Stuur glad leder reinigen

tim_j

Senior Member
Goedemiddag,
Na verloop van tijd is het stuur van mijn O3 van mat leder naar glimmend zwart gegaan. Daarbij voelt en oogt het niet fris naar mijn mening.
Met regelmaat maak ik het schoon met een doekje waarbij het ‘viezige/plakkerige’ even weg is. Maar het blijft ook gewoon glimmen.

Hoe krijg ik dit het best weer netjes schoon zodat het weer net als nieuw wordt? De matte look.
Er zijn geen beschadigingen. En het type stuur is ‘glad’ niet het geperforeerde type.
 

Herperduin

Forumguru
Ik weet niet of het stuur daadwerkelijk echt leer is of niet. Als het echt leer is, kan je het schoon krijgen met leerzeep. Dit gebruiken ze ook voor zadels van paarden. Je moet er wel voorzichtig mee zijn want droogt snel uit daardoor. Daarna kan je het wel insmeren met leervet maar dan gaat het vaak weer beetje glimmen (eea afhankelijk van welk leervet je gebruikt).
Maar belangrijkste is weten of het echt of imitatieleer is.
 

Herperduin

Forumguru
Ik heb mijn stuur laatst met een Jumbo reinigingdoekje met citroen gedaan. Was daarna mooi glad en niet meer glimmend.
@Okki : precies goed maar wel pijnlijk dat ik van iemand in een ander merk (van zelfde familie) moet horen waar stuur in mijn eigen auto van gemaakt is. I love this forum:love:
 

ertromp

Forumguru
Nee echt mat en als nieuw is mijn ervaring. Ik gebruik een kwast om na inspuiten stuur even goed in te werken. Heb zelf geperforeerd stuur. Daarna met doek droogmaken
 

eriktv

Forumguru
Gliptone is erg fijn spul, mijn twaalf jaar oude Superb voelt en ruikt weer als nieuw als ik daarmee een rondje doe :thumbsup:. Ik gebruik 2-3x per jaar conditioner op al het leer (is nogal wat in een L&K…) en de reiniger vaak alleen op stuur, pook, handremhandvat.
 

haassie

Forumguru
Ossengal zeep werkt goed en goedkoop. Met een kwastje inmasseren en afdoen met een vochtig doekje en daarna een droge doek. Laatst eens wat bij stipt besteld en die matt interior cleaning doet ook goed zn werk. Mn stuur gedaan en kunststof delen, lekker opgefrist. Wel prijzig maar goed hij geeft die autos niet voor niets weg…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Herperduin

Forumguru
Resultaat van stuur gereinigd met Jumbo doekje. Link nog vlekje omdat het nog niet droog was maar geeft geen glanzend resultaat (boven lijkt het door het licht wel te glanzen maar in werkelijkheid niet echt).
IMG_1493-compressed.jpeg
 
Ik zou persoonlijk het stuur niet reinigen met supermarkt doekjes. Hier ga je na herhaaldelijk gebruik waarschijnlijk vlekken van krijgen. Doe dan een zachte zeep. Wil je het beter aanpakken koop dan een setje van gyeon (of een ander merk) deze is verkrijgbaar in mild of strong en heeft reiniger en conditioner. En je doet hier jaren mee.
 

Bijlagen

  • IMG_5234.png
    IMG_5234.png
    416,9 KB · Weergaven: 7

Sjoda Octaaf

Actief lid
Dit gyeon setje ook in beheer, prima setje. Tot ik er achterkwam dat het stuur geverfd was, de ringspot of de vorige eigenaar reed 10voor2 met witte knokkels. De reiniger deed zijn werk. Stuur werd redelijk tot matig Mat. maar de conditioner bracht weer licht glans erop.
 
Bovenaan Onderaan