Standaard koplampen vervangen door model met xenon

Joske

Forumguru
ik ben er persoonlijk toch ook niet mee akkoord hoor.. die wis-wasinstallatie tot daar aan toe, dat zal niet de grootste ergernis opwekken maar een xenon zonder automatische hoogte-regeling vind ik not done. En ja idd, er zullen er zijn die na plaatsen van een xenon achteraf netjes de hoogte laten regelen en dit ook zullen doen na het vervangen van een lamp. Maar als ik nu zie hoeveel ik er op de baan tegenkom (met gewone halogeenlampen) waarvan er 1 of 2 lampen compleet verkeerd staan en hoe die me al verblinden... Wat moet dat dan niet zijn met xenon? Dan zie ik 2 dagen lang sterretjes ipv 2 min met halogeen.
 

kansberg

Forumguru
@Noord26: helemaal mee eens. Voor woon/werk rijd ik veel op onverlichte secundaire wegen en de 'retrofit' en aftermarket xenon-sets zijn direct te herkennen aan de verblinding die het geeft. Erg irritant.

Ik wil de aftermarket xenon sets niet afkraken want er zijn ook goede sets en, mits juist gemonteerd, geen verblinding geven. Maar vaak wordt het door de jeugd er in gebouwd en wordt er totaal niet op gelet hoe het lichtbeeld is.
 

Stewie

Senior Member
Het enige wat ik aan de bi-xenons irritant vond was dat ge door de verkeersborden verblind werd als je grootlicht aanhad op onverlichte wegen :D.

Voor de rest niets dan lof, het AFL systeem van VAG is super, jammer dat ik halogeen op mijn O3 heb.
 

cali05

Forumguru
Tja en dan krijg je van superskoda dit antwoord:

" Hello, you must have the xenon headlights. We are only shop, we don't know exactly".

:sterretjes::dankje::dankje:

Dus als iemand toch een antwoord heeft op mijn vraag dan houd ik mij aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Zoals ik al zei krijg je het niet zomaar aan de gang. Wat hun verkopen zijn de kale units en moet je alles nog voor kopen. Word dus alsnog een dure aangelegenheid. Helaas geen elsawin gegevens van de nieuwe Octavia tot op heden waar de schema's in staan maar vermoed dat ze anders zijn aangezien er automatische hoogteregeling op zit standaard met xenon en dan nog de vraag of het zijn met adaptive lights want dan word het weer anders vermoed ik.

@ertromp kan de schema's inzien
 

peterbaarlo

Senior Member

Pendragon

Forumguru
Ik heb ook aftermarket xenon zonder automatische hoogte-regeling gaat prima als je projector koplampen hebt. Groot verschil met reflector koplampen. Daarnaast zie ik ook regelmatig af fabriek met automatische hoogte regeling dat het veel te traag is. Bij hobbels zoals in de polder schijnen ze dan ook heel irritant. Alles heeft zijn beperkingen.
 

andrehj

Forumguru
erg gevaarlijk zo een setje. de 1200 opgegeven lumens zijn voor beide lampen samen..
Halogeen geeft 1200 - 1800 lumen (nieuw 2000) PER LAMP.
Inderdaad. En dan klopt de vorm van de lichtbron ook nog totaal niet met een originele H7 halogeenlamp, waardoor het lichtbeeld ook nog eens zeer slecht zal zijn.
Ik zou hier met een hele grote boog omheen lopen.
 

dj.verhulst

Forumguru
je heb ze in allerlei sterktes, ik zie nergens staan dat ze samen 1200 lumen geven in mijn huidige auto heb ik af fabriek LED hoofdlichten en moet zeggen dat werkt prachtig,, veel licht, omdat die lampen voor verschillende fittings te krijgen zijn, kan je altijd wel eentje krijgen die op het zelfde punt licht afgeeft.

ik zou juist geen Xenon aftermarket kopen of het moet een complete kit zijn,, heb al een koplamp kunnen vervangen omdat ie door het UV licht dof werd.
 

andrehj

Forumguru
je heb ze in allerlei sterktes, ik zie nergens staan dat ze samen 1200 lumen geven in mijn huidige auto heb ik af fabriek LED hoofdlichten en moet zeggen dat werkt prachtig,, veel licht, omdat die lampen voor verschillende fittings te krijgen zijn, kan je altijd wel eentje krijgen die op het zelfde punt licht afgeeft..
Af-fabriek LED dimlicht is niet te vergelijken met een aftermarket lampje! Dat is echt een compleet andere wereld. Denk alleen eens aan de onmogelijkheid om zo'n lampje te koelen! Deze twee zo vergelijken slaat helemaal nergens op.

En dan je tweede opmerking, "omdat die lampen voor verschillende fittings te krijgen zijn, kan je altijd wel eentje krijgen die op het zelfde punt licht afgeeft"

Een H7 gloeilamp heeft de gloeidraad precies in het midden zitten. Geef nou eens een voorbeeld van een H7 LED koplamp waar de leds precies rondom stralen op die plek.
Die zijn er dus niet.

Even ter vergelijking: Een H7 koplamp moet minimaal 1500 lumen aan licht geven. Er is geen LED lampje wat daarbij in de buurt komt. Vraag voor de gein eens aan @Pendragon : Hij is al erg lang op zoek naar LED lampjes om zijn dagrijlicht te vervangen. Dat lukt hem nog steeds niet goed en daar gaat het om een LED die slechts 460 lumen aan lichtopbrengst hoeft te geven...
 

Pendragon

Forumguru
Ik ben het met @andrehj eens, LED in de dimlichten lijkt me not done, gewoon omdat LEDs niet dezelfde vorm en straal hebben als een H7 lamp.

Wat betreft mijn LED verlichting voor DRL, dat gaat natuurlijk vooral omdat er Canbus problmenen zijn. Ook hier heb je wel veel verschil in lichtopbrengst. Ik heb nu voor mij en @nietje72 weerstanden besteld en ik krijg leds met iets meer lumen dan de 460 die standaard in de DRL zitten. Van mij mogen die DRLs ook wel iets feller dan de originele. Voor overdag onderaan de auto kan dat prima. Oh ja, wij hebben in onze Superbs ook Projectors ipv Reflectors, dat is al een groot verschil.
 

dj.verhulst

Forumguru
met deze heb je gelijk

2pcs-font-b-H7-b-font-font-b-120-b-font-font-b-LED-b-font.jpg




maar deze kunnen ze het brandpunt precies bepalen


1512-Cree-chip-50W-LED-HeadLight-Bulbs-5000K-12V-H7-led-high-power-1800-lumen-headlight.jpg




zoals je kunt zien zitten hier fans op de achter kant,, en zijn deze 1800 lumen , er zit ook een unit bij om het canbus om de tuin te leiden.

er is ook een behoorlijk prijs verschil tussen deze 2 LED lampen.

dus j
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb geen idee hoe het lichtbeeld is op de O3 ,, op mijn O1 had ik niet echt behoefte aan meer licht,, gewoon een set kwaliteit lampen erin met die mod voor de spanning en dan gingen ze jaren mee.
 

andrehj

Forumguru
met deze heb je gelijk


maar deze kunnen ze het brandpunt precies bepalen


1512-Cree-chip-50W-LED-HeadLight-Bulbs-5000K-12V-H7-led-high-power-1800-lumen-headlight.jpg




zoals je kunt zien zitten hier fans op de achter kant,, en zijn deze 1800 lumen , er zit ook een unit bij om het canbus om de tuin te leiden.

Ik begrijp niet hoe jij het lichtbeeld van bovenstaande lampjes, waarbij een LED slechts 1 kant uit schijnt gelijk wilt krijgen aan een H7 gloeilamp met een rondom schijnende gloeidraad....
Heb je trouwens ook een link of productnaam, zodat we van bovenstaande lampjes wat meer specs kunnen vinden?
 

Antera

Donateur
DEze verlichting zal nooit het juiste licht gaan geven. Het lampje moet idd rond schijnen en word door de reflector als een bundel gemaakt. met deze led kan het zo ook ogen op de foto's maar het lichtbeeld zal te wensen over laten alsmede het totale lichtbeeld op de straat
 

Gieliovd

Forumguru
Leuk spul die led lampen. Valt me mee de kosten. In Nederland zag ik ze voor €80 staan.

Vraag me af wat het lichtbeeld doet bij projector lampen waar rondom stralen wellicht minder belangrijk is.
 
Bovenaan Onderaan