Spontaan EPC melding

WN4401

Lid
Hoi!

Ik zit met een probleem met mijn Fabia I uit 2001 waar ik niet veel van af weet. Eergisteren tijdens de vroege ochtendrit naar de zaak voegde ik in op de N-weg bij Alphen a/d Rijn in z'n 3 en gaf dus gas (duh..) en opeens zag ik op mijn dashboard het EPC lampje opspringen en weg vermogen... Gelijk naar de vluchtstrook en daar geprobeerd te herstarten maar dit kon pas na 2 minuten want dan pas kreeg ik hem weer aan de praat. Wel liep de auto vanaf dat moment in noodloop en dit bleef ook zo toen ik later op de dag naar huis ging. Ik mocht blij zijn met gemiddelde snelheid 80-100 km/u.

Na aankomst thuis door een kennis laten uitlezen maar er waren geen foutcodes... heel raar dit.

Vanochtend moest ik weer met de auto even weg en nadat de motor op temperatuur kwam kreeg ik gelijk weer een EPC melding en hoppa weer in de noodloop.

Recent en dan heb ik het over de afgelopen 4 weken zijn de bougies vervangen en ook de temperatuursensor. Ook was het gasklephuis gereinigd (die was aardig vuil) alleen de kerel die het voor mij deed zei dat het niet nodig was opnieuw in te leren omdat deze het zelf doet.

Het lijkt er dus op wanneer de auto vanuit een koude start (bij een koude motor geen problemen) op temperatuur begint te komen dat de wagen een verkeerd signaal krijgt.

Wie weet mogelijk wat er aan de hand is aan de hand van mijn verhaal?

Groetjes Melvin
 

Spierings

Forumguru
Na het reinigen van de gasklep is het altijd aan te raden om deze in te leren.

Met wat voor apparatuur is deze uitgelezen, bij universele apparatuur krijg je niet altijd alle storingsdienst..
 

WN4401

Lid
Na het reinigen van de gasklep is het altijd aan te raden om deze in te leren.

Met wat voor apparatuur is deze uitgelezen, bij universele apparatuur krijg je niet altijd alle storingsdienst..

Dat zal waarschijnlijk een universeel ding zijn geweest..
 

Spierings

Forumguru
Dan heb je toch kans dat er toch een storing in zit maar niet herkend is...

Zou gokken op de toerentalsensor...
 

WN4401

Lid
Dan heb je toch kans dat er toch een storing in zit maar niet herkend is...

Zou gokken op de toerentalsensor...

Dankje voor je snelle reactie.

Zou de toerentalsensor verband houden met het spontaan afslaan na een koude start als de motor eenmaal op temperatuur komt en dan in de noodloop slaat als ik hem opnieuw start?. Ik heb een AQW motor. Waar zou ik de sensor hierop kunnen vinden?

Groetjes Melvin
 

Spierings

Forumguru
Als die geen signaal geeft zal de motor niet lopen..

Laat hem eerst maar eens met goede apparatuur uitlezen...
 

Spierings

Forumguru
Ik verwacht niet veel van een tester €200...
Zelf met een dure Bosch tester kun je niet alle storingen uitlezen..

Laat hem eens uitlezen door een originele tester, vagcom of vcds...

Beter nog een keer uitlezen, en kijken of er dan wel een storing naar voren komt dan gokken wat het probleem kan zijn...
 

WN4401

Lid
Ik verwacht niet veel van een tester €200...
Zelf met een dure Bosch tester kun je niet alle storingen uitlezen..

Laat hem eens uitlezen door een originele tester, vagcom of vcds...

Beter nog een keer uitlezen, en kijken of er dan wel een storing naar voren komt dan gokken wat het probleem kan zijn...

Ik zal je advies opvolgen en in Zoetermeer e.o. op zoek gaan naar een vagcom/vcds uitlezer. Ik laat weten wat daar uit komt.
 

Spierings

Forumguru
Als je helemaal niks gevonden krijgt dan kun je hem altijd nog door een dealer laten uitlezen..

Als ze hem er dan toch aan hangen. Laat dan ook je gasklep inleren..
 

Cordoba

Forumguru
Ik verwacht niet veel van een tester €200...
Zelf met een dure Bosch tester kun je niet alle storingen uitlezen..

Laat hem eens uitlezen door een originele tester, vagcom of vcds...

Beter nog een keer uitlezen, en kijken of er dan wel een storing naar voren komt dan gokken wat het probleem kan zijn...

Mijn ervaring is dat specifiek VAG-gerichte uitlezers wel degelijk alle foutcodes vinden, ik heb het zelfs al gehad dat ik 2 foutcodes vond, waar de dealer er maar 1 vond. (ik heb ook een vergelijkbaar apparaat) Het prijsverschil komt vooral omdat je geen instellingen en dergelijke kunt veranderen, en dat je dus ook dat stuk software mist. Wat wel het probleem zou kunnen zijn is dat Melvin nog een echt Skodablok heeft en geen VW-blok.

Als je naar een dealer gaat, zou ik in elk geval Versluis mijden als de pest: ben er ooit geweest, chefmonteur was 2 uur bezig geweest om de auto uit te lezen, kreeg het niet voor elkaar. Vervolgens maar naar de Seat-dealer gereden en daar was het binnen 5 minuten gepiept.
 
Laatst bewerkt:

WN4401

Lid
Als je naar een dealer gaat, zou ik in elk geval Versluis mijden als de pest: ben er ooit geweest, chefmonteur was 2 uur bezig geweest om de auto uit te lezen, kreeg het niet voor elkaar. Vervolgens maar naar de Seat-dealer gereden en daar was het binnen 5 minuten gepiept.

pfoee.. Ik las het net op tijd. Ik wilde al naar Versluis gaan maar dat laat ik nu wel zitten. Van der Velden Volkswagen Zoetermeer ervaring mee?
 

Stinger

Actief lid
pfoee.. Ik las het net op tijd. Ik wilde al naar Versluis gaan maar dat laat ik nu wel zitten. Van der Velden Volkswagen Zoetermeer ervaring mee?

Of iemand zoeken die een originele VCDS kabel heeft (prijs technische gunstiger). Het in leren van een elektronische gasklep is niet zo lastig. Zie deze youtube film:

.

U bent bij mij ook van harte welkom uiteraard.
 

Cordoba

Forumguru
pfoee.. Ik las het net op tijd. Ik wilde al naar Versluis gaan maar dat laat ik nu wel zitten. Van der Velden Volkswagen Zoetermeer ervaring mee?

Ik heb er wel eens onderdelen gehaald, ben niet heel enthousiast over het bedrijf, maar in elk geval een veel betere keus dan Versluis (zijn volgens mij ook officieel servicepunt). De Seatdealer waar ik destijds terechtkwam, is voortgekomen uit VanderVelden Volkswagen Zoetermeer (Seat-dealerschap is kort na de crisisjaren gestopt, voor mij niet helemaal duidelijk of dit alleen een financiele oorzaak had - lees naderend faillissement - of dat er nog andere redenen waren.
 

WN4401

Lid
Ik heb er wel eens onderdelen gehaald, ben niet heel enthousiast over het bedrijf, maar in elk geval een veel betere keus dan Versluis (zijn volgens mij ook officieel servicepunt). De Seatdealer waar ik destijds terechtkwam, is voortgekomen uit VanderVelden Volkswagen Zoetermeer (Seat-dealerschap is kort na de crisisjaren gestopt, voor mij niet helemaal duidelijk of dit alleen een financiele oorzaak had - lees naderend faillissement - of dat er nog andere redenen waren.

Ze zijn een officieel servicepunt ja. Helaas kunnen ze pas op z'n vroegst 3 februari tijd maken...

Is er niet iemand in de regio Zoetermeer met VAG/VCDS en die het voor een prijsje wilt uitlezen?? ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb alleen een vergelijkbaar uitleesapparaat als wat er al gebruikt is. Maar VdV heeft pas volgende maand tijd, alleen voor uitlezen? :nailbiting: Eerlijk gezegd lijkt dat er meer op als of ze je niet als klant willen. Volgens mij is er ook nog een topic met mensen die VCDS hebben en dit eventueel ook voor forumleden willen gebruiken. Ik zou dus of even naar dat topic zoeken, of een andere Vagdealer in de regio bellen (ik weet niet welke plaatsen handig zijn voor je). Ik las dat je op de N11 bij Alphen pas een probleem had bij het invoegen, dus neem aan dat je vaker in die regio komt, dan is Toon van Eijck (oud-dealer, nu servicepunt) in Bodegraven eventueel ook een optie.
 

Spierings

Forumguru
Gewoon langsrijden, meeste dealers hebben toch ook gewoon een express service voor mensen met kleine probleempjes. Het is toch niet zo dat je een complete diagnose wilt, slecht uitlezen...
 

Stinger

Actief lid
Gewoon langsrijden, meeste dealers hebben toch ook gewoon een express service voor mensen met kleine probleempjes. Het is toch niet zo dat je een complete diagnose wilt, slecht uitlezen...
Helaas stel de express service van VAG niet zoveel voor. Lampje vervangen, vloeistof bijvullen, winter/zomer inspectie zal geen probleem geven. Meneer wilt zijn elektronische gasklep op nieuw in leren. Grote kans dat er een aparte afspraak moet worden gemaakt. Het zal erg complex en tijd rovend zijn als toelichting ("extra" gemakkelijk geld verdienen) van de werkplaats receptie.

Is er niet iemand in de regio Zoetermeer met VAG/VCDS en die het voor een prijsje wilt uitlezen?? ;)
U bent van harte welkom in de regio Amsterdam ;).
 

Spierings

Forumguru
@Stinger het gaat de topicstarter meer om uitlezen met goede apparatuur ivm stilvallen dan het inleren van de gasklep...

Gasklep heeft hij zelf gereinigd en van daaruit was het advies om deze in te leren..

Express service stelt niet veel voor maar even een storing uitlezen doen ze meestal wel.. zeker als je zegt al een paar keer stilgevallen te zijn.. is maar net hoe je het brengt...
 

Cordoba

Forumguru
Overigens als het probleem alleen is ontstaan doordat de gasklep niet is ingeleerd, dan is het rond 3 februari waarschijnlijk ook niet meer nodig: het systeem is wel zelflerend, maar dit gaat steeds met kleine beetjes, dus over een maand kan ie best zover hersteld zijn (als er geen andere oorzaak is). Overigens is ook het inleren van een gasklep een paar minuten werk, dat maakt niet heel veel verschil met alleen uitlezen.
 
Bovenaan Onderaan