Spriet dakantenne vervangen

Oh jee, wat miserie.
Op parkeerplaats heeft/hebben iemand de staafantenne op het dak van m’n Yeti afgebroken, er stak nog een centimeter of 10 uit. M’n Yeti, uit 2016, heeft een Swing radio met DAB+, en FM, de versie met aan beide zijden van het display 3 drukknoppen.
Ik heb geprobeerd die nog aanwezige 10cm eraf te schroeven en dat lukte min of meer, er bleef een roestig M6 draadeind met schroefgleuf uit het plastic steken.
Bij car audio center een vervangende FM/DAB+ antenne aageschaft aan 15Euro. Die past op het roestige M6 draadeind. Maaaaar, het uitstekende stuk M6 draadeind is langer dan de holte in de voet ven de verse antenne, en, het contact laat te wensen over, waarschijnlijk vanwege de roest. De ontvangst is zwak, nog slechts een fractie van wat het was.
Dan sta je voor het dilemma draadeind (proberen te) ontroesten en inkorten, of, draadeind proberen alsnog eruit te krijgen via een kruipolie en inwerktijd behandeling.
Dat ontroesten kan lukken met een dremel of proxxon tolletje en koper- of staalborsteltje, dat inkorten wordt lastiger, gaan zagen met een ijzerzaag op het dak van je auto… hmm, als het per sé moet, het kàn, veel lappen en karton enzo ter bescherming van de lak, maar, het blijft wat link.
Met de kruipolieweg heb ik in z’n algemeenheid heel aardige ervaringen opgedaan, zolang je tenminste geen haast hebt. Heb tot nu toe zo’n 95% van de vastzittende c.q. geroeste schroefdraden op die manier los gekregen. OK, soms pas na een dag of drie inwerktijd, maar het kwam los.
Nou, dit keer is dat mislukt. Na wel vier dagen inwerktijd, met een keer of vijf, zes per dag opnieuw kruipolie eraan en het mooie warme weer, niks loskomen. Het eindresultaat: de schroefbus met M6 binnendraad in het plastic van de antennevoet, draait mee met het draadeind en dat is precies wat je niet wil. De bus is losgescheurd van het binnenwerk in het plastic, wat dat binnenwerk ook mogen wezen. Ik vermoed een antenneversterker voor de VHF-band, en dan is waarschijnlijk daar, in het plastic, de boel losgescheurd.
Moet dus iets nieuws voor komen, en ik vrees dat daarvoor ‘de hemel’ van m’n Yeti minstens voor een deel los moet. En, de vraag hoe dat zit met de FM en DAB antenne. De FM antenne, da’s duidelijk, dat is de spriet op het dak. Maar voor de DAB+ wordt het een ander verhaal, dat kàn met dezelfde spriet, maar, bij nogal wat autos wordt daarvoor de acher-, of voorruituitverwarming gebruikt, of geplakt op voor- of zijruit via een smoorspoelen/condenstoren en impedantiecorrectie netwerkje. Lijkt slim, maar het valt doorgaans tegen.

Ik zou graag willen weten hoe dat zit met respectievelijk bij mijn 2016 Yeti Joy met FM/DAB+ Swing. Zit daar een gecombineerde FM/DAB+ antenne in al dan iet met ingebouwde antenneversterker en zo ja, wordt die ‘fantoom’ gevoed of via een apart 12V spoortje? En, hoe lastig kom je daar bij, oftewel, dat hemeltje loswerken, hoe lastig is dat? Is daar iemand van de lezers al ooit mee bezig geweest?

Met vriendelijke groet,

Feike-Zuid
 

Pindasaus

Forumguru
Eentje van de sloop halen incl. voet? Je kan oefenen op de sloopauto als je de antennevoet daar zelf demonteert, dan maak je geen schade aan je eigen auto. :D

Het is niet moeilijk. In dit filmpje kan je zien hoe het moet en welk gereedschap je nodig hebt.

Het type antenne zou naast DAB+ ook af kunnen hangen van of de auto de optie 'bluetooth telefoonvoorbereiding' heeft, oftewel een car kit.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan