Superb 1.8 tsi DSG getuned bij JD Engineering

Neptukker

Forumguru
Dit weekeinde is onze Superb Combi 1.8 TSI DSG meegenomen richting JD Engineering in Lochem voor chiptuning. De standaard motor met een opgegeven waarde van 160 pk en 250 Nm is zeker geen straf maar iets extra is natuurlijk altijd lekker. JD geeft na tuning een (minimale) waarde van 210 pk en 340 Nm op.

De keus voor JD is voortgekomen uit een eerdere goede ervaring met deze tuner. Zie: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/oii-1-4-tsi-getuned-bij-jd-engineering.7486/
Ze hebben natuurlijk ook een uitgebreide ervaring wat ook wel een gerust gevoel geeft. Het wordt bepaald niet de eerste 1.8 t(f)si die ze onder handen nemen.

Omdat onze auto van DSG heeft moet daar rekening mee gehouden. De versnellingsbak is namelijk softwarematig voorzien van een koppelbegrenzer om de hardware te sparen. JD kan software laden om hier mee om te gaan of je kunt de DSG bak softwarematig tunen en dan kan JD het maximale programma laden. Wat dit allemaal betekent is voor mij lastig om te omschrijven maar het komt er in de praktijk op neer dat de DSG bak vooraf aangepast is bij TVS Engineering in Varsseveld. Zij hebben aanpassingen gedaan voor het algehele comfort en duurzaamheid (zie: http://www.skodaforum.nl/forum/thre...neering-forummeeting.20606/page-6#post-327819) en de bak klaar gemaakt voor maximaal 350 Nm. Omdat de auto geen verdere aanpassingen heeft is voor ‘standaard’ chiptuning gekozen.

Aangekomen bij JD bleek de ECU van onze auto niet uitgebouwd te hoeven worden dus dat na een kort proefritje om te checken of alles aan de auto goed functioneerde kon de tuning gelijk geladen worden. Aansluitend met Mark van JD aan het stuur een testritje gemaakt en de boel was gelijk ‘spot on’. Alles liep meteen heel mooi vloeiend en de meetwaarden van de VCDS log’s bevestigden het beeld (ik ga af op de beweringen van de mensen die er verstand van hebben). De DSG bak gedroeg zich ook zoals het zou moeten dus alles was een dikke prima! Zelf ook even gestuurd en ik had ook geen op of aanmerkingen dus de klus was snel geklaard. Met drie kwartier was alles geregeld en kon ik weer naar huis, wel eerst afrekenen natuurlijk maar dat deed ik met een glimlach. Zeker omdat ik als 'vaste klant' nog een nette korting kreeg.

Tot nu toe nog te weinig gereden om uitgebreide rijervaringen te delen maar de eerste indrukken zijn erg lekker. Eventjes snel invoegen op de snelweg betekent rap weer gas liften want 160 km/h of harder in Nederland is onverstandig voor de portemonnee. De Superb Combi is natuurlijk een best grote en zware bak en qua gewicht voelt deze nu een stukje lichter. Onder deellast en zeker bij bebouwde kom snelheden gaf de boordcomputer mij hoop op een dalend brandstofverbruik in de toekomst. Dat zou mooi meegenomen zijn hoewel dit niet het uitgangspunt is.
Binnenkort meer!
 

CDK

Forumguru
Fijn dat je ook na deze upgrade weer tevreden bent! Ik begrijp uit je verhaal dat je geen vermogensrun gedaan hebt na de tuning en dus geen uitdraai hebt, klopt dat? Waarom heb je dat niet gedaan?

Greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp je reactie Neptukker, maar als je later wel een probleem hebt, is zo'n uitdraai soms handig om op terug te kunnen vallen. Bijvoorbeeld als over een jaar de brandstofpomp wat kuren gaat vertonen, dealer zegt dan heel makkelijk 'dat komt door de tuning, en heeft ie al de tijd van de tuning gehad', uitdraai kan dan wat anders aantonen.
Het is maar een willekeurig voorbeeld.

Ik ga volledig mee in je reactie dat de 'precieze cijfers' van ondergeschikt belang zijn, maar de vorm van de grafieken zegt vaak veel meer. Om iets te zeggen over de vorm, moet je er echter iets van af weten, dus voor bij wijze van spreken een accountant is het makkelijker om terug te vallen op een getal: dat doet ie in zijn dagelijkse werk ook.
(ik weet dat je voldoende inzicht/kennis van de techniek hebt, dus de vergelijking met de accountant is absoluut niet persoonlijk bedoeld)
 

Rosinfield

† In Memoriam
En hoe zou die uitdraai daar dan enige rol in kunnen spelen? Die maakt de auto toch niet on- of minder getuned?
En als je een goede verstandhouding met je dealer hebt, zal die daar geen punt van maken.
 

CDK

Forumguru
Ik heb dat zelf net als jij, de mijne is op de de bank gedaan, vandaar mijn uitdraai, was benieuwd naar jouw reden, vandaar mijn vraag, je antwoord is helder, dankjewel!
 

Neptukker

Forumguru
.... is zo'n uitdraai soms handig om op terug te kunnen vallen. Bijvoorbeeld als over een jaar de brandstofpomp wat kuren gaat vertonen, dealer zegt dan heel makkelijk 'dat komt door de tuning, en heeft ie al de tijd van de tuning gehad', uitdraai kan dan wat anders aantonen.
Het is maar een willekeurig voorbeeld.

Mijn auto is niet nieuw dus van een kortere garantie voorzien. Verder heeft JD genoeg 1.8 t(f)si's op de bank gehad dat ik wel een goed beeld heb van de kromme's.
 

Neptukker

Forumguru
Zo'n kromme dus:
1.8-tfsi-120-160pk.png
 

MarcoO2

Forumguru
hm.... ik krijg weer kriebels als ik dit zie!

Vorige 1.8TSI met handbak had ik wel getuned, m'n huidige met DSG niet... misschien maar beter ook :D

Veel plezier ermee Neptukkert!
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield Bij bepaalde motorseries komt nog wel eens een probleem met de brandstofpomp voor. Het is dan niet zo dat er een heel precies aanwijsbaar probleem is, maar onder bepaalde omstandigheden kan de brandstofpomp dan net niet leveren, wat er van 'm verwacht wordt. Bij gewoon rijden merk je dan vaak niets, maar als je bij hoge snelheid gaat accelereren (je gaat bijv. bij 140 km/u nog eens vol op het gas), dan heeft ie moeite met oppikken, en reageert traag, en dat zie dan ook terug in dips in de koppel-toerenkromme. Het kan voorkomen dat het nu in orde is, maar over een half jaar het probleem wel optreedt. Als je dan de huidige koppel-toeren kromme naast een oude kan leggen toen het wel goed was, helpt dat om het probleem duidelijk te krijgen. De uitdraai op zich doet dus niets, maar door oud en nieuw te vergelijken, kan soms behoorlijk helpen om de oorzaak boven water te krijgen.
 

Noord26

Forumguru
Die grafiek is wel van minimale waardes hoor. Zeker met BP98 zit er nog meer en breder koppel in.

Mijn staat allemaal bij dat JD op maandag gesloten is overigens?
 

s-line

Forumguru
Klopt op maandag gesloten!
Nu nog even de katalysator uit de down pipe rammen/tikken heb je nog meer vermogen en loopt hij nog soepeler en pakt nog beter op!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Precies!

Bij mij ook, als je de motorkap opent zie je helemaal niks bijzonders, geen dikke luchtinlaat of andere modificaties. Ook geen dikke wielen, spoilers of turbodrukmeters op het dashboard.

Een sleeper heet dat tegenwoordig, geloof ik...
 
Bovenaan Onderaan