Stabilisatorrubbers

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Even een vraagje, want of ik begrijp het niet helemaal, of ik had iets anders verwacht.

Vandaag contact met de dealer opgenomen. Ik heb het vermoeden dat mijn stabilisatorstang en/of rubbers de geest beginnen te geven ivm kraken/bonken bij het nemen van een drempel. Wil daar voor de zekerheid even naar laten kijken.

Bij het infomeren wat de kosten hiervan konden zijn kon men mij vertellen dat het vervangen van de rubbers € 360 zou kosten.

Na het telefoongesprek vroeg ik mij af of dit wel klopt. Aangezien een rubber weinig kost en ik verwacht niet dat ze meer dan een uur per kant bezig zullen zijn. Of zou het hier gaan om rubbers incl stang?

iemand een idee? Ik kom er uiteindelijk wel achter maar wellicht heeft iemand op het forum ervaring met de te verwachten ingreep.
 

CDK

Forumguru
Almere - Breda is nogal een eindje, anders zou ik zeggen laat dat lekker door @Antera doen, die kan en wil het vast voor minder doen.....
 

AGTon

Forumguru
Is iets meer dan een uurtje rijden, daar heb ik geen problemen mee als het loont :)
Maar zijn dat normale prijzen voor alleen de rubbers? Ik heb trouwens helemaal geen idee of er wel wat mis is of dat het aan mijn ligt.
 

Joske

Forumguru
er zitten natuurlijk wel her en der wat rubbers daar in die ophanging é :)

het zou interessant zijn om exact te weten om welke rubbers het gaat.
 

AGTon

Forumguru
Ik denk het rubber dat kraakt Joske, dat zegt denk ik wel genoeg over mijn technische kennis :)
 

CDK

Forumguru
Ik heb Mark / @Antera een appje gestuurd, hij zal wel reageren verwacht ik ;)
Of 360,- een normale prijs is durf ik je niet te zeggen, het klinkt duur in elk geval ;)
 

ElScorpione

Forumguru
Ik krijg sowieso de indruk dat onderhoud bij Skoda erg duur is in vergelijking met andere merken. Laat ze anders eens specificeren wat er precies in dat bedrag zit. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
 

Joske

Forumguru
ik heb destijds de rubbers van de achterste draagarmen laten vervangen bij mijn Fabia (zelfde onderstel) voor de prijs van 180-200 euro. Waarbij (uiteraard) de grootste kost arbeidskost was natuurlijk. Dit bij een officiële dealer.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik vergelijk in deze met Opel, aangezien mijn vorige auto een Astra 1.9 CDTI was en de kosten voor onderhoud die ik daar heb gehad vele malen lager waren dan nu bij mijn Skoda het geval is. Kan ook aan de dealer hebben gelegen, die in mijn geval erg meedacht en de kosten binnen de perken hield.
 

AGTon

Forumguru
Dealer is in de meeste gevallen wat duurder dan de niet dealer. Dat accepteer ik zonder probleem aangezien het mijn keuze is om naar de dealer te gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kosten voor onderhoud wel mee vind vallen bij de dealer ( tot nu toe) in vergelijking wat ik bij een niet dealer kwijt was.

Als ik echter reken op ongeveer €60 per uur arbeidsloon, hij is 2 uur bezig met de klus en wat materiaal er bij dan kom ik nooit niet op de € 360 uit.

Het is natuurlijk ook speculeren over lucht, ik moest dan maar even doorvragen :)
 

AGTon

Forumguru
Haha, als dat zo zou zijn dan stapte ik meteen richting de collegebanken voor een omscholing :)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk niet dat de monteur die 100 euro 1 op 1 doorbetaald krijgt ;)

Ik krijg die 83 euro ook niet 1 op 1 doorbetaald (helaas) :pieker:
Net nog even wat gegoogled op dit onderwerp en vond toen onderstaande stukje (op het forum van Radar) wat een hoop opheldert over het uurtarief (artikel stamt uit 2005 overigens, prijzen zullen inmiddels wel gecorrigieerd zijn):

Door Gert te Lintelo

Verdienen automonteurs tegenwoordig echt zo veel?
Nee, de lonen zijn niet meer gestegen dan bij andere beroepen.

Maar waarom staan er dan uurtarieven tussen de 50 en 75 euro op de nota?
Dat is vanwege andere bedrijfskosten. De monteur kost veertig tot zestig procent van het werkplaatstarief.

Dat glaspaleis van u langs de ringbaan betaal ík dus, via de
werkplaatsnota? De showroom is meestal niet doorberekend. De werkplaats wel, die bevindt zich op dezelfde dure bouwgrond, evenals de parkeerruimte. Vergeet verder de energienota niet, en de bouw- en inrichtingskosten.

Maar een monteur verdient toch geen zestig procent van het
werkplaatstarief? Met één monteur per klus ben je er niet. Bij een dealer moet die monteur per jaar gemiddeld tien dagen op cursus. Een collega neemt dan zijn werk over. Dat geeft dubbele loonkosten. Bijkomend probleem is de wisselende drukte, waardoor je regelmatig verloren uren hebt. En dan de receptionist en de boekhouder: die staan niet op uw rekening, maar houden wel hun hand op.

Waarom zijn die zogenaamde vrije garages goedkoper?
Die bedrijven zitten doorgaans op goedkopere locaties, hebben geen duur pand en geen verplichtingen aan een importeur. Ze hebben vaak minder personeel en dus minder verloren uren. Meestal doet de baas de dagelijkse boekhouding en is er geen receptionist. Tel uit je winst!

Waarom is het werkplaatstarief voor verwante merken, zoals Fiat en Lancia,
of Volkswagen en Audi meestal verschillend? Luxere merken hebben vaak meer techniek in huis, al zal een dure VW niet complexer zijn dan een goedkopere Audi. Je betaalt dus vooral extra vanwege het merk.

Wat kost nou helemaal dat gereedschap?
Vergis je niet: een gereedschapwagentje voor een monteur zit zo op 1.500 euro. Nog veel duurder is de diagnoseapparatuur. De apk-verplichte viergastester zal rond de 14.000 euro kosten. Het ding moet jaarlijks worden geijkt, dus ook dat geeft een vette rekening.

Wat valt er bijvoorbeeld onder die milieutoeslag?
Wettelijke voorschriften maken het werkplaatstarief zo’n tien tot vijftien procent hoger. Een oliedichte vloer, de opslag van accu’s en afgewerkte olie volgens strenge voorschriften, het moet allemaal worden betaald. Vergeet ook niet de kosten voor vergunningen en andere bureaucratische rompslomp.

Verandert er nog wat aan die werkplaatstarieven?
Sommige dealers hanteren uiteenlopende tarieven. Eenvoudig werk, zoals olie verversen en een uitlaat vervangen, kost 50 euro per uur, exclusief btw. Meer vakmanschap eisende reparaties zitten op 65 euro. Voor diagnoses heb je tegenwoordig bijna een hts’er nodig. Tarief: 75 euro per uur.

Maar er wordt dus goed verdiend met die werkplaatstarieven?
Dat wordt vooral voor dealers steeds moeilijker, niet alleen vanwege de nog steeds toenemende kosten, maar ook door de ‘fastfitters’, die lagere personeels- en huisvestingskosten hebben.

Werkplaatstarieven (uurtarief, excl. BTW)
Porsche, Pon, Leusden: € 85,-
Volkswagen/Audi, Dago, Doetinchem: € 65,-/€ 71,50
BMW/Mini, Ekris, Arnhem: € 79,50
Skoda, Hegeman, Arnhem: € 55,-
Ferrari/Jaguar, Kroymans, Hilversum: € 80,-/€77,50
Fiat/Lancia, Kuijer, Veenendaal: € 60,50/€ 64,90
Peugeot, Nefkens Oost, Arnhem: € 63,63
Toyota/Lexus, Tiemens, Arnhem: € 65,- /€ 70,49 Volvo, Henk Scholten, Arnhem: € 59,-/€ 68,- (afhankelijk van soort werk)

Onafhankelijke bedrijven
Peugeot, Arissen, Barneveld: € 35,-
Porsche, Motron, Renkum : € 52,-
Volvo, TFH Occasions, Velp: € 57,-
Diverse ‘universeel’ garages: € 45,- tot € 52,50

De antwoorden kwamen tot stand uit diverse gesprekken met vertegenwoordigers uit de garagewereld. De belangenorganisatie Bovag weigerde iedere medewerking aan dit artikel, vanwege mogelijk botsende belangen van haar leden
 

peterrapid

Forumguru
Heel duidelijk @Bakkertje :thumbsup: maar blijft een hele hap uit een normale persoon zijn maandelijks budget zo een onderhoud. Nu kan ik nog niet klagen over technische kennis dealer (alhoewel) maar het valt mij wel op hier als ik wat verhalen lees dat zelfs bij de officiële dealer niet altijd de juiste kennis is om problemen op te lossen en er nogal veel naar de importeurs wordt gebeld door de dealers. Als jij dan natuurlijk een onderhoud hebt laten doen en er is vlak erna een probleem dan is dit wel balen natuurlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Daar heb je helemaal gelijk @peterrapid en daarbij mag je verwachten dat als je dan 100 euro per uur betaald (waar ook opleiding en vervanging tijdens opleiding inzit) dat de monteur ook voldoende geschoold is om je probleem op te lossen.
Mijn ervaring is dat er vaak simpelweg vervangen wordt en dat dat vaak tot onnodig hoge kosten leidt. Het echte "meesterschap" is vaak ver te zoeken bij de grote garage bedrijven.
 
Bovenaan Onderaan