Neptukker
Forumguru
Dit weekeinde is onze Superb Combi 1.8 TSI DSG meegenomen richting JD Engineering in Lochem voor chiptuning. De standaard motor met een opgegeven waarde van 160 pk en 250 Nm is zeker geen straf maar iets extra is natuurlijk altijd lekker. JD geeft na tuning een (minimale) waarde van 210 pk en 340 Nm op.
De keus voor JD is voortgekomen uit een eerdere goede ervaring met deze tuner. Zie: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/oii-1-4-tsi-getuned-bij-jd-engineering.7486/
Ze hebben natuurlijk ook een uitgebreide ervaring wat ook wel een gerust gevoel geeft. Het wordt bepaald niet de eerste 1.8 t(f)si die ze onder handen nemen.
Omdat onze auto van DSG heeft moet daar rekening mee gehouden. De versnellingsbak is namelijk softwarematig voorzien van een koppelbegrenzer om de hardware te sparen. JD kan software laden om hier mee om te gaan of je kunt de DSG bak softwarematig tunen en dan kan JD het maximale programma laden. Wat dit allemaal betekent is voor mij lastig om te omschrijven maar het komt er in de praktijk op neer dat de DSG bak vooraf aangepast is bij TVS Engineering in Varsseveld. Zij hebben aanpassingen gedaan voor het algehele comfort en duurzaamheid (zie: http://www.skodaforum.nl/forum/thre...neering-forummeeting.20606/page-6#post-327819) en de bak klaar gemaakt voor maximaal 350 Nm. Omdat de auto geen verdere aanpassingen heeft is voor ‘standaard’ chiptuning gekozen.
Aangekomen bij JD bleek de ECU van onze auto niet uitgebouwd te hoeven worden dus dat na een kort proefritje om te checken of alles aan de auto goed functioneerde kon de tuning gelijk geladen worden. Aansluitend met Mark van JD aan het stuur een testritje gemaakt en de boel was gelijk ‘spot on’. Alles liep meteen heel mooi vloeiend en de meetwaarden van de VCDS log’s bevestigden het beeld (ik ga af op de beweringen van de mensen die er verstand van hebben). De DSG bak gedroeg zich ook zoals het zou moeten dus alles was een dikke prima! Zelf ook even gestuurd en ik had ook geen op of aanmerkingen dus de klus was snel geklaard. Met drie kwartier was alles geregeld en kon ik weer naar huis, wel eerst afrekenen natuurlijk maar dat deed ik met een glimlach. Zeker omdat ik als 'vaste klant' nog een nette korting kreeg.
Tot nu toe nog te weinig gereden om uitgebreide rijervaringen te delen maar de eerste indrukken zijn erg lekker. Eventjes snel invoegen op de snelweg betekent rap weer gas liften want 160 km/h of harder in Nederland is onverstandig voor de portemonnee. De Superb Combi is natuurlijk een best grote en zware bak en qua gewicht voelt deze nu een stukje lichter. Onder deellast en zeker bij bebouwde kom snelheden gaf de boordcomputer mij hoop op een dalend brandstofverbruik in de toekomst. Dat zou mooi meegenomen zijn hoewel dit niet het uitgangspunt is.
Binnenkort meer!
De keus voor JD is voortgekomen uit een eerdere goede ervaring met deze tuner. Zie: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/oii-1-4-tsi-getuned-bij-jd-engineering.7486/
Ze hebben natuurlijk ook een uitgebreide ervaring wat ook wel een gerust gevoel geeft. Het wordt bepaald niet de eerste 1.8 t(f)si die ze onder handen nemen.
Omdat onze auto van DSG heeft moet daar rekening mee gehouden. De versnellingsbak is namelijk softwarematig voorzien van een koppelbegrenzer om de hardware te sparen. JD kan software laden om hier mee om te gaan of je kunt de DSG bak softwarematig tunen en dan kan JD het maximale programma laden. Wat dit allemaal betekent is voor mij lastig om te omschrijven maar het komt er in de praktijk op neer dat de DSG bak vooraf aangepast is bij TVS Engineering in Varsseveld. Zij hebben aanpassingen gedaan voor het algehele comfort en duurzaamheid (zie: http://www.skodaforum.nl/forum/thre...neering-forummeeting.20606/page-6#post-327819) en de bak klaar gemaakt voor maximaal 350 Nm. Omdat de auto geen verdere aanpassingen heeft is voor ‘standaard’ chiptuning gekozen.
Aangekomen bij JD bleek de ECU van onze auto niet uitgebouwd te hoeven worden dus dat na een kort proefritje om te checken of alles aan de auto goed functioneerde kon de tuning gelijk geladen worden. Aansluitend met Mark van JD aan het stuur een testritje gemaakt en de boel was gelijk ‘spot on’. Alles liep meteen heel mooi vloeiend en de meetwaarden van de VCDS log’s bevestigden het beeld (ik ga af op de beweringen van de mensen die er verstand van hebben). De DSG bak gedroeg zich ook zoals het zou moeten dus alles was een dikke prima! Zelf ook even gestuurd en ik had ook geen op of aanmerkingen dus de klus was snel geklaard. Met drie kwartier was alles geregeld en kon ik weer naar huis, wel eerst afrekenen natuurlijk maar dat deed ik met een glimlach. Zeker omdat ik als 'vaste klant' nog een nette korting kreeg.
Tot nu toe nog te weinig gereden om uitgebreide rijervaringen te delen maar de eerste indrukken zijn erg lekker. Eventjes snel invoegen op de snelweg betekent rap weer gas liften want 160 km/h of harder in Nederland is onverstandig voor de portemonnee. De Superb Combi is natuurlijk een best grote en zware bak en qua gewicht voelt deze nu een stukje lichter. Onder deellast en zeker bij bebouwde kom snelheden gaf de boordcomputer mij hoop op een dalend brandstofverbruik in de toekomst. Dat zou mooi meegenomen zijn hoewel dit niet het uitgangspunt is.
Binnenkort meer!