TSC Fault

Ginius

Lid
Mede forum genoten,

Ik heb een Skoda Octiavia II 1.2 TSI. Met deze auto rij ik met volle tevredenheid. Echter, sinds enige tijd verschijnt regelmatig de melding TCS Fault op het display en brand het lampje van traction control.

De auto is hiervoor al naar de garage geweest. Men heet de carter ontluchter vervangen (deze was kapot) en het probleem zou opgelost zijn. Dit leek in eerste instantie zo te zijn, echter na een paar dagen kwam de fout weer naar voren. Probleem nog steeds niet opgelost. Garage heeft de auto opgehaald en kwamen tot de conclusie dat de monteur vergeten was de computer te resetten. Tevens hebben ze een update van de software geplaatst. Ze vertelde me dat ze uitvoerige testritten hebben gedaan en het probleem niet meer was opgetreden.

Ook bij mij leek het weer een tijdje (ongeveer 2 weken) goed te gaan en spontaan kwam weer de fout naar voren. Ik ben naar de garage gereden. Ze hadden toen geen tijd om de computer uit te lezen. Ik moest maar een afspraak maken. Hij vertelde dat ze de auto dat 1 of 2 dagen nodig hadden om de oorzaak uit te zoeken. Mijn gevoel zegt dat de garage geen idee heeft waar ze het moeten zoeken en dat ik straks zeer veel kosten kwijt ben aan onderzoek en het probleem niet is opgelost. Vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen om beter beslagen ten ijs te komen. De vragen zijn dan ook als volgt:

Nu vraag ik mij af:
1. Hebben meer mensen ervaring met de TCS fout?
2. Heeft de TCS fout iets te maken met de carter ontluchting?
3. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
4. Kan de foutmelding op lange termijn kwaad? Na uit en aanzetten motor is de foutmelding even verdwenen. Auto rijd normaal.
5. Is dit het begin van vele klachten ofwel, einde motor inzicht?

Alsvast bedankt.
 

Ginius

Lid
Ik neem aan van wel aangezien ze hem aan de computer hebben aangesloten, uitgelezen en gereset. Dat was namelijk ook mijn eerste reactie. Ik kan namelijk geen verband tussen carterontluchter en TCS bedenken anders dan dat het wellicht een algemene fout is.
 

pansaebr

Actief lid
Ginius,
Is het nog steeds dezelfde dealer die je remschijven versneld liet vervangen achteraan, ik begin twijfels te krijgen bij de kennis van de dealer , carterontluchting vervangen voor een foutmelding die verband houd met tractioncontrole ?? Ik ga dan eerder een slechte abs sensor verdenken omdat tractie controle toch gaat ingrijpen op toerental en kracht op de wielen of de verschillen hiertussen.
Al een 2de opinie gevraagd bij een andere SKODA dealer?
 

Ginius

Lid
Hallo Pansea,

Second opie destijd al gevraagd bij andere dealer. De uitlezing van computer gaf niet iets aan waar zij iets mee konden. Vandaar naar deze dealer (tig km verderop) gegaan. Ik had wel het onderdeel van de carter ontluchter gezien, en deze bevatte idd bij de aansluiting een barst.

Men vertelde dat de TCS fault en het tractie controle lampje, een algemeen lampje was dat ook wel ging branden in andere situaties. Ik weet nu niet of dit een antwoord was om mij snel af te schepen.

IS er een manier manier om de ABS sensor te testen?
 

ertromp

Forumguru
Uitlezen middels VCDS of VCP geeft wellicht wat meer achtergrond en kan het directer zoeken beginnen.
Misschien is er een forumlid bij jou in de buurt die eens wil kijken met de laptop
Ook accuspanning kan zulke meldingen veroorzaken.
 

Ginius

Lid
Allen, nog even een update over de TCS Fault. Deze fout had twee oorzaken:

De nippel in de slang van de Carter Ontluchter zat een scheur in.
Nadat deze verholpen was, kwam de fout toch sporadisch naar voren. Bij het laatste onderzoek hebben ze de VST/VCT gereset en de gasklephuis gereinigd en gekalibreerd. De fout is nu niet meer opgetreden.

De TCV Fault enb het bijbehorende lampje heeft in dit geval niets met Traction Control te maken, maar is meer een verzamel lampje voor fouten die ze niet hebben gedefinieerd.

Wellicht help deze melding ook andere gebruikers in de toekomst. Mijn Skoda rijdt weer als van ouds.

p.s. Ik wil wel even noemen dat de laatste oplossing (de definitieve) is gemaakt door Broekhuis Emmen. Mijn complimenten daarvoor. Broekhuis Hoogeveen had de auto totaal 3x gehad en niet kunnen oplossen. Mijn garage heb ik nu gevonden.
 

Ginius

Lid
Oplossing bleek achteraf voor korte duur. Net terug van vakantie uit Tjechië.

Op de heenweg, nadat we een korte stop hielden, deed de moter wel heel raar. Steeds van laag naar hoog toerental en terug. Alsof iemand ongeduldig op het gaspedaal zat te trappen. Na de moter uit gezet te hebben en weer aan was het over. Bij de volgende stop weer, bovendien brandde het EPC lampje. Toch na het huisje kunnen komen. De volgende dagen ging het goed met de auto, dus maar gedacht dat het aan het extreme warme weer lag. Totdat de problemen weer optraden. Het werd steeds frequenter totdat de motor in noodloop stond.

Daar 's morgens een dealer opgezocht, aan de computer gelegd (is daar gratis), en zagen dat iets met de luchtinlaat/gasklep was. Na reset was het opgelost vertelde ze.

Direct na starten kwam weer de foutmelding naar voren. Wederom gevraagd en vertelde ze dat ze de auto 4 dagen moesten hebben om uit te zoeken. Aangezien we die tijd weer in Nederland zouden zijn, besloten om verder te gaan.

In een volgende plaats kwamen we weer een Skoda Dealer tegen en daar een second opinion gevraagd. Hier kwam met met een uitgebreidt rapport en wist met te vertellen dat voor 95% zekerheid het de gasklephuis defect was. Eerst zou dit 4 dagen kosten, maar nar overleg, vertelde ze dat ze direct uit een ander auto de gasklephuis gingen halen om te testen of dit het probleem was en zo ja, direct een nieuwe gasklephuis bestellen. Dit zou dan de volgende dag rond 13:00uur gereed zijn. In de tussentijd heeft een monteur ons naar het vakantieadres gereden.

's middag telefoontje ontvangen dat idd de gasklephuis defect was en dat ze een nieuwe besteld hebben. De volgende dag kreeg ik een telefoontje dat de auto weer gereed was. Gelukkig waren we met twee gezinnen zodat ik naar de garage gebracht kon worden.

Na betaling van de reparatie (uurloon was slechts 13 eur, onderdeel duur (maar moest vervangen worden) ), in de auto gestapt. De auto reed en rijdt weer als een zonnetje.

De garage was zo aardig om het defecte onderdeel bij te voegen. Nu ken ik een gasklephuis niet goed, maar zag dat de mijn eigen dealer idd de klep aan de buitenkant schoongemaakt had, maar de binnen kant niet. Bovendien als ik het huis schud, rammelt er iets binnen in.

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de plastic klep voorzichtig losgemaakt (6 klemmetjes). Het valt met op dat tandwiel voor de bediening van de klep voorzien is van een veer. Deze is, na mijn inziens, gebroken.

Vraag, is het normaal dat dit onderdeel kapot gaat? En had mijn eigen dealer dit niet eerder moeten opmerken?

Aangezien zijn nog dicht bij de Skoda fabriek zaken, nog even het museum en de fabriek zelf aangedaan. Dit was zeer indrukwekkend.

Het trouwens op het fabrieksterrein de nieuw Skoda Superb Station zien staan en bewonderd. Wat een mooie bak is dat. Net als ik daar een zwarte Octavia RS met rode remschijven zag staan (3 stuks).

Helaas mocht ik niet fotograferen op het Skoda fabrieksterrein, maar mijn volgende auto wordt waarschijnlijk één van deze twee.
 

Joske

Forumguru
Net als ik daar een zwarte Octavia RS met rode remschijven zag staan (3 stuks).
wauw... of bedoel je rode remKLAUWEN? :D ;)

goed dat het euvel gevonden is alleszins :thumbsup:

Vraag, is het normaal dat dit onderdeel kapot gaat? En had mijn eigen dealer dit niet eerder moeten opmerken?
er zijn er hier al genoeg op het forum geweest met een kapot gasklephuis (of te zeggen: een vervuild), maar dat zijn eerder auto's met al wat kilometers op de teller..

of je dealer dit kan "opmerken" .. misschien wel
Bij het laatste onderzoek hebben ze de VST/VCT gereset en de gasklephuis gereinigd en gekalibreerd. De fout is nu niet meer opgetreden.
Maar dan is dit wel zeer opmerkelijk.. was de binnenkant nog proper van het onderdeel dat je nu in handen hebt? .. Anders moet je eens met je eigen garage gaan babbelen vrees ik....
 

Ginius

Lid
Joske, idd rode remklauwen :banghead:.Maar zag er zeer strak uit. Ook de gril viel me op dat je ze kennelijk zonder zilverenrand kunt krijgen.

Ik heb net even foto's gemaakt van oude gasklephuis. Je ziet dat de ene kant van binnen schoon is, terwijl andere kant niet. Wellicht zegt jou dat iets meer. Mij niet.
 

Bijlagen

  • IMG_2010.JPG
    IMG_2010.JPG
    270,4 KB · Weergaven: 39
  • IMG_2008.JPG
    IMG_2008.JPG
    278,6 KB · Weergaven: 33
  • IMG_2009.JPG
    IMG_2009.JPG
    337,1 KB · Weergaven: 34

andrehj

Forumguru
Volgens mij is het hele huis brandschoon. Ik denk dat dat je probleem niet was. Je schreef ook nog dat er een veer gebroken was. Heb je daar ook een foto van?
 

Cordoba

Forumguru
@Ginius Allereerst wil ik je vragen om je even voor te stellen in het meet&greet-deel van het forum.
Verder denk ik dat een uitleg van een vervuild gasklephuis, duidelijkheid geeft: een vervuild gasklephuis geeft problemen doordat een dikke vettige roetlaag de doorgang van de lucht deels blokkeert, en vooral de 'dicht-stand' van de klep niet meer klopt. Hierbij moet je in gedachten houden, dat ook in de 'dicht-stand' er nog enige lucht doorheen moet (anders slaat de motor af), maar dit moet dus wel minimaal zijn. In jouw geval zie je wat verkleuring van het inwendige gasklephuis, maar er is beslist geen laag die je eruit kan 'bikken'.


De kapotte veer, lijkt mij meer de echte oorzaak, al is die mogelijk beschadigd bij demontage bij het schoonmaken door de garage. (er zijn meer mogelijke oorzaken voor die kapotte veer, dus een schuldige is niet meer te achterhalen)
 

Ginius

Lid
@codoba, dacht dat ik het al had gedaan in 2012. Zal me zo nog even voorstellen.

Vervuilde klep is het volgens mij ook niet. Voor zover ik het onderdeel kan inspecteren is het een veer die aan de klep zit. Deze bestaat nu uit twee gedeelte en kan ervoor zorgen dat tandwiel op bepaalde stand geblokkeerd wordt. Ik heb wat foto's erbij geplaatst. OP foto is lastig te zien, maar hoop dat het duidelijk is voor jullie.

Wat het ook is, iets zit daarin niet goed. Met het nieuwe gasklephuis loopt de motor weer als een zonnetje.

Update: Deze film zegt meer:
 

Bijlagen

  • IMG_2015.JPG
    IMG_2015.JPG
    146,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_2016.JPG
    IMG_2016.JPG
    261,1 KB · Weergaven: 34
  • IMG_2017.JPG
    IMG_2017.JPG
    160,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_2018.JPG
    IMG_2018.JPG
    144,7 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik het filmpje zie, lijkt het alsof er een stukje van de veer is afgebroken, dat stukje moet er naar mijn inschatting voor zorgen, dat de veer het tandwielsegment steeds terug wil draaien naar de nulstand.
 

CDK

Forumguru
fijn dat het probleem verholpen is, meestal gaat zo'n gasklephuis pas defect na ernstige vervuiling, maar dit is er kennelijk een uit een slechte badge geweest.
 

Ginius

Lid
Ik heb de 'oude' gashuis gisteren naar de garage gebracht. Hier stonden ze met de mond open te kijken. Ook de monteurs hadden dit nog nooit meegemaakt. Ze zouden verder gaan bekijken, melding maken bij Skoda en kijken of er nog een coulance regeling zou zijn aangezien de klep niet vervuild is. Ook zij vonden het vreemd.

Ben benieuwd of ik er nog iets van hoor (mijn gevoel zegt van niet).
 
Bovenaan Onderaan