Te heet koelwater

Spierings

Forumguru
Ben nog nooit een filter in het koelsysteem tegen gekomen en kan me ook niet voorstellen dat deze erin zit. Een goed bekend koelsysteem vervuild niet, dus geen reden voor een filter of zeef.

Nieuwe koelvloeistof kan geen kwaad...
Inderdaad thermostaat goed inbouwen, sommige hebben een ontluchten welke goed moet zitten.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ja dat zou ook heel goed kunnen. Ik ga kijken of ik dat huisje er gemakkelijk af kan krijgen.
En dan de binnenkant van de leidingen inspecteren op vette aanslag. Als dat zo is, ga ik zeker spoelen.
Anders in ieder geval overwegen!
 

Skoda_plezier

Actief lid
Zit geen filter in.......
Pompcirculatie controleren (Schoepenwiel gaat nogal eens los op de as zitten)
en contoleren of radiator niet verstopt zit; er kunnen in 't verleden wel eens dichtingsmiddeltjes ingemietert
zijn die nu de zaak verstoppen. Indien verstopt: uitbouwen en (laten) spoelen.
Ik ga er tenminste vanuit dat de nieuwe thermostaat correct ingebouwd is.

Dat schoepenwiel los op de as, is wel een vervelend klusje denk ik. Moet de distributie riem los, denk ik zo. Dat zou eigenlijk betekenen dat er een nieuwe pomp op moet, denk ik dan zo. Dat is een klus voor de garage, want ik heb zelf niet echt ervaring met sleutelen aan auto's. En die distributieriem ga ik niet aan sleutelen.
Maar je bent ook behoorlijk stellig over dat filter. En ik denk dat het kan kloppen. Het is een gesloten systeem; Het is inderdaad goed berekent op zijn taken dus zou inderdaad vervuiling niet gauw voor moeten komen.

Morgen toch ff voelen in de slangen of die schoon zijn.
 

Ronnie

Forumguru
Slangen voelen heeft geen zin; Als er in het verleden middeltjes zijn ingegoten om kleine lekkages
te dichten dan zet zich dat onder in de radiator af, daar is de minste circulatie.
In de loop van de jaren kristalliseert (kan) dit en wordt tot een gebonden massa en remt daardoor de circulatie.
Ik zou beginnen met de pomp, kost de hele wereld niet.
Als je de timing in de gaten houdt (nokkenas en krukas fixeren op BDP) dan hoef je alleen maar het spanwiel los
te draaien en kun je de pomp eruit halen.
GEWOON VERVANGEN!
Daarna zal waarschijnlijk het probleem opgelost zijn.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ik heb de auto nu sinds 2007. In die 8 jaar is er niets ingegooid om de lekkage te stoppen.
Dus dan lijkt het toch op een los schoepenwiel.
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe thermostaat er in gezet. Die kan er maar op 1 manier in, dus dat ie verkeerd zit, verwacht ik niet.
Moet ik alleen nog de merkstreepjes zien te vinden op vliegwiel en nokkenas.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Hartelijk dank voor jullie reacties en adviezen allemaal.
Er bleek maar een (pijnlijke) oplossing: Koppakking
Dat werd me een beetje te duur gezien de leeftijd van de auto.
Dus heb ik uiteindelijk een andere auto gekocht.

Maar niet getreurd: een SKODA fabia 1.2TDI Greenline
EN ik ben erg blij met deze oplossing en deze auto.
 
Bovenaan Onderaan