Skoda vliegtuigafdeling WO-2

Hetzer

Forumguru
De nazi’s hadden geheime wapens die de oorlog een andere wending hadden kunnen geven. Al eind 1939 ontwikkelden Duitse wetenschappers draadgeleide raketten en antitankraketten en straaljagers waarmee ze de vijand veel schade konden toebrengen. Maar Hitler liet het wetenschappelijk onderzoek stilleggen, zijn zoektocht naar Lebensraum in het oosten kreeg voorrang; Bovendien waanden hij zich veel sterker dan de westerse Geallieerden nadat zijn troepen haast zonder tegenstand de Lage Landen en Frankrijk hadden ingenomen. Toen de wetenschappers medio de jaren veertig opnieuw carte blanche kregen, kwamen hun prototypen van cruise missiles en ballistische raketten en straaljagers te laat om het tij te keren, dit gold ook voor de Skoda Kauba P14 straaljager, dit unieke vliegtuig wat zijn tijd ver vooruit was en was 1 van de nazi superwapens.
De revolutionaire Skoda Kauba P14 straaljager met een Sanger Ramjet was ontwikkeld door de vliegtuig afdeling van Škoda, Škoda Kauba genaamd.
Škoda Kauba (voluit; Škoda Kauba Flugzeugbau) was gevestigd in Čakovice, een Praagse wijk. Škoda Kauba werd in 1942 opgericht door het Duitse Reichsluftfahrtministerium, het ministerie voor de luchtvaart, om een vliegende bom te ontwikkelen. Škoda Kauba was vernoemd naar Otto Kauba, de hoofdontwerper van het bedrijf.




2ag47yd.jpg


28aq7g1.jpg


2w5tut4.jpg



Engine: Sanger Designed Lorin Ramjet

Wing Span: 7.9 m

Length:N/A

Height:N/A

Weight: N/A

Max Speed: 1000+ km/h

Ceiling: N/A

Range:N/A

Crew: 1

Armament: 1x 30mm MK 108 canno

2rdkm1e.jpg



Work on the P.14 started in the beginning of 1945,designed with the aid of Eugen Sanger, the aircraft was built around a Sanger Ramjet. The ramjet formed a large part of the fuselage with it's combustion chamber and exhaust nozzle being exposed to aid cooling. Take off was with booster rockets fitted to a detachable launch trolley to bring the P.14 to a speed were the Ramjet would work around 200 mph. Construction of parts for the P.14 had begun by the end of WWII.

bron: www.luft46.com

Boek: RICHARD OVERY: Why the Allies won
 

Ronnie

Forumguru
Hmmm, Lijkt erg veel op mijn Messerschmidt ME 163 Komet (Kraftei), Ik heb deze als modelvliegtuig en ook dit is razendsnel, met een spanwijdte van 1 meter en een 10CC speedmotor haalt ie 360Km/u!
 

Cordoba

Forumguru
De aandrijving is fundamenteel verschillend: de Me 163 heeft een raketmotor en dus geen luchtinlaat, de Skoda heeft een Ramjet, dat is een eenvoudige straalmotor zonder bewegende delen, waar de compressie plaatsvindt door de snelheid van het vliegtuig te gebruiken. Overigens is er ook een Nederlandse helicopter geweest, de Kolibrie, die met 2 ramjet's in de rotorbladen voor de aandrijving zorgde. Nederlandse Helikopter Industrie - Wikipedia

kolibri.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Klein bewegend deel zit er toch in: In de neus van de motor zit een zogenaamd "Flatterventil", dit is een soort stalen jalouzie welke door de explosiedruk gesloten word om de stuw te creeren, daarna gaat het door de aanvliegwind weer open om frisse lucht in de motor te laten, brandstof wordt toegevoegd en het proces begint van voren af aan. Dit ging 50 keer per seconde.
Motor is te vergelijken met de V1,
 
Bovenaan Onderaan