Thermostaat Fabia

Joske

Forumguru
Heb er beetje mijn twijfels bij, als ik het zo snel lees :)

Deminwater heeft zeker voordelen, bevat nu eenmaal een pak minder vrije ionen dan gewoon drinkwater. Maar G12+ bevat tussen 91% en 96% ethyleenglycol, glycolen voegen wij op het werk toe aan gewoon proceswater. Dan krijgt dit nadien de term "ijswater". Dit omdat het water plus glycol veel meer warmte kan opnemen dan gewoon water. Waardoor we onze systemen efficiënter (en goedkoop) kunnen koelen. Plus bijkomend voordeel, het kan niet zo snel bevriezen natuurlijk.. Waardoor we leidingwerk minder moeten gaan isoleren.

Dus als je dan met deminwater aan de slag gaat, ga je de concentratie aan glycolen verdunnen.

Ik geef het maar even mee, kan evengoed zijn dat het "geen kwaad" kan :)
 

turboturbo

Forumguru
Dit omdat het water plus glycol veel meer warmte kan opnemen dan gewoon water.
Wat ik ervan begreep is dat G12(+) al een mengsel is van (demi-)water met anti-vries en nog wat reinigende additieven... En dat je dat mengsel gerust nog iets kunt verdunnen in geval van nood. 10% tot 20% worden als veilige marges genoemd.

Maar zeg je nu water plus glycol juist beter warmte op kan nemen dan puur leiding- of demi-water? Kan zijn dat dat credo 'water geleidt beter dan koelvloeistof' niet helemaal gestoeld is op de recentere ontwikkelingen dus. En dat 100% G12 dan toch het beste is...
 

Joske

Forumguru
Idd, de koelcapaciteit neemt enorm toe. Wij gebruiken slechts 20% zuivere glycol als verhouding en de koelcapaciteit neemt met 50% toe.

Maar de percentages die ik noemde aan glycolen in G12 zijn exact, ik heb ze namelijk uit de msds van de fabrikant. :)
 

Gieliovd

Forumguru
Plus, in koelwater zItten ook corrosie verminderende middelen welke ervoor zorgen dat je koelwater en motorblok zichzelf niet opvreet. De toevoegingen werken ook als smeermiddel.
 

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag 2e bezoekje aan de doe-het-zelf garage en het koelvloeistof circuit geflushed met zo'n blikje. Je kan dat spul met water toegevoegd in het expansie vat gooien en dan 10min onbelast stationair laten draaien. En dan weer af tappen die bende (blazen op het expansie vaatje :jaja::tongue:)

Daarna 2 keer helemaal doorgespoeld met water en weer 10 min laten circuleren. Toen nog een keer ritje gemaakt met alleen water, daarna weer helemaal leeg laten lopen. Daarna dik 2 liter G12+ erin gedaan, en weer laten circuleren en telkens nog heel ietsje bijvullen etc.

Dat schoonmaakmiddel bleek achteraf niet nodig, er kwam telkens brandschoon water weer onderuit het kraantje van de radiateur na 10 minuutjes laten circuleren.

Het viel me op dat telkens als ik het kraantje onderaan de radiateur open draaide, het eerste water nauwelijks warm was. Ook de onderste slang vanuit de radiateur werd tijdens het stationair draaien nauwelijks warm. Alleen na het proefritje (met nog water ipv KVS) was het eerste water een beetje warm.

Terwijl ik toch 2 keer het watertemperatuur boven de 100°C heb gekregen, een keer tijdens het stationair laten draaien met verhoogd toerental én de airco aan op z'n koudst (beetje extra belasting, dus) en heel kort tijdens de eerste proefrit. Toen kneep ik 'm wel even want 100°C water = kookpunt en ik zag me al langs de kan van de weg staan met een ontploft koel circuit :nailbiting:! Maar plotseling, ineens zakte die weer naar 85°C (daar blijft ie eigenlijk altijd rond hangen tijdens het rijden)

Wat ik me nu afvraag is; zou de thermoswitch op de radiator wel goed werken? Als ik stationair de temperatuur boven de 100°C krijg, dan zouden de fans toch moeten aanslaan? Dat gebeurde dus niet. Alleen bij het activeren van de airco slaan beide fans meteen aan (dat hoort zo)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Zou het niet kunnen dat er nog wat lucht op het circuit zat? En dat je daarom verkeerde waardes doorkreeg van temperatuur?

Of heb je nog steeds zo een hoge temperaturen?
 

turboturbo

Forumguru
O geen idee - zou dat kunnen?

Zou de temperatuurvoeler dan tijdelijk lucht (hete stoom) gevoeld hebben?

Nu je het zegt dat zou best kunnen, want dat schoonmaak middeltje schuimde nogal. Vandaar dat je het flink goed door moet spoelen denk ik. Dan zal de temperatuur voeler lucht of schuim gevoeld hebben dat mogelijk heter was dan het vloeistof zelf.

Verder heb ik geen last meer van hoge temperaturen gehad, het was beide keren kortstondig.

Ik heb er trouwens 100% G12 in gedaan, dus geen mix met demi-water gemaakt, op jouw advies ;)
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
De thermoswitch schakelt op water en niet op lucht temp.

100 graden in gesloten circuit is niet zo erg. Is toch op druk.

Mooi dat het weer voor elkaar is toch!
 

turboturbo

Forumguru
100 graden in gesloten circuit is niet zo erg. Is toch op druk.
Nee het is ook niet erg, maar meer de combinatie dat de ventilatoren van de koeling niet aan sloegen op dat moment, baarde me iets zorgen. Dacht dat die dan wel moesten gaan blazen, maar ik weet niet bij welke treshold ze dat precies doen.

Vandaag een lange testrit gedaan (moest 2 uur rijden) met snelheden van 160 (op de teller) aangetikt, verder gewoon 120 / 130 gereden (echte km's). Meteen na die heftige inspanning even gekeken hoe het niveau staat: niet meer dan enkele cm's boven max. En dat is normaal bij warme motor.

De temperatuur van het koelwater zelf blijft op 85ºC hangen, tenzij je even de airco op z'n koudst zet, dan stijgt ie kortstondig naar 90 ~ 94ºC om daarna weer te zakken tot 85.

Vanmorgen kon ik nog een beetje G12 bijvullen na de eerste dag rijden van gisteren, kijken hoe het er morgenochtend bij staat.
 

turboturbo

Forumguru
Graag gedaan! Bij een 1.4mpi is de klus dacht ik zo mogelijk nog simpeler (kleiner thermostaathuis, en meer bovenop het motorblok gepositioneerd)
 

milanseegers

Forumguru
Vanochtend was ik bij de security hobby hal amsterdam west dhz garage voor een olie wissel.

Hierbij heb ik een kleine koelvloeistoflek geconstateerd. Zie bijgevoegd plaatje.

Het lek (enkele druppels) lijkt te zitten bij de radiator links voor. Deze komen niet vandaan bij het ventiel op de voorgrond maar komen vandaan bij een groen geoxideerde bout (hoger gelegen, enigzins zichtbaar op foto). Uit de 'bout' komen ook draden: lijkt een sensor oid te zijn...

Iemand een idee wat dit voor ding is en hoe op te lossen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 34

EdK

Forumguru
kan niet precies zien welke sensor je bedoeld die lekt, maar als de sensor zelf niet defect is dan voorzichtich demonteren en voorzien van nieuw pakkings materiaal ( pakkingsring of loctite )en herplaatsen.
Maar kijk uit als er corrosie omheen zit kan het goed vastgerot zitten en dus breken bij demontage.
Dus bv enkele dagen voor verwijderen dagelijks voor slapen gaan even met WD40 kruipolie inspuiten zodat hij op de dag van demontage makkelijk loskomt...
 

polf

Senior Member
Temp sensor kan je gewoon aandraaien . Als dit helpt?--> dan voorlopig lekker vanaf blijven en af en toe controleren. (ervaringsdeskundige met een 2001 AQW fabia)

17 - Thermoschakelaar voor koelluchtventilator -F18-, 35 Nm
upload_2013-10-16_19-19-23-png.21426
 

turboturbo

Forumguru
Die thermoswitch heb ik 2 jaar geleden lek gehad. Omdat ik er de dag vóór een reeds geplande grote beurt achter kwam, heb ik 'm mee laten nemen bij de beurt.

Er was toen slechts een O-ring vervangen. Ik kan het onderdeel nr. nog even opzoeken.
 
Bovenaan Onderaan