen op het juiste ogenblik open gaan. Ik merkte dat ook zelf met stationair draaien. Het klonk niet zo erg als wanneer een bobine van 1 cilinder kapot is maar je merkte timing problemen tussen de cilinders. Nu is mijn Italiaans op technisch gebied niet zo heel goed. Maar volgens mij kan hij dit onderdeel alleen kopen als onderdeel van de hele versnellingsbak of een ander groter onderdeel in de motor. En dat zou mij nog eens 1.000euro moeten gaan kosten. De mensen bij de garage zoeken nu naar een 2e hands onderdeel en willen ook kijken of ze m zelf kunnen renoveren zodat hij alsnog is te gebruiken.

Ik snap dat lezers nu denken dat er in Italie veel trucjes worden uitgehaald om klanten op te lichten. Maar deze garage zit bij ons in het dorp, iedereen kent hem en ze zijn al heel veel tijd kwijt geweest aan de auto en ik ga er dan ook van uit dat ik niet word opgelicht, dus laten we daar in de reacties ook maar van uit gaan.

Vraag is dus, weet iemand hoe ik aan zo'n los onderdeel zou kunnen komen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik begin wel ten einde raad te raken met deze heerlijke en verder ideale 4x4.
Dank alvast.
groet, Bauke
 

Bauke Italia

Nieuw lid
Ja precies dat is het, de nokkenas versteller! We zijn in korte tijd al een heel stuk verder. Het plaatje wat bij een nokkenasversteller hoort komt overeen met wat zij mij hebben laten zien. Nu is de vraag, weet iemand of je die ook los kan kopen? Het gaat om een skoda yeti 1.8 tsi 4x4 uit 2010. En dan specifiek alleen het tandwiel. Het hele apparaat kan je dus wel kopen maar dat zie ik te koop voor tussen de 700 en 1000 euro. Terwijl alleen het tandwiel rond de 40euro zou moeten kosten. Het is de 160PK versie benzine en voor dat type motor lijkt het niet meer los te koop te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Is er geen ETKA onderdeelnummer te vinden hiervoor?
Want het is ongetwijfeld een 'standaard' VAG onderdeel...
 

Bauke Italia

Nieuw lid
Ja die code is te vinden. Voor de hele nokkenas. maar ik heb alleen dat tandrad nodig. Van mijn part tweedehands. Maar blijkbaar is deze minder standaard dan andere motorversies, want ze zijn wel los te koop maar niet voor de 1.8 liter 4x4. Blijkbaar is het rad beschadigd toen de cilinder schade kreeg. De code is:

06H109021J VAG​

 

gehaktbal

Forumguru
1683637387788.png

ben er bang voor dat het toch wel 1 geheel is (zo lijkt het in elk geval), als je het nieuw wil bestellen.
 

Bauke Italia

Nieuw lid
En dan heb ik er wellicht twee in de yeti zitten als ik de afbeelding zo bekijk. En dan snap ik dat als beiden vervangen moeten worden ik wel bijna 1000 euro kwijt kan zijn. Prijzig geintje, zuigerveren die berucht zijn bij die tsi versie uit die tijd. Maar dan nog kan er nog wel iemand in dit forum zijn die een sloopmotor heeft liggen waarin 1 of 2 nokkenassen zitten?
 

ertromp

Forumguru
Je garage zal alleen die nokkenas nodig hebben waar die nummer 1 bij staat.
Dat zal de inlaat nokkenas zijn en die wordt verstelt om meer / minder klephoogte te geven.
Ik kan me voorstellen dat die origineel nieuw een €500 zal kosten en met montage etc ben je zo een 1000 euro kwijt
 
Laatst bewerkt:

Bauke Italia

Nieuw lid
Dank jullie voor de reacties. Vanmiddag bij de garage geweest. Uurloon is hier gelukkig niet zo´n issue, ze zien dit nog als onderdeel van hun eerdere reparatie. Ik liet hem net wat advertenties zien van nokkenassen die ongeveer € 350 kosten, maar daarvan zegt hij dat je echt goede kwaliteit nodig hebt omdat anders de boordcomputer de hele tijd een foutmelding zal geven op de nokkenas timing. Zal dat laatste echt zo'n vaart lopen denken jullie? Ze gaan bij de garage proberen om de oude nokkenas te repareren, maar dat lijkt mij ook wel een secuur werkje. Althans blijkbaar is het alleen het tandrad wat een probleem veroorzaakt. Maar nieuw kost zo'n nokkenas van een goede fabrikant zelfs 700 of 800 euro zonder btw denken ze. Mocht iemand nog een manier hebben om makkelijk aan een andere goede nokkenas te komen dan hoor ik dat ook graag.
 

Tees

Donateur
Op basis van t artikelnummer dat je eerder plaatste, zou een nokkenas bij de dealer iets boven de €600 moeten kosten (prijs in ETKA)
 

ertromp

Forumguru
Ik zou echt gaan voor een OEM nokkenas. Waarom: mijn ervaring met dit soort motoronderdelen is dat maattoleranties en materiaal specificaties zoals hardheid nokken enorm van belang zijn. Dan maar wat meer centen je hebt er tenslotte ook weer km's plezier van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Bauke Italia

Nieuw lid
Nou mensen het lijkt erop dat het probleem verholpen is. Zojuist kwam de man van de garage mij de Yeti brengen. Hij zegt dat hij zeker weet dat het probleem verholpen is (zonder extra kosten). Wat ze er precies mee gedaan hebben weet ik niet, in elk geval schoongemaakt en wellicht wat gevijld of geschuurd. Ik spreek behoorlijk goed Italiaans, maar het lokale dialect ben ik nog niet machtig. Ik zal wel voor de zekerheid een OBD uitlezer kopen zodat, als er een storing van het motormanagement komt, ik weet welke foutcode het is.
In elk geval loopt de motor nu heel gelijkmatig en brand er geen lampje. hopen dat dat zo blijft.

Bedankt iedereen voor de hulp. En mocht de nokkenas toch een keer moeten worden vervangen dan koop ik er één van een goed merk of 2e hands uit een sloopauto waarvan de nokkenas nog in goede staat is.
 

gehaktbal

Forumguru
Wat enorm fijn dat het probleem is opgelost! En dat zonder extra kosten. Ondanks de nette afhandeling: Krijg je ook garantie op de uitgevoerde werkzaamheden? Niet dat hij over 3 maanden alsnog volledig in de soep draait en dat je dan alsnog met de gebakken peren zit.
 

Bauke Italia

Nieuw lid
De garantie zit wel op de hele motorreparatie. Ik probeerde nog even zwart te betalen maar ze gaven aan dat ik het hele bedrag inclusief btw moet betalen ook vanwege de garantie. Dus die zit er wel op. Ik snap natuurlijk wel dat die nokkenas wellicht nog wel eens problemen kan geven en dan moet er gewoon een andere in, die krijg ik dan niet gratis van ze, want deze is nooit vervangen.
Voor de € 4000 die ik moet betalen is meteen ook alles vervangen. Distributieketting, alle filters en wat er verder maar meegepakt kon worden, staat ook allemaal netjes op de factuur gespecificeerd.
Het is een buurt garage dus geen dealer, je weet dus nooit hoe goed ze zijn. Maar deze klus hebben ze netjes geklaard. Er staan altijd wel een paar Porsches, Jaguars en zelfs Ferrari's, die breng je ook niet naar een garage met een slechte reputatie. En ben heel blij inderdaad dat het probleem opgelost is. Kan ik eindelijk weer normaal in mijn Yeti rijden.
 
Bovenaan Onderaan