Skoda dealers in de Achterhoek: Verschuivingen in 2014 en onduidelijkheid..

Cordoba

Forumguru
Formele eigenaar zal inderdaad makkelijk te achterhalen zijn, maar als de eigenaar een holding/b.v. is, dan is de vraag wie eigenaar/aandeelhouder daarvan. Als Pon bijv. 40% van de aandelen heeft van zo'n holding, is dat wel te achterhalen, maar al weer een stuk lastiger (als ik het goed heb, moeten bezitters van meer dan 25% van de aandelen van een bedrijf, dit ook melden bij het betreffende bedrijf). Ik ben geen econoom, maar een dergelijke regel staat mij bij uit berichten over stiekeme overnames van aandelen van een bedrijf.
 

jalex_h

Forumguru
Aandeelhouders van een bv zijn altijd gerigstreerd in het aandeelhoudersregister en dus nooit anoniem. Zijn er meerdere aandeelhouders van een bv-holding, dan is dat ook via de kvk na te trekken.
 

andrehj

Forumguru
Even een oude thread weer oprakelen: Inmiddels is Vruggink helemaal van Skoda.nl verdwenen. Geen erkend Skoda reparateur meer dus. Toch maar eens kijken waar ik nu mijn onderhoud ga laten doen, want als ik bij Vruggink (waar ik altijd erg tevreden over was) blijf zal dit wel gevolgen hebben voor lakgarantie, of toekomstige coulance-aanspraken voor mijn 1.8 TSI of DSG-7....
 

Rallye

Forumguru
Dago in Aalten doet nu ook Skoda.

Je zou overigens even navraag kunnen doen bij Vruggink wat de gevolgen van het verdwijnen van het "erkend reparateur"-zijn voor dit soort garanties zijn, voordat je naar elders gaat. Voor de mobiliteitsgarantie van Skoda heeft Vruggink in ieder geval een vervanger, met naar men zegt betere voorwaarden.
 

Octavia32

Forumguru
Even een oude thread weer oprakelen: Inmiddels is Vruggink helemaal van Skoda.nl verdwenen. Geen erkend Skoda reparateur meer dus. Toch maar eens kijken waar ik nu mijn onderhoud ga laten doen, want als ik bij Vruggink (waar ik altijd erg tevreden over was) blijf zal dit wel gevolgen hebben voor lakgarantie, of toekomstige coulance-aanspraken voor mijn 1.8 TSI of DSG-7....
Andre ze zullen gewoon de garantie hanteren hoor, ik blijf er gewoon heen gaan.

Vruggink is niet onafhankelijk gegaan om klanten weg te jagen. Maar om een stuk klantvriendelijker en meer vertrouwen te bieden dan via Pon.

Ook zullen zij gewoon garantie bieden op bijv nieuwe auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: KJvO

CDK

Forumguru
Toch zou ik die "garantie" dan zwart op wit willen hebben :jaja: Ik geloof de praatjes meestal niet dat garagebedrijven uit een organisatie stappen omdat ze dan meer service kunnen bieden. Vaak is het namelijk zo dat deze bedrijven niet aan bepaalde voorwaarden hebben voldaan en dat ze daardoor het dealerschap ontnomen wordt ;)
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat Vruggink er door Pon uitgegooid is omdat ze te klein zijn, of omdat ze niet zoveel auto's kunnen verkopen als ze van Pon moeten (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt). Volgens mij zijn ze er dus niet helemaal vrijwillig uitgestapt. En mijn ervaring met Vruggink tot nu toe zijn altijd positief geweest. Die garage zou ik zonder meer iedereen aanraden. Ik zit alleen even met mijn lange-termijngarantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Thokozanoah

Forumguru
Ik denk dat Vruggink er door Pon uitgegooid is omdat ze te klein zijn, of omdat ze niet zoveel auto's kunnen verkopen als ze van Pon moeten (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt). Volgens mij zijn ze er dus niet helemaal vrijwillig uitgestapt. En mijn ervaring met Vruggink tot nu toe zijn altijd positief geweest. Die garage zou ik zonder meer iedereen aanraden. Ik zit alleen even met mijn lange-termijngarantie.
Het heeft niet altijd alleen te maken met verkoopcijfers, maar ook het verplicht afnemen van gereedschap, afname onderdelen en accessoires, voldoen aan het volgen van een X-aantal cursussen, investeren in pand en reclamemateriaal zoals de importeur voorschrijft etc etc....
Als je niet voldoet aan verkoop cijfers, zowel sales als aftersales, heeft dat wel gevolgen voor bonussen en korting die een dealer krijgt.
Een "erkend Skoda reparateur" hoeft nl geen auto's te verkopen, maar moet wel voldoen aan de overige eisen die de importeur stelt.
 
Hier in Roosendaal is Arnold De Rijk ook niet meer de officiële Skoda dealer, omdat de VW groep dit onder zijn dak gaat doen........
Ben benieuwd welk merk Arnold nu gaat vertegenwoordigen .....
 

Octavia32

Forumguru
@Thokozanoah dat klopt helemaal, Vruggink moest weet niet hoeveel auto's afnemen van pon waarvan ze al wisten dat hier weinig vraag naar zou zijn binnen hun regio. En inderdaad allerlei andere voorwaarden waaronder de garantie afwikkelingen die via pon moeten lopen.

Pon heeft garantie afgekocht bij de fabrikanten en zij bepalen dus of iets in aanmerking komt voor garantie of coulance.

Terwijl dit bij onze oosterburen heel anders geregeld is. Hoe die constructies in elkaar zitten weet ik niet precies maar weet wel zeker dat Vruggink zich meer klantgericht en klantvriendelijk wil opstellen.

Lijkt wel of ik belang hier bij heb maar dat is niet zo.

Het was niet voor niks een paar jaar op rij de beste dealer van Nederland volgens enquête van skoda.

Maar misschien schop ik sommige mensen tegen het zere been als ik zeg...
Je kunt nooit helemaal klantgericht en coulant zijn als je een hele grote dealer bent met een grote showroom of in kostuum een auto aan het verkopen bent.

Deze zaken kosten allemaal heel veel geld en ik hoef dan ook niet uit te leggen wie uiteindelijk dit betaald.
 

Rallye

Forumguru
@ThokozanoahVruggink moest weet niet hoeveel auto's afnemen van pon waarvan ze al wisten dat hier weinig vraag naar zou zijn binnen hun regio.

Dat schijnt inderdaad vrij typisch te zijn. Ik meen begrepen te hebben dat niemand zoveel Fabia Scouts verkocht heeft als Vruggink. Tot Pon hem uit de markt nam.
 

Cordoba

Forumguru
Hier in Roosendaal is Arnold De Rijk ook niet meer de officiële Skoda dealer, omdat de VW groep dit onder zijn dak gaat doen........
Ben benieuwd welk merk Arnold nu gaat vertegenwoordigen .....

Als ie verstandig is geen enkel merk (officieel). Een paar jaar terug op reunie een poos staan praten met een oud-klasgenoot, die beroepshalve heel veel garage bezoekt als adviseur. Hij zij ook onomwonden, dat er voor een dealergarage nauwelijks geld is te verdienen, terwijl gespecialiseerde garages zonder dealerschap over het algemeen een goede boterham kunnen verdienen.
 
Heb bij Vruggink ook mijn Fabia in onderhoud gehad. Altijd klantvriendelijk en snelle service.
Echter door de leasemaatschappij werd ik ook gestuurd naar een andere dealer te gaan. Daardoor naar Dago in Doetinchem gegaan. Deze hebben gelukkig andere stijl dan VW dago in Doetinchem, iets waar ik in verleden niet al te goede ervaring mee had. Dat is bij de skoda tak gelukkig opgepakt en verbeterd.
Wat mij betreft dus zeker niet minder dan Vruggink.
 
Bovenaan Onderaan