Tik in het stuur stuurhuis, defect?

Bakkertje

Forumguru
Beste allemaal,

Bij mijn Passat (uit 2015, 143 dkm ervaring) heb ik een dingetje.
Als de auto stilstaat en je probeerd links / rechts te sturen hoor je een tik. Zojuist een filmpje gemaakt buiten de auto:
En ja de auto moet dringend in bad ;)

Auto uitgelezen, geen storingen, ook geen rare dingen tijdens het tijden.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Mijn vermoeden was eerst een veerpootlager, bij de garage geweest die hebben de auto helemaal nagekeken (de ophangen dan) en kwamen tot de conclusie dat het in het stuurhuis zit.
 

JeSko

Forumguru
Als je wielen bij de minste stuur beweging draaien is je stuurhuis niet defect, maar moet het simpelweg afgeregeld worden. Zie video. Hopelijk heb je hier wat aan.

 

Bakkertje

Forumguru
Nog even een oud VW monteur gesproken en die betwijfelde of dit ook geldt voor het stuurhuis in mijn B8 die is namelijk elektronisch en het afstellen is iets van hydraulische stuurbekrachtigingen. Nou ja, ik ga het vrijdag meemaken.
 

Bakkertje

Forumguru
Vandaag is ie bij de garage geweest, probleem zit echt in het stuurhuis. Nieuw stuurhuis kost bij de dealer €2400,- ex montage …

Zelf wat rond gebeld (mijn garage ook) en dan zitten de prijzen tussen de 550 en 650. Ook ex montage uiteraard. Ik krijg maandag een voorstel voor het vervangen. Maar het is dus niet een kwestie van afstellen.

Zelf had ik gebeld met een revisie bedrijf en die vertelde dat ze dergelijke stuurhuizen wel eens uit elkaar hebben gehaald en niets konden vinden. Advies is dan ook om te vervangen voor nieuw..
 

Tees

Donateur
Poe hee, dat zijn wel prijzen zeg! En wat een gigantisch verschil, 2400 tegen 600. Ik ben wel gewend dat dealer prijzen voor onderdelen geregeld (maar niet altijd!) een stuk duurder zijn, maar 4x zoveel?!?
 

Bakkertje

Forumguru
Ja 2400 voor een stuurhuis is echt buiten alle proporties. 600 kan ik me nog iets bij voorstellen, er zit ook een electro motor op en ik denk ook de spoorstangen.
 

JeSko

Forumguru
Las het ook op YouTube comments, mensen die zelfs nog veel meer moesten betalen, misschien met een korrel zout te nemen maar ik las daar bedragen van 3-4000 dollar.

Je zegt verder dat je er geen last van hebt en de auto nog gewoon normaal rijd, misschien zo laten? Of kan dat kwaad op termijn?
 

Bakkertje

Forumguru
@JeSko met die gedacht liep ik ook, maar ik heb geen idee hoe lang dat dan goed blijft gaan. En het moet dan toch een keer vervangen worden.
Het revisie bedrijf wist ook te vertellen dat er een serie geweest is die slecht waren waarbij bij lage kilometerstanden al slepende geluiden te horen zijn (dat doet de mijne ook al zolang ik hem heb). Ik dacht zelf dat dat tussen het stuur en de stuurkolom zou zitten maar dat komt dus ook uit het stuurhuis. Nu dus het geluid uit het filmpje, het gaat dus achteruit en sturen is wel fijn als dat blijft werken ;)
Even door de zure appel heen bijten en dan weer door.
 

Bakkertje

Forumguru
Even een update en een vraag..

De garage is op zoek naar een geschikt stuurhuis, maar dat schijnt nogal problematisch te zijn om te vinden..
Ondertussen zelf nog wat verder aan het zoeken en als ik stuurhuizen voor een Passat gte zoek ving ik stuurhuizen waarbij op de foto wel degelijk een stelbout te zien is.

Weet (of kan iemand het ergens opzoeken) iemand hier of je bij een Passat b8 de preload van het stuurhuis kunt instellen met die bout?
 

Bijlagen

  • IMG_4546.jpeg
    IMG_4546.jpeg
    550 KB · Weergaven: 18
Bovenaan Onderaan