Slechte ervaring met dimlicht Fabia II

Kogamyata

Senior Member
Hallo Canon Eye,

Rijd jij veel in 't donker op onverlichte 80 km wegen met veel tegenliggers. Ik weet niet waar je woont, maar anders zou je 'n keer in 't donker de weg langs de Zuid-Willemsvaart van Helmond naar Den Bosch moeten rijden vice-versa. Dan word je vanzelf wakker! Het zit vol opticiëns.
Positieve groeten van Joop.
 

Noord26

Forumguru
@Helmond42: dat is een veel voorkomend traject voor mij langs Veghel, maar ik weet nog steeds niet wat je bedoeld. Draagt u een bril oid? Heb zelf nergens last van met tegenliggers. Ja, als ze verkeerde Xenon ingebouwd hebben wel, maar dan krijgen ze minimaal 5 volle seconden origineel grootlicht van Xenon in hun gezicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Rijd jij veel in 't donker op onverlichte 80 km wegen met veel tegenliggers.
Die Zuid-Willemsvaart is niet zo in mijn buurt, maar ik rij behoorlijk vaak langs de Drentse Hoofdvaart (N371) tussen Meppel en Smilde en op de N351 tussen Wolvega en Oosterwolde. Redelijk drukke, grotendeels onverlichte wegen, waarvan de N371 een aantal vrij onoverzichtelijke bochten kent bij diverse sluizencomplexen en kunstmatig "omgepoolde" T-kruisingen t.p.v. diverse dwarswegen, zodat je niet lekker strak rechtdoor kunt blijven rijden.
Kortom: je moet daar continu goed blijven kijken waar je heen moet - en dat lukt mij uitstekend met het projector-dimlicht van de Fabia.

Dichter bij huis - de laatste 5 km of zo - gaat het over bochtige plattelandswegen langs weiden en bosstroken waar ik al meer dan eens ben verrast door een kudde reeën die op topsnelheid willen oversteken van bos naar weide of vice versa. Op dat deel rij ik 55 à 60 km/u met groot licht plus de breedstralers - laatstgenoemde omdat daarmee de beestjes al enigszins worden aangelicht voordat ze feitelijk de weg oversteken. Geeft een seconde of zo extra reactietijd, wat me al enkele keren heeft behoed voor onverwachte wijzigingen aan het front van de auto.

Om misverstanden te voorkomen: waar @Joske abusievelijk aan refereerde in post #39 hiervoor:
mistlichten inbouwen in een koffer
heeft betrekking op mijn eigen oplossing voor het ontbreken van een behoorlijk achteruitrijlicht waar ik zelf iets aan heb.
Maar dit valt buiten het bestek van dit dimlicht-topic (meer info: klik hier)...
 

Ridley

Forumguru
Heb gewoon de originele lampen en herken het issue over te weinig licht ook niet. Ben heel goed bekend met genoemd traject tussen den Bosch en Helmond en ook daar kan ik niet zeggen dat ik er last van heb.

Wat was je vorige wagen, dan weten we wat je referentie is.
 

Kogamyata

Senior Member
405 diesel van 1991 en daarvoor Galant TD. Tussen 2010 en 2014 even oldtimers golf diesel van 1986 en Jetta diesel van 1985 gereden. Bij deze VW's vond ik ook al dat die niet voorop lopen met goede lichtvensters op de weg, maar toch stuk beter dan Fabia. Overigens ik ben niet de enige die dat vind, kijk maar naar de topics.
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eén ding lijkt me in elk geval helder: Skoda gaat het niet voor je oplossen, dus zul je zelf iets moeten ondernemen. Maar laat het dan asjeblieft wel professioneel uitvoeren en afstellen, want ik kom al genoeg van die aftermarketknoeiers tegen...
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Noord 26.
Ik draag geen bril. Wel erger ik me aan de vele foutief afgestelde (APK) koplampen waardoor je tegemoetkomend of van achter via de spiegels verblind word. Het kan natuurlijk ook door belading komen. Op 't moment dat je zo'n tegenligger passeert moet je heel goed en ik bedoel heel goed de witte kantstreep in de gaten houden, want op dat moment kan de weg licht buigen. Ik heb ook gezegd dat als er 1 met nieuwerwetse (BMW en zo) koplampen achter je zit, dan valt er voor mij, mijn eigen autoschaduw en dat komt omdat mijn lichtvenster op dat moment onvoldoende is. Kijk maar eens naar de lichten van andere auto's bv Renault en vergelijk. Ik heb 40 jaar met 20 verschillende auto's overdag en in donker 1,5 miljoen km gereden en meen daar ervaring mee te hebben. Misschien dat dit verhelderend werkt. Oja, kijk tevens naar die andere verlichtingstopics.
Succes. Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ook gezegd dat als er 1 met nieuwerwetse (BMW en zo) koplampen achter je zit, dan valt er voor mij, mijn eigen autoschaduw
Als er een auto met (veel) meer licht achter je rijdt dan jouw lampen geven, dan valt op een deel van de weg en bermen vóór jou het licht van twee auto's, terwijl recht voor jou uit het licht van de achterste auto door de jouwe wordt tegengehouden.
En inderdaad, dat heet "schaduw". Maar daaruit concluderen dat het licht van jouw auto alleen in z'n algemeenheid onvoldoende is, gaat me toch veel te ver. Ook als jouw koplampen net zo fel zouden schijnen als die van de BMW achter je, blijft hetzelfde effect bestaan - simpelweg omdat jouw auto nu eenmaal niet doorzichtig is. Eenvoudige toegepaste natuurkunde...

Ik draag geen bril.
Misschien is dát het? :D
(Geintje natuurlijk - maar met een heel serieuze ondertoon: ogen toch eens laten controleren? Beginnende nachtblindheid en/of cataract? Ik heb zo te zien een vergelijkbare automobiele historie van ruim 45 jaar en draag daarbij wél een bril, reden om de boel toch eens per 2 jaar of zo goed te laten doormeten bij een echte optometrist - geen ketenwinkel).
 
Laatst bewerkt:

Racekees46

Nieuw lid
Heren,

om even terug te komen op mijn vraag. Ik ben afgelopen vrijdag naar Sky Xenon in Rotterdam gereden om wat informatie te vergaren over xenon of eventuele andere manieren om mijn zicht op de weg te vergroten. Ook was ik benieuwd naar het verschil tussen de lampkleuren 4300K / 5000K / 6000K. Ik kon mijn auto direct binnen zetten toen ik aankwam bij Sky Xenon aangezien er plaats was in de garage en het buiten regende. Erg netjes, en bovendien viel me de Nissan GTR op die de mannen als paradepaardje voor hun garage gebruiken. Anyway, de man heeft netjes de tijd voor me genomen en me de verschillende kleurtemperaturen laten zien door het even snel aan 1 kant in te bouwen in mijn auto. Zelf raadde hij 6000K Xenon aan omdat die de grootste reflectie oplevert en omdat LED volgens hem geen goede vervanging is voor halogeen. Echter toen hij aangaf dat het licht een tikkeltje blauw zou zijn heb ik dit afgewezen aangezien ik het 'Sjonnie gehalte' van de auto dan enorm omhoog schiet. Het moet er toch in ieder geval origineel uit zien in mijn optiek dus heeft hij ook 5000K laten zien wat er erg natuurlijk en wit uit ziet. Aangezien de Skoda Dealer het ook wilde proberen maar dan tussen de 400 en 500 euro zou rekenen heb ik terplekke besloten de lampen in te laten bouwen door Sky Xenon. De man liet hun portfolio van auto's zien, waaronder een Ferrari en diverse andere exotische, maar ook normale auto's die er bijzonder netjes uitzien waardoor ik voldoende vertrouwen kreeg in het bedrijf. Ook de keurige uitleg die werd gegeven droeg hier natuurlijk aan bij!

Na wat onderzoek te hebben gedaan leek het mij wel wat om een pilot set in te laten bouwen. Dit werd mij niet afgeraden maar ik werd er op geattendeerd dat er bij Pilot wel voor de naam betaald moet worden. De verkoper vertelde mij ook dat er ondanks de 2 jaar garantie er relatief meer mensen terug kwamen met problemen met Pilot dan met het merk Infinity dat dit bedrijfje ook levert. Bovendien was de prijs ook interessanter waardoor ik inclusief inbouw vlot onder de 200 euro uitkwam terwijl ik op 250 euro had gerekend voor de pilot set die kwalitatief minder is.

Het inbouwen duurde uiteindelijk iets meer dan een uur maar alles werd keurig uitgelegd tijdens het inbouwen dus dit was best uit te houden.

En dan het belangrijkste: De licht opbrengst is vertienvoudigd. Althans zo lijkt het. Ik vind het heerlijk nu een zee van licht voor de auto te hebben en om alles weer te kunnen zien! Door de inbouwmethode hoeven de lampen niet opnieuw te worden afgesteld aangezien er eigenlijk alleen de lichtbron is verwisseld. Kappen en spiegels zijn hetzelfde gebleven. Ik heb al ruim 2 uur in het donker gereden maar nog geen knipperende tegenliggers gezien dus ik ga er van uit dat deze er geen last van hebben.

Bij deze dus even een reviewtje van mijn ervaring met de transformatie. Houdt er overigens wel rekening mee dat ik de koplampen heb van de fabia van 2008 met shutters in de projectoren. Ik weet niet of de fabia's vanaf de facelift dit ook hebben..
 

Canon-Eye

Forumguru
@Helmond42, Kijk behalve naar post #1 dan ook meteen even naar post #8 (mijn antwoord op de vraag van de topic-starter).
Ik deel simpelweg jouw ervaring niet - terwijl mijn ogen (bijna) net zo oud zijn als de jouwe. Maar ik draag sinds een jaar of 20 wel een bril.

Ik heb een behoorlijk deel van mijn werkzame leven besteed aan het organiseren van bijscholing voor onze internationale beroepschauffeurs uit 9 landen en in alle leeftijdsklassen. In het programma zat o.a. een simpele oogmeting met een apparaat, niet met zo'n letterkaart aan de muur.
Daarbij bleek verrassend - om niet te zeggen verbijsterend - vaak dat men zonder het te beseffen rondreed met behoorlijke gebreken aan de ogen. In 4 tot 8 procent van de gevallen (verschilde naar land van herkomst) hebben we de betrokkene (soms sterk) moeten aanraden om een optometrist of oogarts te raadplegen en voor de meesten daarvan bleek er daarna letterlijk een wereld open te gaan.
Let wel: ik kan en zal niet stellen dát het probleem vooral in jouw ogen zit, maar je zou de eerste niet zijn dus in jouw plaats zou ik dat zeker laten onderzoeken - voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Wel erger ik me aan de vele foutief afgestelde (APK) koplampen waardoor je tegemoetkomend of van achter via de spiegels verblind word. Het kan natuurlijk ook door belading komen.
Die zijn er zeker, maarrr: dit kan ook komen door bv. een lichte, beginnende vertroebeling in de ooglenzen! Beetje vergelijkbaar met de witte muur die je voor je ziet als je bij mist in het donker groot licht voert - dat strooilicht schiet alle kanten op.

Vandaar mijn goedbedoelde raad - verder moet je het zelf maar weten.
Ik zal de Zuid-Willemsvaart zoveel mogelijk mijden (maar ik kom toch zelden in dat deel van 't land, dat scheelt).
 

Gerke

Forumguru
Zo ook ff mijn commentaar.
Mijn eerste GL van juli 2010 vond ik mbt dimlicht maar matig. Daar heb ik wat geexperimenteerd met Philips Ultrabright lampen, maar echt goed vond ik de verlichting niet. Nu heb ik een GL van april 2011, en deze heeft prima licht met de gewone standaard h7's.
Kennelijk zit er verschil in de eerste GL serie(s) en de latere (mijn huidige heeft ook een verbeterde EGR cooler bijvoorbeeld)
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Members, Goeroe's en Geïnteresseerden,

In dit topic over slechte verlichting hebben velen hun mening gegeven. De een vindt van wel, de andere van niet. Daarom dacht ik, ik zal het eens voorleggen bij de technici van de ANWB. Het duurde even eer ik 'n bericht had, maar vandaag hebben ze gereageerd en beamen eigenlijk mijn verhaal over de verlichting. Tevens lei ik voor "probleem binnenventilator", maar dat beamen ze niet. Als jullie willen dat ik de ANWB zienswijze in dit topic plaats, willen jullie me dan behulpzaam zijn, want ik weet niet hoe ik "postvak in" in dit topic moet plaatsen".
Bvd en nieuwjaarsgroeten van,
Joop.
 

Joske

Forumguru
Selecteer de tekst van de mail mbhv de muiscursor. Rechtermuisknop: kopiëren en vervolgens hier in een nieuw bericht plakken Joop :-)
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske Als ik je e-mail krijg zal ik het naar jou doorsturen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het lukt me niet. groeten,Joop.
 

turboturbo

Forumguru
Even voor mijn info: alle Fabia II modellen hebben (halogeen) projector lampen toch? Of zijn er onder de probleemhouders hier toch ook met reflector lampen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad, als helder wordt dat de ontevredenen in meerderheid met reflectorlampen rijden...

Ter bevestiging: ik ben meer dan tevreden over de projectorlampen.
Precies zoals de dealer in Spijkenisse me destijds al voorspelde trouwens. :jaja:
 

Gerke

Forumguru
In mijn geval niet, beide hadden projectorlampen, de eerste was van juli 2010, de huidige van februari 2011, een wereld van verschil in het voordeel van de huidige GL ;)
 
Bovenaan Onderaan