Tuning advies gevraagd, wel/niet doen?

BuB

Lid
Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Octavia II 2.0 TDI DSG 140PK L&K uit 2011.

Het blok heeft 213dkm gelopen. de auto is in 2015 uit Duitsland geïmporteerd, en heeft sinds die tijd één eigenaar gehad.

Nu is mijn vraag: heeft het nog zin gezien de km stand het blok en/of de DSG aan te laten passen? Wat ik wil bereiken is een zo optimaal mogelijk functionerend blok en bak om er nog jaren plezier van te hebben. Wat ik na wat lezen heb begrepen is dat zowel het motormanagement als de software van de bak aangepast kan worden. JD Engineering ken ik inmiddels, maar is er meer/anders/beter en waarom zou je juist wel of niet (meer) laten tunen?
 

MaxN

Donateur
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en een Octavia L&K zijn er niet heel veel van in Nederland.

Of het zin heeft ligt helemaal aan jezelf.
Als de auto technisch in goede staat is zie ik geen reden om het niet te doen.
Naast JD, zou je ook TVS Engineering of VAG Techniek kunnen proberen.
Beide goed, kijken wie de beste prijs heeft of het dichtst bij je huis is.

P.S. maak gebruik van het voorsteltopic om je nog even voor te stellen, dat wordt hier altijd erg gewaardeerd.
 

philippe bakker

Forumguru
als je vindt dat hij niet 100% naar je zin rijdt dan toch gewoon doen he. je moet al zeker niet wachten tot de garantie vervalt
 
  • Leuk
Waarderingen: BuB

BuB

Lid
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en een Octavia L&K zijn er niet heel veel van in Nederland.

Of het zin heeft ligt helemaal aan jezelf.
Als de auto technisch in goede staat is zie ik geen reden om het niet te doen.
Naast JD, zou je ook TVS Engineering of VAG Techniek kunnen proberen.
Beide goed, kijken wie de beste prijs heeft of het dichtst bij je huis is.

P.S. maak gebruik van het voorsteltopic om je nog even voor te stellen, dat wordt hier altijd erg gewaardeerd.

Dank voor je reactie! Ik ga kijken naar de andere tuners. En heb mezelf inderdaad even voorgesteld in het voorsteltopic ;)
 

oco1979

Forumguru
Als je het doe moet je zeker combinatie doen :
chip + DSG

maar mijn advies zou zijn doe eerst een grootonderhoud :
alle filters en olievervangen
ook dstributieriem en multiriem,waterpomp,koelvloeistof
kijken hoe het is gesteld met inlaatkanalen
werking turbo nog perfect is,schoepen, drukopbouw (n75 KLEP)
slijtage dsg check
dat je basis goed is en dan pas kan je deze laten chippen

zeker omdat je nog jaaaaaaaaren wil oke zijn
 

BuB

Lid
als je vindt dat hij niet 100% naar je zin rijdt dan toch gewoon doen he. je moet al zeker niet wachten tot de garantie vervalt

Of hij wel of niet 100% naar mijn zin rijdt moet ik nog verder gaan ervaren, maar het had bijvoorbeeld gekund dat tuning werd afgeraden omdat het blok al "te ver" is ingereden. En garantie, ik moest even lachen :D
 

philippe bakker

Forumguru
Of hij wel of niet 100% naar mijn zin rijdt moet ik nog verder gaan ervaren, maar het had bijvoorbeeld gekund dat tuning werd afgeraden omdat het blok al "te ver" is ingereden. En garantie, ik moest even lachen :D
ik denk niet dat je je motor veel harder gaat beschadigen door tuning dan zonder. eerder volgas geven bij koude motor endergelijke doen meer kwaad aan je blok. vooral de overweging ga ik nog x aantal jaren met deze wagen rijden zodat de tuning nog een beetje rendeert
 

BuB

Lid
Als je het doe moet je zeker combinatie doen :
chip + DSG

maar mijn advies zou zijn doe eerst een grootonderhoud :
alle filters en olievervangen
ook dstributieriem en multiriem,waterpomp,koelvloeistof
kijken hoe het is gesteld met inlaatkanalen
werking turbo nog perfect is,schoepen, drukopbouw (n75 KLEP)
slijtage dsg check
dat je basis goed is en dan pas kan je deze laten chippen

zeker omdat je nog jaaaaaaaaren wil oke zijn

De waterpomp en distributieriem zijn bij 202dkm in januari van dit jaar vervangen. Ook is toen een beurt uitgevoerd, ik moet in de papieren nog even checken welke beurt dat is geweest. De auto is volledig gedocumenteerd dus dat vind ik wel terug.

Hoe check ik de staat van de turbo, met name de drukopbouw? Ik heb in het verleden Volvo 480 turbo gereden en de check daar was simpel: 3000 toeren in zijn 3 en kijken of ie niet ging bokken en de druk er mooi op bleef. Met een automaat/dieselcombi gaat dat toch even anders gok ik ;)
 

oco1979

Forumguru
De waterpomp en distributieriem zijn bij 202dkm in januari van dit jaar vervangen. Ook is toen een beurt uitgevoerd, ik moet in de papieren nog even checken welke beurt dat is geweest. De auto is volledig gedocumenteerd dus dat vind ik wel terug.

Hoe check ik de staat van de turbo, met name de drukopbouw? Ik heb in het verleden Volvo 480 turbo gereden en de check daar was simpel: 3000 toeren in zijn 3 en kijken of ie niet ging bokken en de druk er mooi op bleef. Met een automaat/dieselcombi gaat dat toch even anders gok ik ;)

diagnosetoestel en via parameters life data
 

BuB

Lid
ik denk niet dat je je motor veel harder gaat beschadigen door tuning dan zonder. eerder volgas geven bij koude motor endergelijke doen meer kwaad aan je blok. vooral de overweging ga ik nog x aantal jaren met deze wagen rijden zodat de tuning nog een beetje rendeert

Volgas bij koude motor lijkt me nooit zo'n best idee voor je turbo... heb altijd geleerd eerst netjes warm rijden en dan pas het gas erop, als t al nodig zou zijn ;)
 

Duijzer

Donateur
Ik heb een 2.0 Tdi Dsg van 2014 met 140.000 km onlangs laten tunen en Dsg aanpassing. Absoluut geen spijt van! Motor loopt overde hele lijn beter en de Dsg schakelt super. 200.000 km is geen probleem voor het blok. Ergens rond de 250.000 krijg je vaak een turbo vervanging is mijn ervaring. Maar dat ligt niet aan tuning. Het blok is in staat om, mits goed onderhouden, heel veel km’s te draaien.
 

BuB

Lid
Ik heb een 2.0 Tdi Dsg van 2014 met 140.000 km onlangs laten tunen en Dsg aanpassing. Absoluut geen spijt van! Motor loopt overde hele lijn beter en de Dsg schakelt super. 200.000 km is geen probleem voor het blok. Ergens rond de 250.000 krijg je vaak een turbo vervanging is mijn ervaring. Maar dat ligt niet aan tuning. Het blok is in staat om, mits goed onderhouden, heel veel km’s te draaien.
Waar heb je dit laten doen?

Ik heb nu wat gelezen over JD engineering maar ook over TVS. TVS lijkt iets goedkoper: Tunen en DSG aanpassing voor 599 daar waar JD voor tunen alleen 599 vraagt?!

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K
 

Duijzer

Donateur
Bij TVS. Ik ging vooral voor de Dsg aanpassing, maar met de groepskorting actie heb ik de tuning ook maar meegenomen. Die 45 pk erbij is toch wel lekker...
 
  • Leuk
Waarderingen: BuB

BuB

Lid
Bij TVS. Ik ging vooral voor de Dsg aanpassing, maar met de groepskorting actie heb ik de tuning ook maar meegenomen. Die 45 pk erbij is toch wel lekker...
Loopt zoiets nog, een groepskorting, en waar vind ik dat?

De DSG aanpassing lijkt me nodig, in veel gevallen zit ik al in 6 bij nog geen 60km/u waar ie dan nog geen 1500tpm loopt. Mij iets te veel gebrom....

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K
 

Duijzer

Donateur
Volgensmij is de groepskorting actie afgesloten, maar je vindt hem hier ergens op het forum. Anders ff informeren bij TVS voor een combi aanbod.

DSG klopt, dat was voor mij èèn van de hoofdredenen voor aanpassing. Het gebrom in 6 bij 80. Of naar de S, maar dan weer veel te nerveus voor rustig cruisen.
Na de aanpassing helemaal over! Echt super.
 
  • Leuk
Waarderingen: BuB

BuB

Lid
Volgensmij is de groepskorting actie afgesloten, maar je vindt hem hier ergens op het forum. Anders ff informeren bij TVS voor een combi aanbod.

DSG klopt, dat was voor mij èèn van de hoofdredenen voor aanpassing. Het gebrom in 6 bij 80. Of naar de S, maar dan weer veel te nerveus voor rustig cruisen.
Na de aanpassing helemaal over! Echt super.
Mooi, dat zoek ik, want met de flippers is het wel te ondervangen, maar ik rij niet voor niets automaat ;)

Ik ga even zoeken hier naar de groepskorting!

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K
 

Cordoba

Forumguru
Wat de technische staat van de auto(motor/DSG) betreft: bij mijn weten checken JD, TVS en Vagtechniek dat alledrie vóór ze aan de daadwerkelijke tuning beginnen, gewoon om problemen te voorkomen. Het kan heel goed dat de andere gerenommeerde VAG-tuners dat ook doen, maar dat weet ik niet. Bij goedkope chippers/tuners om de hoek, en nu 150 euro afrekenen voor de tuning en volgende maand 500 voor reparatiekosten, is het bepaald geen standaard dat een auto vóóraf goed gecheckt wordt (kan ook niet voor dat geld).
 
Bovenaan Onderaan