Hetzer
Forumguru
De nazi’s hadden geheime wapens die de oorlog een andere wending hadden kunnen geven. Al eind 1939 ontwikkelden Duitse wetenschappers draadgeleide raketten en antitankraketten en straaljagers waarmee ze de vijand veel schade konden toebrengen. Maar Hitler liet het wetenschappelijk onderzoek stilleggen, zijn zoektocht naar Lebensraum in het oosten kreeg voorrang; Bovendien waanden hij zich veel sterker dan de westerse Geallieerden nadat zijn troepen haast zonder tegenstand de Lage Landen en Frankrijk hadden ingenomen. Toen de wetenschappers medio de jaren veertig opnieuw carte blanche kregen, kwamen hun prototypen van cruise missiles en ballistische raketten en straaljagers te laat om het tij te keren, dit gold ook voor de Skoda Kauba P14 straaljager, dit unieke vliegtuig wat zijn tijd ver vooruit was en was 1 van de nazi superwapens.
De revolutionaire Skoda Kauba P14 straaljager met een Sanger Ramjet was ontwikkeld door de vliegtuig afdeling van Škoda, Škoda Kauba genaamd.
Škoda Kauba (voluit; Škoda Kauba Flugzeugbau) was gevestigd in Čakovice, een Praagse wijk. Škoda Kauba werd in 1942 opgericht door het Duitse Reichsluftfahrtministerium, het ministerie voor de luchtvaart, om een vliegende bom te ontwikkelen. Škoda Kauba was vernoemd naar Otto Kauba, de hoofdontwerper van het bedrijf.
Engine: Sanger Designed Lorin Ramjet
Wing Span: 7.9 m
Length:N/A
Height:N/A
Weight: N/A
Max Speed: 1000+ km/h
Ceiling: N/A
Range:N/A
Crew: 1
Armament: 1x 30mm MK 108 canno
Work on the P.14 started in the beginning of 1945,designed with the aid of Eugen Sanger, the aircraft was built around a Sanger Ramjet. The ramjet formed a large part of the fuselage with it's combustion chamber and exhaust nozzle being exposed to aid cooling. Take off was with booster rockets fitted to a detachable launch trolley to bring the P.14 to a speed were the Ramjet would work around 200 mph. Construction of parts for the P.14 had begun by the end of WWII.
bron: www.luft46.com
Boek: RICHARD OVERY: Why the Allies won
De revolutionaire Skoda Kauba P14 straaljager met een Sanger Ramjet was ontwikkeld door de vliegtuig afdeling van Škoda, Škoda Kauba genaamd.
Škoda Kauba (voluit; Škoda Kauba Flugzeugbau) was gevestigd in Čakovice, een Praagse wijk. Škoda Kauba werd in 1942 opgericht door het Duitse Reichsluftfahrtministerium, het ministerie voor de luchtvaart, om een vliegende bom te ontwikkelen. Škoda Kauba was vernoemd naar Otto Kauba, de hoofdontwerper van het bedrijf.
Engine: Sanger Designed Lorin Ramjet
Wing Span: 7.9 m
Length:N/A
Height:N/A
Weight: N/A
Max Speed: 1000+ km/h
Ceiling: N/A
Range:N/A
Crew: 1
Armament: 1x 30mm MK 108 canno
Work on the P.14 started in the beginning of 1945,designed with the aid of Eugen Sanger, the aircraft was built around a Sanger Ramjet. The ramjet formed a large part of the fuselage with it's combustion chamber and exhaust nozzle being exposed to aid cooling. Take off was with booster rockets fitted to a detachable launch trolley to bring the P.14 to a speed were the Ramjet would work around 200 mph. Construction of parts for the P.14 had begun by the end of WWII.
bron: www.luft46.com
Boek: RICHARD OVERY: Why the Allies won