Je kunt het belachelijk maken, maar ik vind een automatische versnellingsbak niet vergelijkbaar met een aantal van de veiligheidssystemen en comfortzaken die je noemt. ABS en ESP kunnen in noodgevallen dingen beter dan ik. Bij Lane Assist en Travel assist is dat al veel minder zo. Airco is ook nodig door het ontwerp van moderne auto’s. Voor mij geeft een handbak verbinding met de techniek. Als anderen daar geen behoefte aan hebben: prima. Maar mij wordt een keuze ontnomen en daar heb ik een hekel aan. Dat jij geen behoefte hebt aan die keuze: prima.
Als jij graag door je auto in slaap gewiegd wilt worden: ook goed. Ik zie de gevolgen van de afstomping van de gemiddelde automobilist door dit soort zaken als een gevaar.
Deze week (genoodzaakt door ons onvolprezen OV dat én in de war raakt van een storm en de informatievoorziening weer echt waardeloos voor elkaar had) even naar Amsterdam om vrouw en dochter op te halen. Lane discipline van veel bestuurders is naadje. Veel mensen gebruiken hun richtingaanwijzers niet; weten gewoon niet waar ze zijn. Als je maar 100 rijdt (ook als overigens 70 is aangegeven) is alles OK. Rijdt er iemand harder, dan kun je gewoon op het laatste moment zonde richting aan te geven naar links.
Tijdens mijn pauze bij een dagje op kantoor deze week heb ik mij staan verbazen over het gedrag van automobilisten bij werkzaamheden in de stad. Op een aantal momenten werden de directe toegangen naar de parkeerplaatsen bij de kantoren even afgesloten. Met borden, daarbij een verkeersregelaar en vervolgens een fysieke barrière. Zeker 20% van de bestuurders blijkt daar niet mee om te kunnen gaan. Ze moeten naar een kantoor maar blijken niet anders te kunnen dan de normale weg. Stilstaan midden op de weg, om de borden en de verkeersregelaar heenrijden en, weer midden op de weg, alles blokkeren omdat de fysieke barrière je dan toch echt tegenhoudt. De omleidingsroute op zo’n manier nemen dat je wel een pilon moet raken, terwijl er ruimte genoeg zou zijn om het net anders te doen. en dan uitstappen (en alles blokkeren) om de verkeersregelaar uit te schelden. Gewoon even rechtdoor rijden en op een plek waar het kan je opties beoordelen zit er niet in. Laat staan op het moment dat je geconfronteerd wordt met een bord al in een split second de juiste beslissing nemen.
De neiging om auto’s als veiliger te beschouwen als ze bestuurders zaken uit handen nemen, met name op het gebied van het rijden zelf is naar mijn mening gevaarlijker dan wanneer je die zaken niet zou hebben. Het leidt tot dumbing down van de automobilist. Voor mij begint dat inderdaad met de versnellingsbak. Jammer dat deze optie verdwijnt.