SOH accu pakket Superb PHEV

hallo, wij staan op het punt een Superb 3 PHEV uit 2020 te kopen met 60.000 km op de teller. Dealer onderhouden. Te koop bij een universeel bedrijf. Nu heb ik navraag gedaan mbt soh accu maar dat kan men daar niet uitlezen.

Ik heb drie vragen:

Wat is een reeele degeneratie voor een auto met deze cijfers? En hoelang mag je verwachten dat zo een accu meegaat?

Hoe kun soh uitlezen? Skoda Utrecht doet het gewoon niet. “Nee meneer deze vraag hebben we nog nooit gehad”.

Wat zou het kosten deze te vervangen? Ik lees €3000,- en dat is wel een behoorlijk bedrag.

wie heeft er ervaring met dergelijke auto’s.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Misschien dat je met een app als CarScanner, en de juiste OBD dongle de SOH kunt uitlezen.
Dat lukt bij vrij veel EV's, maar of een PHEV die data ook kan laten zien??
Heb je al een proefrit gedaan, en zo ja, hoe ver kwam je alleen op stroom?
Als de fabriek meldt dat je 60 km op de accu kunt rijden, dan zou je na ~30 km zo'n 50% kwijt moeten zijn, wat het meer is (mag zijn) is jouw keuze/onderhandelingsruimte.
 

Tees

Donateur
Ik weet t niet specifiek voor deze auto, maar recent zijn er de nodige verhalen dat de degradatie van EV-accus (en waarom zou een PHEV heel anders zijn?), enorm meevalt, veel lager dan verwacht of gevreesd. Degredaties van <10% na 200.000 km worden genoemd. Dat is natuurlijk wat anders dan de kans op defecte cellen, dat is veel vervelender omdat dat acuut een probleem kan opleveren.
 

Tees

Donateur
Tsja, dingen gaan gewoon af en toe kapot...er zit altijd een bepaalde tolerantie in een productieproces, en als je pech hebt, heb je net een onderdeel (accucel in dit geval) dat aan de rand van die toleranties zit, en daarmee eerder kapot gaat dan gemiddeld.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn Passat GTE heeft er inmiddels 146000 km opzitten, accu is iets van 82 %
In de dagelijkse praktijk kom ik bij mooi weer nog steeds zo’n 38 kilometer ver (zonder verwarming). Dat was ook al toen we hem net hadden en er pas 85000 kilometer op de teller stond.

De superb heeft een grotere accu (13 ipv 10 kWh) dus met een superb zou je zo’n 45 km volledig elektrisch moet kunnen halen lijkt me. Dat kan hier vast iemand bevestigen?

Mijn auto wordt dagelijks tot 100% opgeladen vanaf dag 1.
 
Ander onderwerp,… maar ik lees wel er nogal wat softwarematige meldingen/storingen zijn. Klinkt dat bekend?
 

Bakkertje

Forumguru
Wel meneer, wen er vast maar aan want die vraag ga je steeds meer krijgen......
Je moet bij een dealer ook wel de juiste vraag stellen. Je zou kunnen vragen om een accu health certificaat. Of vragen of de capaciteit nog binnen de toleranties van de garantie valt. Dat zijn meer de vragen die een dealer snapt.
 

EdK

Forumguru
@Bakkertje een klant is in meeste gevallen een leek.
Maw als jij als techneut de klant niet begrijpt dan moet je verder vragen wat hij bedoeld en zodra klant en techneut mekaar begrijpen dan is de spraakverwarring in de toekomst ook weg.

Wij krijgen bij klanten ook wel eens omschrijvingen van een storing waar je in eerste instantie geen touw aan vast kunt knopen.
Maar door verder te vragen aan de hand van hun verhaal blijkt het soms (vaak) opeens het probleem heel anders te zijn dan je in eerste instantie uit hun verhaal opmaakt

Dus ja het antwoord van die dealer is mijn inziens niet echt het juiste antwoord !
En had hij dus door moeten vragen !
En zodoende gaat hij dus deze vraag steeds meer krijgen....... en zonder doorvragen misschien nog wel verkeerde conclusies eraan plakken..
 
Bovenaan Onderaan