Steeds terugkomende storing misfire cylinder 3/4

Jim1992

Nieuw lid
Hallo,

Ik zit met een steeds terug kerende storing en ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik heb vorig jaar december een Skoda Octavia uit 2011 Gekocht.

Na een lange rit terug begon het motorstoringslampje te branden. Na het uitlezen en nakijken van het onderhoudsboekje bleken de bougies er al 30000 km te lang in te zitten.

Ik heb deze vervangen en de auto liep weer al een zonnetje.

Na een paar dagen stond ik bij een stoplicht en begon de gehele auto te schudden. Op het dashboard brandde het motorstoringslampje en de EPC, verder zag je de toerenteller op en neer gaan en merkte ik dat de auto niet op alle cylinders liep.

Ik heb de auto uitgezet en weer gestart. Ik kreeg in het dashboard engine fault, workshop!

Toen ik de auto opnieuw startte liep die weer als een zonnetje en ook weer op alle cylinders. Ook liep de auto weer gewoon regelmatig.

Ik heb de auto toch even veilig neergezet en de ANWB laten komen. Deze konden niets vinden, resetten de storing en ik kon weer verder. Bij het uitlezen gaf de computer een misfire aan in cylinder 3 en 4.

Een paar dagen later kwam de storing echter terug op dezelfde manier.

Ook toen de ANWB laten komen, deze adviseerde mij de bougie kabels te vervangen.

Dit heb in de volgende dag gelijk gedaan.

Ook toen bleef de storing weg voor een paar dagen.

Helaas kwam de storing natuurlijk weer terug en heb ik de auto naar een skoda dealer gebracht. Deze hebben nogmaals de bougies vervangen, deze kwamen er volgens hun zwart uit. Ook troffen ze olie in de inlaat aan waardoor zij dachten aan ovale cylinder wanden.

Zelf wat onderzoek gedaan en hier en daar rondgevraagd. Blijkt dat het normaal is voor deze 1.2 liter motoren om daar wat olie te hebben.

In overleg met de verkoper de auto weer terug gebracht waarna hun monteurs naar de auto gekeken hebben. In de maand dat hij daar heeft gestaan kregen zij echter de storing niet terug. Wel hebben ze de accu vervangen omdat deze slecht was.

Auto weer opgehaald, garantie bijgekocht en weer begonnen aan de 200 km terug. Halverwege drukte ik de koppeling in. De auto vloog omhoog in de toeren. Als ik de koppeling intrapte maakte de auto meer toeren ipv geen. Ik kon wel gewoon schakelen.

Dit stopte na ongeveer een kwartier. Daarna nooit mee gebeurt.

Na een paar weken kwam de eerdere storing weer terug. Toen de bobine vervangen. Helaas viel dat buiten de garantie.

Dit hielp voor ongeveer 3 maanden maar nu komt de storing weer om de paar weken terug.

Ik heb zelf het idee dat het niet mechanisch is maar electronisch. Ook omdat de storing weg gaat als ik de auto opnieuw start.

Helaas ik de garantie nu ook weer afgelopen, al met al ben ik ongeveer 2000 euro kwijt aan garage kosten en heen en weer rijden.

Ik hoop echt dat iemand dit herkend en de oplossing heeft. Zeker omdat de auto verder heel goed loopt en erg goed rijd!
 

brepus13

Forumguru
Als je zoveel ellende hebt zou ik hem echt naar de dealer, of nog beter een VAG specialist brengen. Kost je weliswaar nog een keer geld maar daarna is je auto waarschijnlijk weer in orde!

Succes in ieder geval!
 

Rainesh

Forumguru
Voor de 1.2tfsi zijn er een aantal dingen
- gemodificeerde bougiekabels
- nieuwe versie bobine
- software update van motor + aanpassingsplaatje bij turbo
- ketting en kettingspanners.

Breng je auto naar een specialist, laat ook even je inlaat reinigen.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 
Bovenaan Onderaan