Vanaf 2024 alleen nog auto's met DSG van VW/Skoda....?!

Captain Hook

Forumguru
Ik verlang ook terug naar die tijden... die tijden dat er nog geen ABS was. Dat was veel lolliger tijdens het remmen, altijd maar afwachten hoe je stilstand kwam.

Of airco; 't moest verboden worden! Gewoon zweten tijdens het zware werk wat autorijden heet.

Een gesynchroniseerde versnellingsbak? Waar is dat nou voor nodig? Dubbel-klutsen zul je!

Gewoon dikke roetwolken uitbrakend zullen we die non-kat diesel de berg opjagen. Beetje stof hoort er bij! En die geur/kleur/walm van olieslurpende benzineblokken; heerlijk, wat een lol was dat.

Ook zoiets waardoor de lol verdwenen is; stuurbekrachtiging! Wat is er mis met een beetje harder werken en aan het stuur sjorren als je een bergpas met tig haardspeldbochten aan het meesteren bent?

En van al dat harde werken, zonder nieuwerwetse helpers, moet je natuurlijk wel met een raamzwengel je raam nog kunnen openen. Geen knoppies drukken!

:D:D:D
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Je kunt het belachelijk maken, maar ik vind een automatische versnellingsbak niet vergelijkbaar met een aantal van de veiligheidssystemen en comfortzaken die je noemt. ABS en ESP kunnen in noodgevallen dingen beter dan ik. Bij Lane Assist en Travel assist is dat al veel minder zo. Airco is ook nodig door het ontwerp van moderne auto’s. Voor mij geeft een handbak verbinding met de techniek. Als anderen daar geen behoefte aan hebben: prima. Maar mij wordt een keuze ontnomen en daar heb ik een hekel aan. Dat jij geen behoefte hebt aan die keuze: prima.

Als jij graag door je auto in slaap gewiegd wilt worden: ook goed. Ik zie de gevolgen van de afstomping van de gemiddelde automobilist door dit soort zaken als een gevaar.

Deze week (genoodzaakt door ons onvolprezen OV dat én in de war raakt van een storm en de informatievoorziening weer echt waardeloos voor elkaar had) even naar Amsterdam om vrouw en dochter op te halen. Lane discipline van veel bestuurders is naadje. Veel mensen gebruiken hun richtingaanwijzers niet; weten gewoon niet waar ze zijn. Als je maar 100 rijdt (ook als overigens 70 is aangegeven) is alles OK. Rijdt er iemand harder, dan kun je gewoon op het laatste moment zonde richting aan te geven naar links.

Tijdens mijn pauze bij een dagje op kantoor deze week heb ik mij staan verbazen over het gedrag van automobilisten bij werkzaamheden in de stad. Op een aantal momenten werden de directe toegangen naar de parkeerplaatsen bij de kantoren even afgesloten. Met borden, daarbij een verkeersregelaar en vervolgens een fysieke barrière. Zeker 20% van de bestuurders blijkt daar niet mee om te kunnen gaan. Ze moeten naar een kantoor maar blijken niet anders te kunnen dan de normale weg. Stilstaan midden op de weg, om de borden en de verkeersregelaar heenrijden en, weer midden op de weg, alles blokkeren omdat de fysieke barrière je dan toch echt tegenhoudt. De omleidingsroute op zo’n manier nemen dat je wel een pilon moet raken, terwijl er ruimte genoeg zou zijn om het net anders te doen. en dan uitstappen (en alles blokkeren) om de verkeersregelaar uit te schelden. Gewoon even rechtdoor rijden en op een plek waar het kan je opties beoordelen zit er niet in. Laat staan op het moment dat je geconfronteerd wordt met een bord al in een split second de juiste beslissing nemen.

De neiging om auto’s als veiliger te beschouwen als ze bestuurders zaken uit handen nemen, met name op het gebied van het rijden zelf is naar mijn mening gevaarlijker dan wanneer je die zaken niet zou hebben. Het leidt tot dumbing down van de automobilist. Voor mij begint dat inderdaad met de versnellingsbak. Jammer dat deze optie verdwijnt.
 

Captain Hook

Forumguru
Je beschrijving over dat idividualistische ikke-ikke-ikke, teletubbie-ikke-niet-snap, ikke-niet-kan-aanpas gedrag, kan ik helemaal beamen! :thumbsup:

Ik zie het de laatste jaren steeds meer toenemen. En dat begint met de optionele richtingaanwijzers op premium auto's. Tot aan het blindelings volgen van navi's die de mensen allerlei onmogelijke weggetjes opsturen. (de voorbeelden zijn legio).

Ik wil helemaal niet in slaap gewiegd worden door een auto. Ik wil niet afgeleid worden door een auto. Juist dat in alle rust genieten van de weg die je aflegt, vind ik heerlijk. Dat is rijbeleving. En 'weg' bedoel ik dan metaforisch.
"Der Weg ist das Ziel" om maar eens bekende uitspraak te citeren. ;) Waarbij ik herrie/lawaai/stank en andere hinderfactoren niet als positief ervaar.
 

EdK

Forumguru
Voor mij begint dat inderdaad met de versnellingsbak. Jammer dat deze optie verdwijnt.
Dus wat moet(en) je (we) doen ?
Het chassis en plaatwerk vertroetelen en de 2e hands markt goed in de gaten houden voor een motorblok met versnellingsbak met heel weinig kilometers !
En zodra het huidige blok en versnellingsbak echt op is dan dat 2e setje erin plaatsen...... nou dan houden we het wel vol hoor tot we de pijp aan maarten geven..... :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind ook dat de rijassistentgekte inmiddels zo ver is doorgeslagen dat het er niet (meer) veiliger van wordt. Denk aan bv. de lane assist die in veel gevallen nog zijn uiterste best doet om je frontaal op je tegenligger af te sturen.

Maar het wil er bij mij echt niet in dat zelfs een zeer oudgediende als de automatische versnellingsbak de auto gevaarlijker maakt omdat die de bestuurder het schakelen uit handen neemt. Wat mij betreft totale onzin. Je kunt een voorliefde hebben voor zelf schakelen of juist niet - maar niet op dergelijke oneigenlijke gronden; die zijn er met de haren bijgesleept.
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Ik zeg ook dat dat voor mij begint met de versnellingsbak. Voor anderen kan dat anders zijn en het gaat ook om de combinatie met andere, nieuwerwetsere zaken.

@Captain Hook Jij lijkt nog uit te gaan van bewust “ikke-ikke-ikke”. Ik beschrijf een onbewuste, bijna comateuze, toestand en grote verwarring bij elke bijzondere gebeurtenis.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
Tot mijn eigen verbazing vond ik, van mezelf, dat ik me meer met het verkeer kon bezighouden met de vervangwagen die met automaat kwam, vooral in het dorp is het gewoon handig dat je maar met één voet alles kan doen en verder zo goed als altijd je beide handen op het stuur kan houden. Ik ben groot fan van de manuele bak ( van de goede dan toch) maar ik moet toegeven dat voor 80% van mijn gebruik van de auto een automatische transmissie beter is.
 

Rallye

Forumguru
Je hebt gelijk, zoals ik ook bij het topic over mijn auto heb uitgelegd. Een automaat is vaak handig en comfortabel. Ik zoek dat niet altijd in mijn auto.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik prefereer al ca. 50 jaar een automaat destijds al de Golf 1-1600 cc, de 'voorloper' van de GTI. In de stad kan je het schakelen missen, op de snelweg (tenzij file) schakel je niet. Ook inmiddels na wat £&%;*¥&?^% de hulpsystemen leren waarderen én appreciëren. Gek genoeg voelt terug gaan naar een auto zonder die zaken inmiddels als een achteruitgang. Je hoéft ze niet te gebruiken maar... Net als een achteruitrijcamera met aanduiding, dat is toch wel fijn met die krappe plekken met schots en scheef geparkeerde auto's.

Tja, we moeten toch met de moderne tijd mee, of je wil of niet. Wie gebruikt nog de telefoon met kiesschijf?
Wie heeft nog geen GSM? Wie bankiert nog met formulieren die je bij de bank in de brievenbus gooit? Wie....

sterkte & grtssss
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik ben klaarblijkelijk ongelooflijk motorisch gestoord in een wagen met een automaat.....
Om een of andere manier krijg ik het voor elkaar om de wagen dan continu af te laten slaan...

Vandaar dat ik een handbak een heerlijkheid vind om mee te rijden, en dit gaat blindelings en op gehoor !!
Maw een toerenteller heb ik niet nodig om te zien dat ik moet schakelen ( dus ook niet die indicator ) dit gaat bij puur op gehoor !
Dit is iets wat ik heb overgehouden van het motorrijden blijkbaar....
 

Canon-Eye

Forumguru
niet nodig om te zien dat ik moet schakelen ( dus ook niet die indicator )
Heb ik ook nooit nodig gehad - sterker: zelfs nooit op gelet toen ik de F2 Greenline nog had. ALS mijn oog er al eens op viel, dan verbaasde ik me er alleen maar over, zonder me er verder iets van aan te trekken.
En nee, daar is motorrijden helemaal niet voor nodig geweest. Rijlessen in een 1965-er Opel Rekord (driebak met stuurversnelling) deden al veel, 105.000km rijden in een zéér basic kever 1200N (met alleen maar een snelheidsmeter en 5-cijferige km-teller zonder benzinemeter, gelukkig wel een reservekraan) maken je wel bewust van wat er technisch zoal gebeurt.
 

hemi24

Forumguru
Gaat het weer lekker op het balkon..? :deuk:


statler_waldorf.jpg
 

EdK

Forumguru
Hoe laat je een automaat afslaan @EdK ? :sterretjes:
Lezen @JeSko
Waarschijnlijk motorisch gestoord in een automaat....
Vraag maar aan @Rosinfield hoe ik over automaat denk !!

Zakelijk wilde me werkgever de caddy ook met DSG bestellen, toen ik daar gelukkig achterkwam heb ik hem meteen gezegd dat ik er dan geen meter in zou gaan rijden !!
Bij de eerste meters weet ik hem dan al de gevel in te rijden....
 

Captain Hook

Forumguru
Zelfs al zou ik willen; ik heb werkelijk geen idee hoe ik onze auto met DSG, zou moeten laten afslaan, als je er in rijdt.

Al zou je met twee voeten tegelijk zowel rempedaal als gaspedaal induwen, dan nog lukt het niet.
En wegrijden kun je wel heel lomp doen (dat kan met iedere auto), maar dan nog slaat 'ie niet af.

Dus hoe dan? @EdK ?

Ik rijd trouwens nog regelmatig in een handgeschakelde auto. Maar ook dan, alles gaat vanzelf. Alsof ik niks anders gewend ben. Zowel automaat als handbak; die handelingen zitten waarschijnlijk diep in het onderbewuste voorgeprogrammeerd. :thumbsup:
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Er zijn landen waar ze altijd al automaat rijden oa in Japan en de VS en die vallen ook niet meer in slaap dan bestuurders in een schakelbak.
Omdat de Kodiaq kapot was ben ik in juni met onze 2e auto, een 17 jaar oude Seat Leon handbak met 102 pk op vakantie geweest naar Kroatië. Viel best tegen om op al die bergweggetjes continu te moeten schakelen en op de snelweg weinig extra power over en geen line assist. Bij 130 km/u zat de auto al op 4500 toeren. Wat een lawaai! Des te meer waardeerden we het om na een maand weer met de Kodiaq over de Duitse autobahn te zoeven. Je mist al die extra's pas als ze ineens niet in je auto zitten.
 

MacRembrandt

Forumguru
Hopelijk wordt de topictitel waarheid.
Scheelt me weer wat extra bijdrage voor de volgende lease-auto.:giggle:
Mijn laatste 4 (VAG) auto’s waren automaten. En eigenlijk zou ik niet meer anders willen.
 

Rallye

Forumguru
Mijn ervaring mate de VS dateert alweer van meer dan 20 jaar geleden, maar daar vond ik de gemiddelde verkeersdeelnemer toe al erg slecht. Op een regenachtige dag hebben we toen zelfs vroeg ons hotel opgezocht omdat er veel auto’s van de weg raakten, zonder dat daar wat ons betreft echt reden voor was. Zal vast niet alleen aan de automaat liggen, maar toch. Helemaal vergelijkbaar met een Kodiaq vind ik een 17 jaar oude Leon dan weer niet.

Wat jij als “continu te moeten schakelen kwalificeert” vind ik juist leuk. Dat je Lane Assist miste vind ik onvoorstelbaar - ik heb die irritante bemoeial meteen afgezet. Laat staan de travel assist: als ik mijn handen dan toch aan het stuur moet houden kan ik net zo goed ook sturen. Travel assist maakt bovendien de besturing onaangenaam licht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan