Vanaf 2024 alleen nog auto's met DSG van VW/Skoda....?!

leon-cupra

Forumguru
Dat ze dat eigenlijk al niet langer doen. Laatste 10jaar is de DSG aan een serieuze opmars. Zelfs de lichtste motorisaties worden meer en meer met automaat besteld. Okkaziemarkt ook, wordt ook veel meer automaat gevraagd.

Zelf wel een voorkeur voor een handbak maar dan wel afhankelijk van het gebruik. Bij mijn Cayman speciaal gezocht naar een manuele maar als je dat als daily begint te gebruiken, begint dat toch “vervelend” te worden. Als tracktoy, rondritten-wagen, fun wagen, … zou ik onmiddellijk terug manueel kopen. Maar als daily … niet zo gauw meer (of het moest een Mazda MX5 zijn).

Sinds de tesla ook ervaring met een “automaat” in een EV. Dat is echt “next level”. Alles waar ik mij stoor in een “klassieke” automaat (DSG, 9tronic , DKG) heb je niet bij een EV-automaat. Die hoeft niet te denken in welke versnelling hij moet gaan en als bestuurder hoef je ook geen schrik te hebben dat je per ongeluk overschakelt naar een paar vitessen terug. Zaterdag nog eens met een gewone automaat gereden in een Peugeot 5008 … voelde mij 20j terug gekatapulteerd worden in de tijd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, smaken en voorkeuren verschillen. Wel vind ik het argument van "met je tijd meegaan" erg zwak. Sommige vernieuwingen zijn een verbetering, sommige vernieuwingen zijn een verslechtering, en bij sommige vernieuwingen is dat een kwestie van smaak en voorkeur.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op een automaat, handmatig schakelen stoort me niet, ik vind het wel prima, ook op bergweggetjes in de vakantie (misschien wel juist op dat soort bergweggetjes). Een automaat zou ik ook prima vinden. Mijn keuze voor een handbak is momenteel simpelweg financieel, een automaat is duurder in aanschaf, is gecompliceerder, iets grotere kans op problemen, en als er een probleem is is het meestal ook duurder. Evenals de meesten hier heb ik een bepaald budget (als prive-rijder zelf opgelegd), en daarbinnen zoek ik naar een auto en uitvoering die voor mij persoonlijk het meeste waarde hebben. Een handbak creert dan wat ruimte voor andere luxe.

Een beetje hetzelfde met die zogenaamde rij-hulpjes. Ik heb een paar keer een auto gehuurd met wat hulpjes erin, het zit me niet in de weg, ik stoor me er niet aan, maar heb het ook niet nodig. Dus waarom ervoor betalen, dan betaal ik liever voor zaken die ik persoonlijk wel waardeer (Canton, panoramadak bijvoorbeeld). Gelukkig kan je nu nog kiezen, als automaat standaard wordt zou ik dat wel jammer vinden, minder keuzevrijheid (want goedkoper zal ie niet worden).

En dat begint met de optionele richtingaanwijzers op premium auto's.
Het feit dat het gebruik van richtingaanwijzers tegenwoordig nogal te wensen over laat heeft niets (meer) met "premium" te maken. Je ziet het helaas door alle prijsklassen en auto-leeftijden heen. Het fenomeen mag dan misschien begonnen zijn bij Audi, veel berijders van 20 jaar oude roestbakjes hebben die gewoonte helaas overgenomen.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik had het over premium (whatever dat dan ook moge zijn) auto's, niet over premium rijders... :D

En idd, het zijn niet alleen de [willekeurige popi term] rijders die zich hier schuldig aan maken. Wat wel zeker is en opvalt; het gebeurt steeds vaker; precies wat @CharlesTucker al aangaf.
En waarom vraag ik me dan af? Is je 'netjes' gedragen in het verkeer dan non-cool ofzo? Zou dat zogenaamd 'sportief' rijden (ook al zo'n kreet die heftig gedevalueerd is) zijn, om je niet aan de regeltjes te houden?
Ik heb werkelijk geen idee...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan