Turbofluit BLS motor.

Zwapp

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds enkele weken rijd ik een seat altea met een 1.9tdi BLS motor, noodgedwongen ivm diefstal octavia...
Nu ben ik al een aantal dagen aan het zoeken en speuren maar nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag:
Ik hoor bij het vragen van vermogen de turbo vrij fel fluiten.
Nu had ik dat in mijn O2 met BKD blok ook wel maar deze fluit baart me toch wel zorgen, zeker als ik hrm wil laten tunen.

Nu staat er op het www totaal niks over dit blok icm een turbofluit of andere turboproblemen.

Is er iets dat ik aan de turbo kan checken wat makkelijk zelf te doen is of heeft iemand een passend antwoord?

De dealer wist te vertellen dat er bij dit blok affabriek geen roetfilter word geleverd, deze zit er helaas wel op! Hierdoor zou er in het uitlaattraject ergens een scherpere bocht in zitten dan bij een BLS zonder roetfilter en zouden die wervelingen de fluit veroorzaken.
Klinkt aan de ene kant aannemelijk maar heb er toch een beetje mijn twijfels over...

Wie weet raad?
 

GJ M

Forumguru
Hallo,

Durf niet te zeggen waar het aan ligt.
Ik heb zelf ook een 1.9 TDI bls blok, waar wel af fabriek een roetfilter onder zit. Ik hoor geen fluit toon.
 

Zwapp

Forumguru
Dat is in ieder geval iets! Ik ga zeker nog voor een second opinion naar een andere dealer, het hoort dus niet bij dit blok denk ik?
 

Import Yeti

Forumguru
Ik heb zelf ook een 1.9 TDI BLS gehad zonder roetfilter. Die floot behoorlijk tijdens vermogen vragen.
Het motorblok en daarmee ook de turbo is zonder problemen 290K meegegaan.
 

Havana

Forumguru
Ik heb ook dit blok (aanvankelijk nog met roetfilter) en ik kreeg op een bepaald moment ook een fluit. Wat bleek, er was iets afgebroken bij het inlaatspruitstuk. JB Autoservice heeft dit voor me gefixt, was een hoop gepruts want de hele turbo moest eraf. Die was verder nog in goede staat overigens en dat na 270k.
 

Zwapp

Forumguru
Ik ga zo ff naar de dealer, ben benieuwd wat ie gaat zeggen.... bedankt voor jullie reacties en zal de uitkomst straks delen!
 

Havana

Forumguru
Mijn dealer zei: je turbo zal wel aan z'n einde zijn, rijd maar door tot de boel klapt.

Lekker advies wel. :nono:

Ik zou een goede tuner er eens naar laten kijken, die hebben meer verstand van turbo's dan de gemiddelde dealer.
 
Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
Tuner is ook nog een idee ja, mijn dealer vond de fluit niet bij deze motor horen en ook zei hij dat alkes rond de turbo eraf moet om het te kunnen zien, logisch.
Aangezien ik de auto net heb gekocht ga eerst terug naar de verkopende partij hiermee dan mogen zij de boel gaan inspecteren... word vervolgd!
 

Joske

Forumguru
anders moet je DIT ding eens uit je uitlaat halen? :deuk:

turbo_whistler.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Wat ik wel een paar keer gehad heb is een BLS motor met roetfilter. Ken ze niet zonder. Dat er uitlaatgassen langs de EGR klep lekken en dat het daar fluit.
Soms wordt het door de variabele schoepen van de turbo veroorzaakt. Er zit dan een klein braampje aan de schoepen wat een fluit toon veroorzaakt.
 

KJvO

Forumguru
Bij mij net andersom ;) Ik had een O2 2.0TDI die na aankoop (2e hands) redelijk floot, dat werd steeds minder (de prestaties ook) tot ik er achter kwam dat het verstel mechanisme vervuild was, na vervanging turbo was de fluit weer terug evenals de prestaties!
 

Monteurtje

Forumguru
@Monteurtje
Bij lekkende gassen via de egr, geeft dit dan ook het geluid alsof het de turbo lijkt?

Ja, want de uitlaatgassen worden naar buiten geblazen langs een kiertje. Dat is een vrij luide fluittoon.
Als die bij de EGR lekt, dan is dat bij een klepje wat door een vacuum wordt bediend. Mocht het daar weg komen is het makkelijk te zien, want het is rond dat klepje helemaal zwart van de uitlaatgassen.
 

Zwapp

Forumguru
Oke thx, het is inderdaad een vrij luide fluittoon. Gister dat de monteur weg reed om te luisteren hoorde ik op ca 100mtr afstand de fluit nog!

Ik neem dit zeker ff mee!
 

h dejong

Actief lid
In m'n vorige auto, floot de turbo ook als een gek. Dit was een Seat Leon 1.9TDI ARL (150pk). Nooit ergens problemen mee gehad oid.
Fluit kwam naar voren, na een middagje autobahn in Duitsland.
Ik heb die auto destijds gekocht met 34k km ( en vrij snel daarna de fluit <50k km). Auto verkocht met 375k km en rijdt nog naar tevredenheid rond met dezelfde turbo en fluit.

Zou misschien een pakking kunnen zijn, maar nooit iets gevonden
 
Bovenaan Onderaan