Sleutel gaat na een paar minuten volledig uit, en werkt dus niet meer.

PD1LOI

Lid
Het lijkt erop dat bij het vervangen van de batterij een onderdeel eruit is gevallen. Zou iemand mij kunnen vertellen wat hier voor onderdeeltje hier geplaatst moet worden. En is dit te repareren? Hier zijn de verschillen te zien, Het rode pijl geeft aan waar ik wat mis. Ik heb 2 de zelfde sleutels bij deze auto.
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-04 om 15.18.00_9f8c1c50.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-04 om 15.18.00_9f8c1c50.jpg
    391 KB · Weergaven: 52
  • Afbeelding van WhatsApp.jpg
    Afbeelding van WhatsApp.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 57

Pindasaus

Forumguru
Op uiterlijk valt niet te zeggen wat het precies is. Heb je het onderdeeltje nog? Zo ja, dan kan je het weer (laten) solderen. Zo nee: het is mogelijk om het onderdeel van de andere sleutel te desolderen en met een componententester te testen. Het lijkt me dan echter makkelijker om een andere sleutel te kopen. Gooi de oude sleutel niet weg, buiten het printplaatje kan ergens een chip zitten voor de startonderbreker.
 

PD1LOI

Lid
Het lijkt erop dat bij het vervangen van de batterij een onderdeel eruit is gevallen. Zou iemand mij kunnen vertellen wat hier voor onderdeeltje hier geplaatst moet worden. En is dit te repareren? Hier zijn de verschillen te zien, Het rode pijl geeft aan waar ik wat mis. Ik heb 2 de zelfde sleutels bij deze auto.
Het onderdeeltje is helaas niet meer aanwezig, maar lijkt een smoorspoeltje te zijn zo te zien. Maar zeker weten doe ik het niet. Het werkt wel! Maar nog geen meter van de auto.
 

EdK

Forumguru
En als je een spoeltje zelf wikkelt en er op soldeert ?
Word dan je bereik groter ?
Hij is toch al stuk dus erger kan het niet worden ....
 

Tees

Donateur
Lijkt me idd een spoeltje van t een of ander. Nog wel een uitdaging om dit soort kleine componenten netjes te solderen, maar als je daar kundig in bent, dan kan je ook wel een gokje wagen qua soort spoel toch?
 
(Datasheet van de transmitter: https://media.digikey.com/pdf/data sheets/atmel pdfs/u2741b.pdf) Het lijkt erop dat de koppeling van de antenne in de Skoda sleutel net iets anders zit dan in figure 5 van de datasheet. Voor het vinden van de juiste component is wat forensisch werk nodig... Als je koperdraadjes kunt zien, dan is het zeker een rf spoeltje. Het spoeltje koppelt de transmitter aan de antenne, (en zorgt daarbij voor de noodzakelijke elektrische aanpassing). Dat verklaart dat de sleutel geen sterk signaal meer uitzendt. De antenne zelf is dat koperspoor rondom de printplaat, dat waarschijnlijk aan de onderkant verderloop naar de missende component.
Afgaande op de foto denk ik dat de afmeting 0805 is (ca 2.1 x 1.5 mm). Dan nog de waarde meten of goed inschatten...
Die spoeltjes kun je gewoon kopen. Zelf maken lijkt me niet zo'n goed idee.
En als je geen SMD componenten kunt/wilt solderen zou je eens bij een oosterse webwinkel kunnen kijken voor een nieuw zenderprintje. Of je vcds nodig hebt voor het inleren van de ontgrendeling weten andere forumleden wel... Wel je eigen behuizing houden want daar zit de transponder voor je startslot in!
 

PD1LOI

Lid
Hier kan ik verder mee,bedankt voor de info.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Zolang je geen andere / nieuwe transponder voor de startonderbreker gaat gebruiken ben je daarvoor geen VCDS voor nodig.
Ergens in het verleden heb ik hier volgens mij een topic over gepost.
Volgens mij ook beschreven hoe met behulp van advies van andere forumleden de ontgrendeling opnieuw kon worden gekoppeld.

Gevonden,
Nieuwe sleutel met chip koppelen.

Overigens, bij een eventuele sleutel uit het oosten goed letten op typenummers en de frequenties.
De shop waar ik het in 2018 besteld heb is niet meer actief.

Bij Ali uit het oosten is Deze nog wel actief, maar heb natuurlijk geen kijk op de specificaties van jouw sleutel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Zit met een half oog p dit forum, met de andere helft FP3 van de F1 te kijken en zie nu dat ik iets nog niet heb uitgelegd.
De transponder van de startonderbreker zit in het vaste deel van je sleutel, daar waar de sleutelbaard in is bevestigd.
Dus mocht je een andere passende chip volgens jouw specificaties kunnen vinden, bevestig dan het nieuwe gedeelte met AB chip op de oude transponder en baardhouder.
 

PD1LOI

Lid
Ik ga het onderdeeltje bestellen, kan gewoon hier in NL. Solderen moet niet echt een probleem zijn.
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-07 om 09.12.12_5522ea9a.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-07 om 09.12.12_5522ea9a.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 13
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-07 om 09.12.12_bd51ad18.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-07 om 09.12.12_bd51ad18.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 13
Bovenaan Onderaan