Skoda Hivo, wie is er bekend mee als pick-up?

wieneke

Nieuw lid
Goedemorgen!!
Zonet me maar (alvast) aangemeld op dit forum, want we rijden op moment (wij zijn buren/vrienden 3 stuks) in een beetje apart model en type Skoda?

Het is volgens kentekenbewijs een Skoda Hivo Pic-up uit 1994! Km-stand was al bij aankoop zeer laag, 45.000 km op de teller en dit is ook nagetrokken en dus geen 'truc'. en de auto was van invalide echtpaar die alle jaren de auto in een garage had staan.
Deze Skoda heeft ook nu nog achter een overkapping is gereed gemaakt (bodem kan zakken , of hoe noem je dat?) voor vervoer invaliden met scootmobiel of andere soorten rolstoel. Pausmobiel zeg maar en oogt erg apart :tongue:

Auto is nog in bezit van zeer goede (al oudere) vriendin van ons die eind vorig jaar er nog van uitging hier meer jaren plezier van te hebben en middels de APK voor 700 euro dan ook alles liet vervangen wat nodig was of (vlot nodig zou zijn).
Via (overleden) familie kon ze nu een modernere auto kopen die beter nog aansluit bij jaar ziekte ;)

Zelf hebben we ook een "oudje" in gebruik voor puur ook stadsritjes maar is een Peugeot 106 uit 1992, die eveneens motorisch nog heel goed is en net 3 weken geleden goed door weer de APK kwam.

We zullen moeten kiezen en ik besef dat ik nu op "foute forum" zit als ik jullie laat kiezen? :roflmao:

Wel helpen jullie ons enorm als er iemand iets meer over dit type/model Skoda kan vertellen (in eenvoudige taal) en ook over er hiervoor later de onderdelen goed verkrijgbaar nog zijn?

En wat schatten jullie in als verbruik aan benzine (merendeel korte ritten, weinig snelweg)?

Alvast alle dank!!! :)
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom Wieneke, een paar fotootjes kan ook helpen met de identificatie.
Op basis van bouwjaar en beschrijving denk ik dat het een afgeleide is van de Felicia, of van de voorganger Favorit/Forman. Veel onderdelen van het basismodel zullen dus gewoon onderling passen.

Wat de keuze betreft: de 106 is nu goed door de keuring gekomen, maar wat zijn de te verwachten reparaties, en hoe ver is de corrosie? (en hetzelfde geldt natuurlijk voor de Skoda)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ondertussen een plaatje gevonden op de site van een Skoda Favorit club, dus dat zegt denk ik al genoeg:
8efa2105336214008be8e2751d2eb47b1342171769.jpg

Ondertussen ook een verhaal gevonden, en er lijken 3 Hivo's in NL rond te rijden:
Skodamuseum

In Belgie lijkt er zelfs een speciale Hivo-sloperij te bestaan: Hivo-onderdelen
 

Joske

Forumguru
...toel. Pausmobiel zeg maar en oogt erg apart :tongue:...

Ja, kon me er eerst niets bij voorstellen maar met het plaatje van Cordoba erbij zegt je quote het helemaal :wink:
Ga je hem gebruiken voor dagelijks gebruik of voor iets anders speciaals?
 

wieneke

Nieuw lid
Dank je wel en wat leuk om te lezen Cordoba!

Voor ons is de auto bedoeld voor ook dus vooral stadsritten en deze rijdt op zich ook nog heel goed. Wel wat roest aan de portieren en boven de wielen, maar is nog makkelijk wat weg te werken.
Bodem heeft zelfs geen roest.Een voordeel lijkt toch ook wel dat deze Skoda maar zo weinig echte km's reed door alle jaren heen?
Vorige eigenaar heeft deze altijd in de garage gehad, en leuke is dat nagenoeg dan alles nog wel in originele staat is :)

Keuzes in dit soort dingen is altijd lastig en in feite bestaat er geen zekerheid, zelfs niet met een nieuwere auto en ander product....
De P106 is 2 jaar ouder, dus uit 1992, maar technisch ook nog prima en ook geen roest van betekenis.

Plaatje dat je vond is hem HELEMAAL overigens! Echt een pausmobiel ;)

Na kort mailcontact met museum blijkt ook dat van dit soort er nog maar 3 anderen in heel NL bekend zijn met kenteken... We weten het nog niet of we deze Skoda wel past bij ons doelgebruik.
Ben zelf wel rolstoelgebonden en heb ook een scootmobiel dus, omzetten naar weer invalidenkenteken is zo gedaan.
Er zit een 1.3 motor (p106 is een 1.0) in begreep ik, dus wel 350 kg zwaarder in de belasting en dus duurder, en hij zal vast ook wel een "slok" benzine lusten ? (Scootmobiel alleen al is ook 140 kg)

Voor mij , maar ook mijn PGB-hulpen is nu vooral een zeer zuinige "stadsauto op benzine" nodig die ook lag in de belasting/verzekering moet zijn...het zijn immers vooral OOK voor de ouderen en alle chronisch zieken en gehandicapten in deze crisistijd barre tijden en al ben ik meestal opgewekt en optimistisch van aard; dit minimale beetje (vervoers)vrijheid en paar andere voorzieningen zijn voor mij en de anderen van onschatbare waarde ;)

@Cordoba, dank ook voor je reactie :)

Het is gewoon hmmm een vrij uniek en opvallend model als 'pausmobiel ' :tongue:
Op zich is voor mij belangrijkste: veilig en voor mij ' betaalbaar' rijden en dan telt uiterlijk al veel minder nog mee, en al hou ik niet van onnnodig opvallen. ooit hebben we jaren rondgereden in een stokoude Bedford camper uit 1978 (oude postwagen uit Engelse leger, lomp en vreemd ogend haha) die in Duitsland was gestationeerd. Dan raak je wel gewend aan de betrekkelijkheid van alles op en aanmerkingen! :wink::woot:
 

Cordoba

Forumguru
Binnen de stad is gewicht en omvang van het motorblok bepalend voor het brandstofverbruik (vormgeving/aerodynamica heeft pas vanaf 60 km/u een beetje invloed, boven de 80 km/u telt het echt mee, bij 100 km/u wordt het brandstofverbruik ongeveer voor de helft door de luchtweerstand bepaald, en boven 120 km/u is die luchtweerstand echt het belangrijkste).

Voor het gewicht moet je echt op het kenteken kijken, ook de aanpassingen kunnen een behoorlijk wat zwaardere auto opleveren. Franse auto's kunnen soms verschrikkelijk lomp zwaar zijn, maar ik geloof dat dit niet geldt voor de 106.

Een '94-er heeft volgens mij al wat VW-modificaties, en zou schonere uitlaatgassen moeten hebben en iets zuiniger zijn. Als ik op spritmonitor kijk voor de gewone Skoda Favorit, zie ik dat een gemiddeld brandstofverbruik voor de normale uitvoering ongeveer 1:13 is. (gebaseerd op 39 auto's) Doe ik hetzelfde voor de Forman (5-deurs stationuitvoering van de Favorit) kom ik ietsje zuiniger uit bijna 1:13,2 gebaseerd op 6 auto's.

Doe ik hetzelfde voor de 106 kom ik uit op een verbruik van bijna 1:15,6 gebaseerd op 148 auto's (wel verschillende vermogens, omdat ik niet weet welke 1.0 liter motor je hebt.


Hoe het zit met wegenbelasting voor auto's op invalidenkenteken durf ik niet te zeggen: dergelijke regelingen veranderen sneller dan dat je de regeling door kunt lezen.

Brandstofverbruik is relatief, en een grote auto is niet altijd dorstiger dan een kleine. Ik rij zelf een Fabia Combi van 10 jaar oud, en mopper dat ie teveel verbruikt (1:16), mijn nichtje rijdt een kleine Nissan Micra die nog een paar jaar ouder is, en vindt die met 1:12,5 zuinig, terwijl dat kleine autootje gewoon 20-25% meer gebruikt dan mijn auto.
 

wieneke

Nieuw lid
Wow Cordoba, wat een duidelijk en goed antwoord zeg!


Voor het gewicht moet je echt op het kenteken kijken, ook de aanpassingen kunnen een behoorlijk wat zwaardere auto opleveren. Franse auto's kunnen soms verschrikkelijk lomp zwaar zijn, maar ik geloof dat dit niet geldt voor de 106.
Heb net gekeken en het is een Peugeot 106 XN 1.01 (of L ipv 1?) E2

Een '94-er heeft volgens mij al wat VW-modificaties, en zou schonere uitlaatgassen moeten hebben en iets zuiniger zijn. Als ik op spritmonitor kijk voor de gewone Skoda Favorit, zie ik dat een gemiddeld brandstofverbruik voor de normale uitvoering ongeveer 1:13 is. (gebaseerd op 39 auto's)
Doe ik hetzelfde voor de 106 kom ik uit op een verbruik van bijna 1:15,6 gebaseerd op 148 auto's (wel verschillende vermogens, omdat ik niet weet welke 1.0 liter motor je hebt.

Zal lijkt me altijd ook wel iets afhangen hoe of je auto is 'ingedeeld of belast tijdens ritten' ?

PICK-UP HIVO HZ-RG-45 is het om preciezer te zijn en zodra er nog foto's mogelijk zijn (staat bij vriendin nu nog en ze is niet zo handig met pc ) zal ik ze ook wel even hier neerzetten zodat later als ooit nog iemand op types Skoda googelt, ze hier ook even meer kunnen vinden ;)

Keuze maken... echt zeer lastig! Gisteren gebeld met eigenaar museum en op zich is dan deze qua staat en alles nog nagenoeg helemaal intact in vergelijk met die HIVO op zijn site van mei 2013!
Hij toonde ook al via email interesse voor aankoop, en gisteren hoorde ik dat "zijn Hivo op site daar" nog heel veel werk is om voor een "Skoda-Open dag" oid en vervolgens erna getoond wordt bij een instelling voor meervoudig gehandicapte kinderen, geheel klaar weer te krijgen...

Er mist in die van hem ook nog een zgn. bijrijderstoel en die is hier wel al aanwezig (gelukkig)
Dat erbij en ook wel omdat in- en uitrijden rolstoel/scootmobiel vlot en simpel is via dat "kliksysteem" maakt deze auto wel zeer aantrekkelijk voor me ;)
Bij vorige APK zijn er in deze HIVO ook nog geheel nieuwe uitlaat , remleidingen en paar andere onderdelen al vervangen en komende apk zou volgens (vaste) APK garage zeker bijna kosteloos gaan verlopen.
Hoe het zit met wegenbelasting voor auto's op invalidenkenteken durf ik niet te zeggen: dergelijke regelingen veranderen sneller dan dat je de regeling door kunt lezen.

Volgens mij valt het wel mee als het doelgebruik duidelijk is, want deze heeft al vermeld op kenteken : ook voor vervoer invalide enz en heeft de RDW 3-punts beveiliging ook al er in.

Dus...wie weet als alles kan doorgaan na goed overwegen, zal ik hier vast vaker wel mee komen leuteren ? :angelic:
 
In de Hivo zijn nog geen onderdelen van het VAGconcern gebruikt , de basis is namelijk een Favorit Pickup die volledig is aangepast voor gehandicaptenvervoer !
Hij is voorzien van een zo genaamd knielsysteem !

Ik ken de auto van de eigenaar van het Skoda Museum en ben ook goed bekend met het Favorit model.
Dus als men iets wil weten of wat dan ook gewoon even contact opnemen !!
 

Cordoba

Forumguru
Mijn verhaal over VW-aanpassingen kwam niet uit de lucht vallen:
Following the takeover of Škoda Auto in 1991 by the Volkswagen Group, new developments and upgrades were rapidly implemented on the Favorit. This included new fuel injected catalytic converter versions, marketed as the Li, GLi and the GLXi models were introduced. At the same time many cosmetic improvements were made to the Favorit, such as improved door hinges, Volkswagen seats and interiors, dashboards and instrumentation. Quality control improvements were also implemented, along with safety features such as strengthened beams in the doors, and a redesigned front.

Bron: Wiki

Overigens betekent een dergelijk verhaal in de praktijk, dat onderdelen maar heel soms onderling uitwisselbaar zijn, belangrijkste issue in dergelijke verhalen is de uitlaatgas-emissie en de verbeterde betrouwbaarheid (imago van het merk moet verbeteren, dat was bij Seat niet anders bij de overname door VW)

Overigens werkt de link naar Andy's Skoda site niet goed: als je 'm aanklikt kom je op één of andere vage advertentie-site uit.
 
Bovenaan Onderaan